تحول در اقتصاد با پرهيز از خام فروشي

براي جلوگيري از خام فروشي در بخش معادن و کشاورزي و حتي دامداري نيازمند استفاده از تکنولوژي هاي جديد و به روز هستيم که با حمايت دولت اين امر محقق مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران کشور ما با داشتن ظرفيت هاي بالاي انرژي مانند نفت و گاز همچنين با داشتن معادن بسيار و نيز ظرفيت هاي خوب براي کشاورزان و دامداري زمينه رشد و پيشرفت اقتصادي بالايي دارد اما خام فروشي چه در بخش نفت و گاز و چه در بخش معاون و حتي کشاورزي و دامداري موجب شده سود اين سرمايه هاي ملي در جيب کشورهاي ديگر برود.

غلامرضا زارعي عضو کميسيون صنايع و معاون مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: منابع زير زميني  سرمايه ملي کشور هستند که متعلق به همه نسل ها است.

وي گفت: خام فروشي موجب از بين رفتن فرصت هاي شغلي مي شود و با قرار گرفتن مواد خام در چرخه تبديل شاهد رونق در بخش اشتغال خواهيم بود.

اين عضو کميسيون تصريح کرد: عدم سرمايه گذاري در صنايع تبديلي و نبود احساس مسئوليت نسبت به نسل هاي آينده و بي توجهي به استفاده بهينه از منابع زيرزميني از عوامل خام فروشي در سال هاي گذشته بوده است.

زارعي خاطر نشان کرد: جلوگيري از خام فروشي مي تواند کشور را توانمند و چرخه کسب و کار را فعال و وابستگي ما به ديگر کشورها را کم کند.

وي در پايان افزود: مواد خام کشور ما با قيمتي پايين صادر و مشتقات آن که نياز اصلي صنايع است با قيمت بالاتر از کشورهاي ديگر وارد مي شود که اين امر موجب وابستگي صنايع به واردات و تبديل کشور ما به کشوري منفعل مي شود در حالي که با پرهيز از خام فروشي  شاهد پيشرفت در زمينه هاي بين المللي خواهيم بود.

** با پرهيز از خام فروشي شاهد تحول در کسب و کار خواهيم بود

ابراهيم نکو عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: يکي از اقدامات اساسي دولت در حوزه اقتصادي بايد جلوگيري از خام فروشي باشد.

وي گفت: بايد با بررسي علت خام فروشي در سال هاي اخير  و اين که آيا خام فروشي با صرفه تر بوده يا خير ؟ و همچنين بررسي اين که چرا در سال هاي گذشته از خام فروشي جلوگيري نشده مي توان از خام فروشي مجدد جلوگيري کرد.

نکو تصريح کرد: دولت با برنامه ريزي و ارائه برنامه مدون مي توان از خام فروشي جلوگيري کرده که در اين صورت تحصولات بسياري از حوزه اقتصاد و در بحث کسب و کار و توليد بيشتر شاهد خواهيم بود

تکنولوژي ها مانع از خام فروشي مي شوند


غلامرضا طاهري کارشناس اقتصادي گفت: وقتي در بخش معدن و نفت و گاز و حتي کشاورزي اقدام به فروش فله اي توليدات داخل مي کنيم به دليل هزينه هاي بالاي توليد و حمل  و نقل سود کمي بدست مي آيد در صورتي که با افزايش ارزش افزوده توليدات شاهد افزايش چند برابري سود خواهيم بود.

وي گفت: با نوسازي و بازسازي و ساماندهي خطوط توليد و افزايش اعتبارات واحدهاي توليدي مي توانيم در جلوگيري از خام فروشي موفق تر کنيم.

طاهري افزود: در بخش کشاورزي و حتي دامداري براي جلوگيري از خام فروشي نيازمند استفاده از تکنولوژي هاي جديد و به روز هستيم که در صورت توجه به اين بخش هم سود خوبي نصيب توليد کنندگان مي شود و هم آرامش مصرف کنندگان بيشتر مي شود.

اين استاد دانشگاه تصريح کرد: دولت با درک واقعيات اقتصادي و با همت مضاعف و با انديشه و دانش و استفاده از تکنولوژي روز و اعتماد به بخش خصوصي مي تواند مشکل خام فروشي را حل کند.

طاهري در پايان افزود: براي کشور ما با ظرفيت هاي زياد منابع گاز و نفت توليد مشتقاتش مي تواند بسيار سودآور باشد.

برچسب ها: تحول ، خام فروشی ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار