كرمان/

دبستان‌های کرمان پر از شکوفه شد/ راه و رسم برخورد با کلاس اولی‌ها

دبستان‌های استان کرمان امروز و در آخرین روز شهریور ماه پر از شکوفه‌های کلاس اول شده است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  صبح امروز در حالی یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز کلاس اول وارد دبستان‌های سراسر کشور شدند که آمارهای رسمی از افزایش 50 هزار نفری آن‌ها نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد.

امروز، روز کلاس اولی‌ها است

استان کرمان با توجه به گستردگی و تنوع آب و هوایی شامل مدارسی با ویژگی‌های متفاوت در نقاط مختلف این خطه است در حالی که مدارس شهری در کرمان مانند مدارس سایر استان‌ها به استقبال دانش‌آموزان می‌روند، مدارس روستایی و عشایری کرمان هم میزبان دانش‌آموزانی هستند که سال تحصیلی را در دل طبیعت آغاز می‌کنند.

گرچه سال تحصیلی در روز اول مهر ماه به صورت رسمی آغاز می‌شود، اما کلاس اولی‌ها در 31 شهریور ماه وارد مدرسه می‌شوند تا با حضور در جشن شکوفه‌ها حال و هوای مدرسه دستشان بیاید و در روز اول مهر با خیال آسوده‌‌تری در کلاس درس حاضر شوند.

کرمان 520 هزار دانش‌آموز دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه سال جدید قرار است با نام و یاد شهدای دانش‌آموز و شهدای معلم آغاز شود، گفت: 46 هزار معلم و بیش از 520 هزار دانش‌آموز در 32 منطقه آموزشی سراسر استان کرمان در سال تحصیلی جدید مشغول به تحصیل می‌شوند.

ابراهیم شیخ‌بهایی عنوان کرد: کرمان پهناورترین استان کشور است به طوری که فاصله مدرسه روستایی ده‌علی در شهرستان کوهبنان که در شمال استان کرمان قرار دارد با مدرسه رمشک که در شهرستان قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان واقع شده یک‌هزار و 100 کیلومتر مسافت دارد و این فاصله بیش از فاصله زمینی کرمان تا تهران است.

وی بیان داشت: به دلیل پراکندگی جمعیت در بعضی از شهرستان‌های استان کرمان با تراکم جمعیت بالا دانش‌آموزان در کلاس‌ها روبه‌رو هستیم، اما بعضی از شهرهای دیگر با تراکم کم جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌ها مواجه هستند.

دبستان به 2 دوره 3 ساله تقسیم شده است

شیخ‌بهایی جمعیت بالای عشایری یکی دیگر از ویژگی‌های استان کرمان را برشمرد و افزود: استان کرمان جزو معدود استان‌هایی است که آموزش و پرورش عشایری دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: پایه ابتدایی که شش سال است به دو دوره سه سال تفکیک شده، دوره اول از اول تا سوم ابتدایی را شامل می‌شود و دوره دوم شامل چهارم ابتدایی تا پایان ششم است و در بعضی از مدارس دوره اول و دوره دوم ابتدایی از هم تفکیک شده‌اند.

آرزوی یک کلاس اولی برای زنگ‌های تفریح

امیرمحمد یک پسر هفت ساله کرمانی است، لباس فرمش آماده شده و کیف، کفش و وسایل مورد نیاز مدرسه‌اش را به کمک پدر و مادرش خریده و موهایش را هم کمی کوتاه‌تر کرده و حالا قرار است به کلاس اول برود.

وی با بیان اینکه از رفتن به کلاس اول احساس خوشحالی می‌کند، گفت: وقتی به مدرسه رفتم چند تا دوست پیدا می‌کنم.

امیرمحمد که هنوز در حال و هوای دوره پیش‌دبستانی است، بیش از آن که به فکر کلاس درس باشد به زنگ‌های تفریح فکر می‌کند.

وی افزود: در زنگ‌های تفریح با بچه‌های کلاس به حیاط مدرسه می‌روم و فوتبال بازی می‌کنیم.

اما تمام بچه‌های کلاس اولی مانند امیرمحمد از اینکه قرار است وارد مدرسه شوند، خوشحال نیستند و حتی بعضی از آن‌ها آن قدر دلشوره دارند که این استرس بر جسم آن‌ها هم تاثیر می‌گذارد.

چرا کلاس اولی‌ها از مدرسه می‌ترسند

یک روانشناس در کرمان اظهار داشت: ترس بچه‌ها از محیط مدرسه علت‌های متفاوتی دارد، ممکن است، کودک از بچه‌های بزرگتر از خودش به علت زورگویی ترس داشته باشد.

سپیده محمدی بیان کرد: به کودک باید یاد داد اگر در مدرسه از بچه‌های بزرگتر اعتراض یا شکایتی داشت به چه کسانی و به کجا مراجعه کند و اینکه به مکان‌های خلوت نرود و اگر با کسانی که وی را تهدید می‌کنند، تنها ماند، سریع محل را ترک کند و اگر کسی به وی حمله کرد، فرار کند و با فریاد از دیگران کمک بخواهد.

وی افزود: دانش‌آموز را باید متقاعد کرد که میلیون‌ها کودک در حال درس خواندن هستند و بیرون از خانه آن قدر هم که وی می‌ترسد، ناامن نیست.

محمدی ترس از رها شدن را یکی دیگر از ترس‌های بچه‌های کلاس اولی برشمرد و تصریح کرد: از بیان جملاتی مانند «کِی باشد به مدرسه بروی تا از دستت راحت شوم» خودداری کنید، زیرا کودک فکر می‌کند شما می‌خواهید، وی را بفرستید مدرسه که از دستش خلاص شوید.

وی عنوان کرد: با فرزند کلاس اولی خود صحبت کنید و به وی اطمینان دهید که همواره در کنار وی هستید و حمایتش می‌کنید تا کودک احساس رها شدن نداشته باشد.

علت ترس بچه‌ها را پیدا کنید

این روانشناس از والدین می‌خواهد که مدرسه، ناظم و معلم را وسیله تهدید کودک قرار ندهند و سعی کنند، علت اصلی ترس کودک را پیدا کرده و درصدد برطرف کردن آن برآیند.

محمدی به والدین توصیه کرد که از سرزنش و مقایسه و تحقیر فرزندشان پرهیز کنند و دوست داشتن وی را مشروط به مدرسه رفتن نکنند و به وی نگویند، مدرسه رفتن عامل دوست داشته شدن اوست و اگر مدرسه نرود، پدر و مادرش نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه دلیل مدرسه رفتن را برای کودک می‌توان یک قانون اجتماعی بیان کرد، اظهار داشت: با کودک در مورد مشکلات مدرسه نرفتن یا به دست نیاوردن شغل مناسب در صورت مدرسه نرفتن صحبت نکنید.

برای شنیدن احساس بچه‌ها گوش شنوا داشته باشید

محمدی اذعان داشت: اگر کودک سردرد و سایر علائم اضطراب را نشان داد، وی را از مدرسه رفتن معاف نکنید، زیرا به زودی این علائم از بین می‌رود، اما در خانه ماندن این حالت‌ها را تثبیت می‌کند.

وی بیان کرد: وقتی کودک از مدرسه به منزل برمی‌گردد، حتما باید یکی از اعضای خانواده در کنار وی باشد.

این روانشناس ابراز داشت: باید به کودک اجازه داده شود که درباره احساسش در مورد مدرسه صحبت کند و اگر لازم شد، والدین ساعتی را در دفتر مدرسه بمانند تا کودک میان ساعات کلاس با دیدن آن‌ها آسوده شود و کم کم این حضور کاهش یابد.

بزرگترها مشق‌های بچه‌ها را ننویسند 

محمدی افزود: والدین کلاس اولی‌ها باید حضور در مدرسه و برقراری ارتباط نزدیک با کارکنان مدرسه و تماس تلفنی با معلم فرزندانتان را در نظر داشته باشند.

وی افزود: باید از تدریس کتاب‌های درسی در خانه قبل از تدریس و بعد از تدریس معلم خودداری شود تا دانش‌آموز دچار تعارض نشود.

محمدی عنوان کرد: والدین باید از نوشتن تمرین و تکلیف بچه‌ها خودداری کرده و فقط نقش راهنما را ایفا کنند و اجازه بدهند، فرزندشان فکر کند، بنویسد، پاک کند، اشتباهاتش را کشف و اصلاح کند تا سرانجام یاد بگیرد، زیرا از این طریق عضلات دست کودک تقویت شده و آمادگی کافی برای نوشتن در آینده را کسب می‌کند.

دانش‌آموزان به وسایل لوکس نیازی ندارند

این روانشناس با اشاره به اینکه نباید به چپ دست بودن و نمره عالی گرفتن فرزندان حساسیت نشان داد، گفت: به والدین توصیه می‌کنم که موقع خرید وسایل مدرسه و لوازم‌التحریر سعی کنند، وسایل ساده را انتخاب کرده تا در کلاس برای فراگیران دل‌مشغولی ایجاد نشود.

محمدی تصریح کرد: برای دانش‌ پایه اول خودکار، ماژیک، مداد فشنگی، مداد فشاری و مداد شمعی به هیچ وجه کاربرد ندارد و تنها موجب بد خطی، تقویت نشدن عضلات دست، زود خسته شدن و از بین رفتن دفاتر و کتاب‌ها می‌شود و در کلاس اول فقط از مدادهای معمولی و HB و در کلاس نقاشی از مدادهای رنگی معمولی استفاده شود.

خوردن چیپس و پفک ممنوع

وی ابراز داشت: والدین باید به وقت خواب فرزندشان بیشتر اهمیت بدهند و بهتر است، کودک اولِ شب بخوابد و صبح‌ها یک ساعت قبل از رفتن به مدرسه بیدار شود.

محمدی از والدین خواست تا فرزندان خود را به خوردن صبحانه عادت دهند و وی را از خوردن تنقلاتی مثل پفک، چیپس، لواشک و مانند آن منع کنند و میوه و لقمه‌های نان و پنیر را در کیف فرزند خود قرار دهند.

بچه‌هایتان را با دیگران مقایسه نکنید

این روانشناس خطاب به والدین گفت: هیچ‌گاه توانایی فرزندتان را با همسالان و هم‌کلاسی‌هایش مقایسه نکنید، زیرا تفاوت‌های فردی بین افراد وجود دارد.

محمدی افزود: به فرزندتان از همین کلاس اول مسولیت بدهید، برای مثال کفش‌هایش را در جا کفشی قرار دهد و آنها را پاک کند، موهایش را شانه کند، لباس‌هایش را مرتب کند و ... تا فرزند شما احساس خود ارزشمندی کند.

وی با اشاره به اینکه فرزندان را باید به خواندن کتاب‌های غیر درسی در گروه سنی خودشان تشویق کرد، اظهار داشت: فرزندتان را عادت دهید که بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کند، برای مثال ناخن‌هایش را بگیرد، همیشه یک دستمال تمیز به همراه داشته باشد، دست‌هایش را با آب و صابون بشوید و از لیوان خود استفاده کند و حتما قبل از آمدن به مدرسه دستشویی برود.

معلمان کلاس اول اجر و پاداش زیادی دارند

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان هم با تبریک جشن شکوفه‌ها ابراز داشت: معلمان سنگین‌ترین وظیفه را برعهده دارند.

آیت‌الله سید یحیی جعفری با اشاره به اینکه کنترل و آموزش کلاس اولی‌ها کارِ آسانی نیست، تصریح کرد: بعضی از کودکان با محیط آموزشی آشنایی چندانی ندارند و این امر موجب دشوارتر شدن کار معلمان کلاس اول می‌شود.

وی با بیان اینکه هر چقدر کار سخت‌تر و دشوارتر باشد، اجر آن کار هم بیشتر و بالاتر است، خاطرنشان کرد: پدران و مادران نباید در انتظار باشند که مدرسه به تنهایی بچه‌هایشان را تربیت کند و به کمال برساند، بلکه وظیفه والدین هم نسبت به تربیت فرزندان سنگین است.

یک پیشنهاد شیرین برای مادرانِ کلاس اولی‌ها

با توجه به اینکه نخستین روزهای مدرسه از خاطره‌انگیزترین روزهای زندگی هر فرد است به مادران توصیه می‌کنیم تا خاطرات کودکان خود را به تهیه عکس و همچنین نگاشتن خاطرات این روزهای دلنشین ماندگار کنند./ج1

برچسب ها: کرمان ، شکوفه ، مسافت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.