مشهد/رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خواستار شد:

اولویت توسعه تحقیقات کاربردی مطابق نقشه جامع علمی کشور

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: دولت جدید باید توسعه تحقیقات کاربردی را بر اساس اسناد بالادستی و نقشه جامع علمی کشور در اولویت قرار دهد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،رسول کدخدایی مقوله غذا و صنعت تولید فرآورده های غذایی را در چند سال اخیر دستخوش نابسامانی های ناشی از تحریم و مقررات دست و پا گیر دانست و گفت: متاسفانه این صنعت آنطور که باید توسعه نیافته است.

وی حمایت از تحقیقات و انجام پژوهشهای کاربردی با استفاده از روشهای نوین فرآوری و بسته بندی مواد غذایی جهت تولید ترکیبات و محصولات غذایی با تأکید بر حفظ سلامت جامعه و محیط زیست به ویژه تولید غذاهای فراسودمند، کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری را مهم‌ترین مسئله و چالش فراروی صنعت غذای کشور اعلام کرد و افزود: این پژوهشکده با دارا بودن توانمندی های تخصصی درخور توجه و ارتباطات ملی و بین المللی قادر است راهگشای بسیاری از چالش‌های موجود از مسیر تحقیق باشد.

وی همینطور به سابقه فعالیت‌های این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: سابقه فعالیت پژوهشکده به سال 1359 و در قالب سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران – مرکز خراسان بر می‌گردد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد: در سال 1381 با تبدیل مراکز استانی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران به پارک های علم و فناوری، این پژوهشکده با نام «تحقیقات توسعه فناوری خراسان» به فعالیت خود ادامه داد و با توجه به سیاستهای نظام مبنی بر تخصصی شدن علوم و فناوری در مراکز علمی پژوهشی در سال 1385 با نام پژوهشکده علوم و صنایع غذائی خراسان رضوی به عنوان یکی از مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم و بالاخره در سال 1390 با توجه به سوابق درخشان فعالیت در زمینه علوم و صنایع غذایی و مزیت‌های منطقه‌ای به عنوان پژوهشکده مستقل ملی و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی، با عنوان پژوهشکده علوم و صنایع غذایی فصل نوینی از فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

وی بیان کرد: فعالیت‌های علمی- پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در چهار گروه پژوهشی فرآوری، نانو فناوری، زیست فناوری و شیمی مواد غذایی به صورتی تخصصی برای سراسر کشور انجام می‌پذیرد.

کدخدایی همچنین افزود: در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از گروه بیوفیزیک مواد غذایی با هدف انجام تحقیقات پیشرفته بر روی ویژگی‌های فیزیکی محصولات غذایی و کشاورزی و برهم کنش‌های مولکولی و بررسی ارتباط آن با فرآیندهای تولید و نگهداری خواهیم بود که آزمایشگاه‌های این گروه در راستای بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های نوین، با آخرین تکنولوژی های مدرن دنیا تجهیز شده و آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای و انجام پژوهش‌های کاربردی مشترک با مراکز صنعتی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشکده‌ها می‌باشد.

وی افزود: بر اساس سند راهبردی و تدوین برنامه پنج ساله توسعه و نیز آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در آینده نزدیک این پژوهشکده با برخورداری از سه پژوهشکده مستقل و 9 گروه پژوهشی به پژوهشگاه علوم و صنایع غذایی ارتقای ساختار خواهد داد.

وی تمامی پروژه‌های پژوهشکده را تقاضا محور عنوان کرد و گفت: بر این اساس بخش عظیمی از بودجه پژوهشکده از صنعت یا متقاضیان پروژه‌های تحقیقاتی تأمین می‌شود لذا اعتبارات پژوهشی صرف مشارکت و برای حمایت از پژوهش‌های کاربردی صنعت هزینه می‌شود/س 

 

برچسب ها: اولویت ، توسعه ، تحقیقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.