اکبر منانی:

گویندگان جوان از فرصت جشنواره کودک استفاده کنند

اکبر منانی دوبلور قدیمی سینما و تلویزیون معتقد است گویندگان جوان باید از فرصت حضور در عرصه دوبله همزمان در جشنواره کودک و نوجوان جهت ارتقای خود استفاده کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، «اکبر منانی» در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: برگزاری این جشنواره آن هم در شرایطی که به  کار کودک در ایران دیگر مانند گذشته چندان اهمیتی داده نمی‌شود، باید به فال نیک گرفت چرا که این جشنواره بستری را برای سینماگران و گویندگان فراهم می‌کند تا بتوانند آثاری مناسب را به کودکان ارائه دهند.

وی ادامه داد: سال‌ها قبل که شرایط دوبله هم‌زمان در این جشنواره فراهم شد، از آن  حسابی استقبال کردم چون بر این باور بودم این رویکرد باعث می‌شود که دوبله به مردم بیشتر شناسانده شود و بچه‌ها بتوانند با گویندگان مورد علاقه‌شان از نزدیک ملاقات کنند و به اهمیت این حرفه پی ببرند. 

او اضافه کرد: دوبله حرفه دشواری است اما وقتی حرف از دوبله کودک به میان می‌آید ظرافت و دشواری‌های آن بیشتر می‌شود چرا که این کار سختی‌های خاص خود را دارد. 

منانی گفت: بچه‌ها در مقایسه با بزرگ‌ترها دقت بیشتری روی صدای گویندگان دارند و علاوه بر تصاویر با صدای گوینده هم ارتباط برقرار می‌کنند. 

مدیردوبلاژ کارتون «گالیور» و زبل خان» خاطر نشان کرد:  در گذشته ما شاهد حضور گویندگان قوی‌تری در عرصه دوبله بودیم و به همین جهت کارتون‌های که در آن دوره  پخش می‌شد، مخاطبان بیشتری را با خود همراه می‌کرد.

منانی تصریح کرد: متاسفانه این روزها گویندگان آن وقتی را که باید صرف شخصیت‌پردازی نمی‌کنند و بسیاری از کاراکترهای که به جای آن حرف می‌زنند شبیه به هم هستند در حالی که به طور مثال، گویندگی به جای یک ماهی با شیر با هم تفاوت دارد!

او افزود: در هر حال فضایی مانند جشنواره فیلم کودک و نوجوان و دوبله همزمان فیلم‌ها در این جشنواره، به گویندگان به ویژه گویندگان جوان این فرصت را می‌دهد که خودشان را در فضایی جدیدی محک بزنند، در کنار مخاطب به گویندگی بپردازند و عکس‌العمل‌های آن‌ها را در کارشان لحاظ کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برای بالا بردن سطح کیفی دوبله در جشنواره  کودک چه باید کرد، گفت: گویندگان جوان باید این فرصت را مغتنم بدانند تا بتوانند توانایی‌های‌شان را به بروز دهند. البته در این میان نباید سرعت بالا بهانه‌ای شود تا افراد کیفیت کار را نادیده بگیرند بلکه باید مانند بازیگران تئاتر از قبل تمرین‌های خوبی را داشته باشند تا بتوانند در نهایت کارشان را بدون تپق و با دقت نظر انجام دهند. 

بیست‌وهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا، از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه برگزار خواهد شد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.