رئیس‌جمهور در همایش فرماندهان سپاه:

سپاه مافوق جریان‌های سیاسی است/ سپاه پروژه‌های بزرگ ملی را بر عهده بگیرد

رئیس‌جمهور، سپاه پاسداران را مافوق جریان‌های سیاسی دانست و گفت: سپاه همان‌طور که در طول 35 سال کارهای بزرگی انجام داده باید وارد عمل شود و سه چهار پروژه بزرگ ملی را بر عهده بگیرد، چرا که شرایط دولت را به خوبی می‌داند.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر "حسن روحانی" رئیس‌جمهوری کشورمان، صبح امروز در بیستمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تبریک میلاد ثامن‌الحجج(ع) و هفته دفاع مقدس  اظهار داشت: این جلسه یادآور جبهه‌های غرب، جنوب و میانی از سردشت، بانه و دره شیله تا اروند، دهانه فاو، پنج ضلعی، هور، بازی‌دراز و بوالفتح و سراسر آن جبهه مقدسی است که عزیزترین یاران انقلاب فدای شرف، عزت و استقلال این مرز و بوم شدند.

وی تصریح کرد: بوی همت‌ها، خرازی‌ها، باکری‌ها، کاظمی‌ها، زین‌الدین‌ها و همه بزرگان و سرداران و افتخارآفرینان استشمام می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: شما افتخار بزرگی را بر دوش دارید و سپاهی بودن و پاسدار بودن که نه تنها پاسدار مرز و بوم کشور که بَل الحافظون لحدودالله و پشت سر آن و بَشّر المومنین خواهد بود.

دکتر روحانی اظهار داشت: سپاه پاسداران فرزند انقلابی است که فاصله زمانی با پیروزی انقلاب ندارد و از اولین ساعات پیروزی انقلاب پاسداری، ایستادگی، و جهاد برای حراست از انقلاب اسلامی را شکل داد که بعداً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نام گرفت و از همان روزهای اولیه برای استقلال این انقلاب و نظام اسلامی ضروری بود.

وی بیان داشت: پاسداران اسلام از جان مایه گذاشتند، از ترکمن صحرا تا خرمشهر و تهران در همه جا ایستادگی و فداکاری کردند و هر جا احساس خطر شد سپاه پاسداران در خط مقدم جبهه‌ها از انقلاب حضور یافت، از ترورهای کور آن زمان و ناامنی گوشه و کنار کشور و توطئه‌هایی که استکبار و در رأس آن آمریکا علیه انقلاب طراحی کرد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: سپاه یک ارتش یا نیروی نظامی از آنچه که در سایر کشورها وجود دارد نیست؛ سپاه که تشکیل آن برای حراست و دفاع از انقلاب اسلامی بود دارای دو سرمایه ویژه است که این دو سرمایه کمتر در نیروهای مسلح کشورهای دیگر دیده می‌شود.

دکتر روحانی اظهار داشت: اگر سپاه دارای سرمایه انسانی به معنای آموزش، تعلیمات و پشت سر گذاشتن انواع کلاس‌هایی که برای علم و دانش نظامی لازم بوده و اگر دارای سرمایه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نظامی است این موارد در نیروهای مسلح دیگر کشورها هم وجود دارد، اما سپاه از آغاز دارای دو سرمایه مهم بود.

وی در تشریح این دو سرمایه مهم چنین گفت: سرمایه معنوی و سرمایه اجتماعی دو سرمایه مهم سپاه بوده که سرمایه معنوی همانی بود که در شب عملیات قبل از آنکه به نقشه نگاه کنند به خطوط زیارت عاشورا می‌نگریستند و سرمایه معنوی آن بود که قبل از آنکه رمز عملیات را در شب آن بیاموزند یا حسین(ع) و یا زهرا(س) را آموخته بودند و به زبان جاری می‌کردند.

رئیس‌جمهور افزود: سرمایه معنوی به مفهوم ایدئولوژیک ارتش کشورهای شرقی نیست، بلکه به معنای انگیزه‌های دینی است که عمرش تا 1400 سال قبل و تا کنار سفره‌ای که یاران پیامبر در آنجا داشتند و تا صحرای نینوا حسین بن علی(ع) با یاران کم اما پرافتخار و بی‌نظیرش بوده که در وفا چنان مثال‌زدنی بودند که از شما باوفاتر سراغ ندارم.

دکتر روحانی بیان داشت: سرمایه معنوی که تا کنار فرات و وفای قمر بنی هاشم عمر دارد و تا دادن همه یاران و عزیزان و اسیر شدن همه اهل بیت، خود را آماده کرده است و سرمایه معنوی سپاه همان است که او را محبوب دل‌ها قرار داده و اگر آن سرمایه سایش بیاید که خداوند آن روز را نیاورد و اگر حضانت مردم نسبت به ایثار این بهترین نیروی وفادار انقلاب روزی به تردید افتد که ان‌شاءالله آن روز نخواهد آمد سپاه دیگر آن سپاهی نیست که امام فرمود «ای کاش من هم یک پاسدار بودم».

وی در ادامه بیان داشت: سپاه با سرمایه معنوی که حس کرده و تا پایان حفظ می‌کند به عنوان امتیاز این نیروی مسلح با همه نیروهای مسلح جهان ترسیم می‌شود.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: دلیل ترس دشمن از شما هواپیما، موشک، زیردریایی، ناوچه و سایر ادوات نیست، چرا که هر ارتشی این تجهیزات را داراست و آن چیزی که باعث می‌شود از شما بترسند خلوص، معنویت و اتصال شما به خاندان اهل بیت(ع) و اتصال به جبهه بدر و حنین و کربلای حسین(ع) است.

دکتر روحانی افزود: امید و معنویتی دارید که دشمن ندارد و شما پاسداران این امتیاز را حفظ و ارتقا بخشید و تجربیاتی که در فراز و نشیب این حوادث و در طول 35 ساخته‌اید باعث شده که روز به روز در دانش و تقوا و معنویت شما افزوده شود.

وی درباره سرمایه دیگر سپاه گفت: سرمایه دیگری که ویژه سپاه است سرمایه اجتماعی بوده و شما در دل و با مردم و در کنار مردم هستید.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: مسلمان، غیرمسلمان، شیعه و غیر شیعه، روستایی یا شهری همگی مردم ایران هستند و باید وقتی که یک پاسدار را می‌بینند باید احساس امنیت و آرامش کنند و او را دژ مستحکم و دفاع از خود بدانند.

دکتر روحانی ادامه داد: تمام شهروندان، دوام و استمرار حقوق خود و مسلم جامعه اسلامی را در کنار سپاه اسلام و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و به ویژه سپاه می‌بینند و جاذبه همه بزرگان کشور و زیبایی نظام با سپاه است.

وی تأکید کرد: سپاه عملش ایثار، و ایستادگی‌اش زینت‌بخش نظام بوده و امنیت توسط شما پاسداران تأمین می‌شود و عزت دین با شماست.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه سرمایه اجتماعی بزرگ‌ترین سرمایه شما است، افزود: آن چیزی که وکیل چند ده میلیونی درست می‌کند سرمایه اجتماعی شما است و این یعنی اعتماد به سپاه و چسبندگی مردم به نیروی مقتدر و همانی که امام به آن تأکید کرد؛ نیروهای مسلح باید از بازی سیاسی به دور باشند.

* سپاه مافوق جریان‌های سیاسی است

دکتر روحانی تصریح کرد: سپاه مافوق جریان‌های سیاسی بوده و جایگاه آن جایگاه کل ملت است.

وی ادامه داد: بسیج برای همه است و نباید آن را کوچکش کنیم ما بیابان بزرگ می‌خواهیم چون کوچه تنگ جای مبارزه نیست؛ نگذارید ما را به کوچه تنگ ببرند، بگذارید در میدان باز مقاومت کنیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: امروز روز حساس منطقه است و آن نیرویی که در خط مقدم در برابر تمامی توطئه‌ها ایستاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

دکتر روحانی گفت: اولین قدم در برابر تهدیدات شناخت تهدیدات است و تهدید هر روز به شکلی خاص بیان می‌شود مثلاً در 31 شهریور 59 دشمن به کشورمان تجاوز کرد و تهدید عمدتاً نظامی بود و سپاه آن زمان از نیروی امنیتی به نیروی نظامی تبدیل شد و امام سه نیروی سپاه را ابلاغ کرد و این نهاد از کوچکی و چابکی تبدیل به نیروی مسلح شبه کلاسیک شد.

وی ادامه داد: تهدید آن موقع عمدتاً نظامی بود که البته در پشت آن تهدید سیاسی قرار داشت و دشمنان به دنبال ضربه زدن به کشور بودند، اما در عین حال که صدام به کویت حمله کرد شکلش متفاوت بود، چرا که صدام می‌خواست بخشی از سرزمین ایران را تصرف کند اما در کویت به دنبال تصرف کل این سرزمین بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: صدام به نیابت بسیاری از کشورها می‌جنگید و قدرت منطقه‌ای پشت سرش قرار داشت، اما شرایط متفاوت و نظم جهانی به هم خورده بود و صدام به دنبال آن بود تا یک کشور دیگر را ببلعد و با نفت‌های کویت تبدیل به بزرگ‌ترین قدرت منطقه شود، البته اهداف دیگری هم داشت.  
 
دکتر روحانی افزود: صدام در نامه‌ای که رسماً به ایران نوشت اعلام کرد که عراق با ایران 800 کیلومتر مرز دارد که این ادعا یک تفسیرش این بود که عراق تا مرز عمان می‌خواهد پیش برود و کل کشورها را بگیرد، اما اهداف دیگری داشت.  
 
وی با بیان اینکه شکل تهدید در دنیای امروز فرق کرده است، ادامه داد: در زمانی که آمریکا به افغانستان و عراق حمله کرد بهانه‌های دیگری را مطرح کرده بود و حوادث دیگری در منطقه از آن موقع تا به امروز در سوریه در شرایط مختلف به وجود آمده است.  
 
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: خطرناک است که در تهدید اشتباه شود، اول باید تهدید اولیه را شناخت، چرا که اولین قدم پیروزی شناخت تهدید، ترسیم راه و استراتژی درست و همچنین ترسیم درست پایان کار و هدف نهایی با توجه به امکانات موجود است.

دکتر روحانی بیان داشت: سوریه در نقطه حساسی قرار دارد و دعوا بر سر فرد نیست که چه کسی رئیس‌جمهور باشد و یا کدام طایفه کجا قرار گیرد، چرا که موضوع بالاتر از این حرف‌هاست.  
 
وی اظهار داشت: غرب برای کل منطقه ما تصویری دارد و آن را به صورت فعلی نمی‌پذیرد، چرا که انگلیس و فرانسه که پس از سال‌ها خروج از منطقه دوباره دارند به خاورمیانه برمی‌گردند.  
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: شرایط منطقه بسیار حساس است و از یک جهت اتفاقات مصر، لیبی، تونس، یمن، سوریه و عراق شبیه به هم هستند و حلقه یک زنجیر واحد بوده و یک هدف را دنبال می‌کنند و دشمنان به دنبال تثبیت قدرت اسرائیل و تضعیف خطوط مقاومت در برابر غرب هستند.

* مسئله سوریه سرنوشت جهانی را رقم می‌زند
 
دکتر روحانی تاکید کرد: سوریه مسئله سرنوشت‌ساز برای منطقه بزرگ ما است و سرنوشت جهانی را رقم می‌زند.
 
وی بیان داشت: نظر ایران روشن است، چرا که ما با سلاح کشتار جمعی مخالفیم و اشتباه غرب آن است که فکر می‌کند ایران به دنبال سلطه نظامی در منطقه بوده، اما اگر ما مسلطیم به خاطر سلطه قدرت گفتمانی ماست.  
 
رئیس قوه مجریه تاکید کرد: سپاه سلاح جنگ در منطقه نیست، سپاه آرامش است و اگر غرب توطئه‌هایش را بردارد ایران نمی‌خواهد سلطه داشته باشد.  
 
دکتر روحانی اظهار داشت: گفتمان ما مردم‌سالاری، ثبات، وحدت و برادری  و مبارزه با تروریسم در منطقه است، اما چه کسی از تروریست‌ها حمایت و چه کسی قربانی تروریست‌ها بوده است.  
 
وی ادامه داد: ایران قربانی تروریسم و سلاح کشتار جمعی است و سپاه ما سپاه صلح و آرامش در کل منطقه است و شما (قدرت‌های فرامنطقه‌ای) که مهمان ناخوانده در منطقه هستید بیرون روید تا ببینید منطقه گلستان می‌شود.  
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما چه زمانی مداخله کردیم و چه نیازی داریم که این کار را بکنیم، فریاد ما مردم‌سالاری است، تصریح کرد: در مصر مردم خود تصمیم می‌گیرند که چگونه مردم‌سالاری را حاکم کنند و در سوریه، عراق و فلسطین هم به این امر معتقدیم.  
 
دکتر روحانی بیان داشت: مبنا و گفتمان ما مردم‌سالاری است و این بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی را که آمریکا آن را شایع کرده ما با آن مخالفیم و برای ما مردود است، حالا هر گروهی که می‌خواهد از آن استفاده کرده باشد؛ تلاش ما این است که سوریه از جنگ داخلی نجات یابد و ثبات به آن برگردد و مردم خود به پای صندوق‌های رای بروند و به هر که می‌خواهند رای بدهند.  
 
وی اظهار داشت: غربی‌ها که بر طبل جنگ با سوریه می‌کوبیدند می‌دانند که این امر چه آثاری در منطقه  و جهان می‌گذارد و نظرسنجی‌ها در کشورهای غربی، اروپا و آمریکا نشان می‌دهد که آن‌ها آثار سو آن را به خوبی می‌دانند.
 
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: آمریکایی‌ها حتی به ملت خود گفته‌اند که پول جنگ را کشورهای دیگر می‌دهند که افکار عمومی را آرام کنند و می‌گویند که نیروی زمینی‌شان وارد جنگ نمی‌شود، البته تمامی این حرف‌ها نشان‌دهنده ضعف دشمن است، اما به هر حال این مسئله به دلیل اهمیتی که دارد باعث می‌شود که ملت‌های منطقه نسبت به آن بی تفاوت نباشد.  
 
دکتر روحانی افزود: ایران در این مسئله سرنوشت‌ساز بی تفاوت نبوده و نخواهد ماند و ملت‌های منطقه را در برابر توطئه‌های دیگران نجات می‌دهد.  
 
وی گفت: امروز توطئه دشمن علیه ایران این است که معیشت مردم را در تقدم قرار داده‌اند و تحریم غیرقانونی اعمال کرده‌اند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمن می‌داند ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و این‌ها بهانه است، تصریح کرد: دشمن دیگران را به این توطئه کشانده است، وقتی تحریم فروش نفت و تحریم‌های بانکی می‌شویم زندگی مردم با مشکل مواجه می‌شود.
 
دکتر روحانی گفت: وقتی یک کشتی گندم می‌خواهیم وارد کنیم، برای پول کشتی، بیمه کشتی و هر گوشه آن مشکل ایجاد می‌کنند. آیا گندم هم سلاح کشتار جمعی است؟
 
وی در ادامه اظهار داشت: مردم در انتخابات خوب نشان دادند باید به هوشیاری ملت ایران علی‌رغم این همه تبلیغات دشمن تعظیم کرد.
 
رئیس قوه مجریه کشور بیان کرد: انتخابات به این خوبی و با این حجم جمعیت برگزار شد و کسی هم اعتراض نکرد و شورای نگهبان نیز اعلام کرد که "حتی یک اعتراض هم به دست ما نرسیده" و این اولین ضربه به دشمن بود.
 
دکتر روحانی، ضربه دوم را حماسه اقتصادی دانست و با بیان اینکه مقام معظم رهبری به درستی امسال را سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامیدند، افزود: ان‌شاءالله با حضور و هوشمندی مردم حماسه اقتصادی نیز همانند حماسه سیاسی رقم خواهد خورد.
 
وی گفت: سپاه توانایی عظیمی در بخش فرهنگی و اقتصادی دارد، اما در تمام وظایف، سپاه به عنوان یک مکمل و پشتیبان وارد عمل می‌شود.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه من شایعاتی که درباره سپاه می‌شود را قبول ندارم و سپاه رقیب مردم نیست، اظهار داشت: سپاه امروز پروژه‌های مهمی که بخش خصوصی قادر به انجام آن نیست را انجام می‌دهد.

* سپاه پروژه‌های بزرگ ملی را بر عهده بگیرد

 
دکتر روحانی اظهار داشت: سپاه پاسداران همان‌طور که در طول 35 سال کارهای بزرگی انجام داده باید وارد عمل شود و سه چهار پروژه بزرگ ملی را بر عهده بگیرد، چرا که شرایط دولت را به خوبی می‌داند و لذا باید آستین را بالا بزند و بخشی از بار دولت را به عهده بگیرد که البته این بار نظام است.
 
وی با بیان اینکه دولت هم خادم مردم است، افزود: از طرف دیگر مبارزه با فساد و قاچاق کالا برنامه‌های اقتصادی را بر هم می‌ریزد؛ برای مبارزه با قاچاق به کمک نیروهای انتظامی هم احتیاج است.
 
رئیس قوه مجریه افزود: تا زمانی که قاچاق وجود دارد تولید پا نمی‌گیرد، چرا که قاچاقچی نه مالیات می‌دهد و نه گمرکی از آن دریافت می‌شود.
 
دکتر روحانی گفت: من به عنوان رئیس جمهور از شما عزیزان و مسئولان سپاه می‌خواهم در این دو بخش که دولت با آن مواجه است (پروژه‌های بزرگ ملی و مبارزه با قاچاق)، سپاه کمک کند که در این صورت مردم آثار آن را خواهند دید.
 
وی در پایان با بیان اینکه مشکلات بسیار زیاد است، اما ما کاملا امیدواریم، خاطرنشان کرد: با حمایت مردم و سپاه پاسداران در خط مقدم این راه را باز کرده، توطئه دشمن را برهم می‌زنیم و حماسه اقتصادی را خواهیم آفرید.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: حسن روحانی ، سپاه ، مجمع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
زینب کمالی
۱۰:۴۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
از دیدگاه جناب آقای روحانی درباره سپاه تشکر می کنم/.
آخرین اخبار