از بوفه های تغذیه جسم تا غرفه های تغذیه روح

یکی از مسائل مغفول مانده در اداره و احیاء مدارس پویا و با نشاط نبود امکانات و الزامات ایجاد غرفه های فرهنگی در مدارس است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، بوفه های تغذیه فروشی در مدارس برای امر تغذیه دانش آموزان امری ضروری تلقی می‌شود که البته باید با نظارت کامل بهداشتی و اصول تغذیه در مدارس دایر باشند.

وضعيت غرفه هاي اغذيه فروشي بنا بر اظهارات و نظر سنجي هاي خود دانش آموزان و بررسي هاي مسئولين بهداشت تغذيه در بسياري از مدارس به هيچ عنوان وضعيت مناسبي نيست .

دلایلی همچون متنوع نبودن مواد ارائه شده گران و یا غیر بهداشتی و غیر مغذی بودن آنها از مواردی بوده که عدم رضایت انان را ایجاد کرده است.

پوكي استخوان و شكستگي هاي ناشي از آن بعلت كمبود ذخاير كلسيم بدن، كم خوني، ريزش مو، ضايعات و خشكي پوست، نداشتن تمركز لازم براي مطالعه ، كوتاه قدي و عدم رشد قدي مناسب از ساير عوارض كمبودهاي تغذيه اي در سنين رشد است كه برخي در دراز مدت و برخي در كوتاه مدت بروز مي كنند.

تغذيه روح امري که همچنان مغفول مانده است

اما غرفه‌هایی که وجودشان شاید بیش از بوفه های فروش مواد غذایی ضرورت داشته باشد چرا که بر اساس مطالعات انجام شده دانش آموزان برای ایجاد تنوع در تحصیل علوم نیاز دارد تا غیر از دروس ارائه شده در مدرسه به مطالعه کتب علمی، آموزشی و یا حتی رمان‌های آموزنده بپردازد.

متأسفانه ایجاد چنین غرفه‌هایی با وجود علاقه جدی مدیران با مشکلات عدیده ای روبرو شده است.

هزینه های جاری مدارس و عدم وجود اعتبارات لازم برای ایجاد چنین غرفه های سازنده و پویایی بخش در مدارس آسیب جدی به بخش پرورش دانش آموزان وارد می‌کند چرا که دانش آموز به دلایل مختلف و ذاتی به دنبال فراگیری مطالب متنوع و به روز است و برای رسیدن به این مطالب آن زمان که در مدرسه به آن دست نیابد در غرفه های بیرون از مدرسه به جستجو می‌پردازد که این امر نیز خود جای بحث و تأمل دارد.

اکثر غرفه‌ها و کتاب فروشی‌های سطح شهرها فقط محتوایی را برای عرضه به مخاطب ارائه می‌کنند که فروش و سودآوری مالی برای آنان داشته باشد و البته توجهی به محتوای مناسب برای سنین مختلف در این غرفه‌ها از حساسیت بالایی برخوردار نیست.

از این رو و با توجه به مقوله مهم و تأثیر گذار تأمین خوراک محتوایی مناسب برای دانش آموزان در مدارس همت بالای مسئولین و اهتمام و جدیت مدیران در برپایی این غرفه‌ها در سطح مدارس به خصوص مدارس پایه امری است که از سوی جامعه از آن‌ها انتظار می‌رود.
گزارش از عقيل توحيديان

برچسب ها: بوفه ، تغذیه ، جسم ، روح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار