يخهاي قطب جنوب قرباني تغييرات آب و هوايي

از بين رفتن قفسه يخ بزرگ تر و شکننده در جهان در شرق قطب جنوب، يک پيوند مستقيم با تغييرات آب و هوايي دارد.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از بخش علم و تکنولوژي خبرگزاري ANSA ايتاليا ، يخ هاي قطب جنوب بسيار شکننده تر و آسيب پذير تر از حد انتظار هستند.

براساس اين گزارش، بزرگترين قفسه يخ در جهان، که در شرق قطب جنوب قرار دارد، دست در دست نوسانات آب و هوايي دچار تغيير شده است.
 
 اولين مدرک از اين لينک مستقيم داده هايي است که در مجله طبيعت منتشر شده، و بر اساس تصاوير جمع آوري شده از ماهواره است .

اين تحقيق توسط کريس استوکس، از دانشگاه دورهام بريتانيا هماهنگ شده است.

تحقيقات نشان مي دهد که يخچالهاي طبيعي قطب جنوب با تغييرات دماي جو هماهنگ شده است .

داده ها از حدود 300   تصوير گرفته شده توسط ماهواره ها در طول 50 سال گذشته، از جمله ماهواره هاي جاسوسي از سال 1963 تا 2012   نشان مي دهد که تغييرات در دما منجر به عقب نشيني 63   درصد از يخچال هاي طبيعي در دوره بين سال 1974 و سال 1990، زماني که افزايش دما بوجود آمده ثبت شده است.

بين سالهاي 1990-2000 ، با کاهش دما، اين عقب نشيني تا 72   درصد از يخچال هاي طبيعي پيشرفته است و در همين مورد در بين سال هاي 2000 تا 2010 اين آمار 58 ٪   بود .

اين مجموعه گسترده ترين اطلاعات در مقياس بزرگ مربوط به 5400  کيلومتر قفسه يخ که در امتداد ساحل قطب جنوب مشرف به اقيانوس آرام است .

اقدامات پوشش 175 يخچال طبيعي نشان مي دهد که چه مقدار از قفسه يخ به عنوان يک نوع " خاص "  آب و هواي آن تحت نظارت قرار مي گيرد، به خصوص در مورد آنکه چه مقدار رقيق شده و ضخامت آن کمي بيشتر از 4 کيلومتر کاهش مي يابد در نظر گرفته شده است./س
برچسب ها: قطب ، جنوب ، یخ ، آب ، هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار