جشنواره‌ای که به یاد سه هنرمند تازه‌درگذشته برگزار می‌شود

تهران از یکشنبه 24 تا 30 شهریور شاهد برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی خواهد بود.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران، این جشنواره با گرامیداشت یاد سه هنرمند تازه در گذشته میزبان اجرای چند گونه نمایشی چون شبیه خوانی، نقالی، سیاه بازی، عروسکی و... می‌شود.
 
سعدی افشار، محمود استادمحمد و مرشد ولی‌الله ترابی سه هنرمند عرصه نمایش‌های سنتی و آیینی بودند که پس از سال‌ها فعالیت هنری در فروردین و مرداد امسال درگذشتند و جامعه هنری ایران را سوگوار کردند.  
 
سعدی افشار به نسل طلایی سیاه بازی ایران تعلق داشت، محمود استاد محمد نویسنده و کارگردانی بود که نوشته‌ها و اجرا‌هایش از سنت‌ها و آیین‌های نمایشی ایران سیراب شده بود و مرشد ولی الله ترابی از آخرین بازماندگان نقالان پیشکسوت به شمار می‌آمد.
 
در حالی که عکس‌های بزرگ این سه پیشکسوت از روز جمعه در محوطه تئا‌تر شهر نگاه هر رهگذری را جلب می‌کند، شانزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با یاد آنان از عصر یکشنبه 24 شهریور آغاز می‌شود.
 
علاوه بر تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر و خانه نمایش میزبان این جشنواره هستند
 
جشنواره امسال که شامل پنج بخش مرور، صحنه‌ای، مهمان، دانشگاهی و بین الملل است، شاهد اجرای گونه‌های مختلف نمایشی از جمله صحنه‌ای، میدانی، قهوه خانه‌ای، شبیه خوانی، نقالی، نقل موسیقایی، سیاه بازی و عروسکی خواهد بود.
 
در جشنواره شانزدهم نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری داود فتحعلی‌بیگی، علاوه بر هنرمندان تهرانی و شهرستانی، مهمانانی از کشورهای ایتالیا، کوبا، فرانسه، فنلاند، روسیه، اتریش، ارمنستان و آلمان هم حاضر خواهند بود.  
 
سالن‌های چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش در مجموعه تئا‌تر شهر در کنار تالار هنر، تماشاخانه سنگلج و خانه نمایش از 24 تا 29 شهریور شاهد اجرای نمایش‌های بخش‌های مختلف جشنواره خواهند بود.  
 
گفتني است؛ مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی هم شامگاه شنبه 30 شهریور در محوطه تالار وحدت برگزار می‌شود./ص
برچسب ها: جشنواره ، یادبود ، هنرمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار