استقلال دانشگاه های علوم پزشکی باعث رشد آنها مي شود

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید استقلال تصمیم‌گیری داشته باشند و این کار شدنی است؛ چرا كه استقلال دانشگاههای علوم پزشکی باعث رشد آنها مي شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دكتر حسن ابوالقاسمی ـ رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم تکریم و تودیع رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  با بيان اينكه ما مدیون خون شهدا هستیم و قدر مسئولیت‌ها را باید بدانیم چرا که این فرصت‌ها همیشه دست نمی‌دهد و باید از کسانی که به ما مسئولیت دادند تشکر کنیم، افزود: 25 ماه پیش مرضیه وحید دستجردی مرا احضار کرد و پیشنهاد ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را داد. اما من به دو علت نمی‌توانستم این سمت را قبول کنم یکی به این دلیل که در سازمان انتقال خون کارهای زیادی کرده بودیم و رسانه‌ها مدام اتهام قصور به ما می‌زدند اما توانستیم تعریف جوامع بین‌المللی را برای خود به دست بیاوریم.

ابوالقاسمی با بيان اينكه از سوی سازمان جهانی بهداشت جزء 5 سازمان برتر در اهدای خون معرفی شدیم در حالی که سازمان جهانی بهداشت به این شفافی هیچ گاه از سازمانی تعریف نمی‌کند، ادامه داد: با این وجود به دلیل اینکه ثبات مدیریتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود نداشت و فضای نا‌امید کننده در این دانشگاه ایجاد شده بود این مدیریت را قبول کردم. در حالی که کارکنان و اعضاء هیئت علمی از ادغام دانشگاه شهید بهشتی هم می‌ترسیدند. اما به تمام قول‌های آن روز عمل کرده‌ام و بیش از 15 ساعت در روز کار می‌کردم.

وی با اشاره به اينكه برای اینکه به اعضای دانشگاه ثابت کنم عوامل دیگری باعث تغییر مدیریت می‌شود عزم خود را استوار کردم. چطور ممکن است همه به دکتر زالی رأی دهند اما پس از سه سال از ریاست این دانشگاه عزل شود، تصريح كرد: در حوزه دانشجویی و فرهنگی اخلاق حرفه‌ای را مستقر کردیم و در انتخابات ریاست‌جمهوری فرصت دادیم تا همه آزادانه به دانشگاه بیایند و محدودیت قائل نشدیم. همچنين در حوزه درمان پاسخگویی را هدف قرار دادیم چرا که فضا باید در شأن مردم باشد و در آموزش توسعه و استقلال دانشگاه را مدنظر قرار دادیم. در حوزه پژوهش به رقابت سالم بین دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و بهشتی قائل بودیم اما رقابت سالم فرصت برابر می‌خواهد و همه باید این را بپذیریم.

ابوالقاسمی با بيان اينكه دوران بسیار سختی داشتم اما صادقانه کار کردم و کاری نکردم که مقام بالاتر خجالت بکشد فرزند این دانشگاه بودم 15 سال از عمر من در این دانشگاه گذشت و دلم می‌خواست به من افتخار شود، گفت: این حمایت‌های چپ و راست و اعتدال‌گرا دنبال ثبات مدیریت بودند و از من حمایت کردند در حالی که من راضی به وساطت این افراد نبوده‌ام . در زمان دکتر لنکرانی فعالیت خود را‌ آغاز کردم و در زمان دستجردی ریاست دانشگاه را برعهده گرفتم. گاهی اوقات ناخلفی‌هایی کردم اما همه به دلیل مصلحت دانشگاه بوده است چون این دانشگاه مانند شهید بهشتی مظلوم است. در دوران طریقت منفرد دو مسئولیت داشتم و شرایط خیلی سخت بود و از وزیر بهداشت فعلی که یک ماه من را تحمل کرد تشکر می‌کنم.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بيان اينكه کسی فکر نکند ما نخواستیم با دولت فعلی همکاری کنیم از همان ابتدای امر من اعلام کردم که وقت می‌گذاریم و کار می‌کنیم نمایندگان مجلس شاهد هستند به اتهام اینکه نخواستیم با دولت جدید همکاری کنیم مطرح نبوده است، افزود: در حالی که کار اجرایی به مدت چند سال داریم همه چیزمان می‌شود کار اجرایی حتی در روابط اجتماعی مان خلل وارد می‌شود. در این شرایط باید دو دوست پیدا می‌شد تا مرا نجات دهد.در این میان دکتر پیوندی و وزیر بهداشت به من کمک کردند.صبه دکتر پیوندی رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که دوست من است و در انتخابات نظام پزشکی فرد خوش‌شانسی بود چرا که همه کاری کردیم تا رأی بیاورد و برای او تلاش زیادی شد.

ابوالقاسمی با بيان اينكه وزیر بهداشت هم دوست من است، ادامه داد: اگر دوستی ما را بپذیرد ما از قدیم همکلاس هم بودیم. او نقاط ضعف من را می‌شناسد و می‌تواند بر این اساس تصمیم بگیرد از وی تشکر می‌کنم که در کمال آرامش تصمیم گرفت و وقتی مسئولیت از دوش من برداشته شد احساس سبکی کردم. رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رشد ۱۰۰درصدی در حوزه دانشجویی و فرهنگی گفت: اساتید جبهه‌ای و باسابقه را آوردیم و با دانشجویان روبه‌رو کردیم تا از لحاظ فرهنگی ارتقا پیدا کنیم. در آموزش افزایش ظرفیت‌ها را هدف قرار دادیم چرا که حیف است با وجود 1200 نفر استاد، دانشجویان به ارمنستان بروند. 40 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو ، 20 درصد ظرفیت پذیرش استاد و 70 درصد پذیرش در واحدهای بین‌الملل را افزایش دادیم، كه اگر ستاد دانشگاه نباید بزرگ باشد هر چه قدرت است باید به بخش‌ها و دپارتمان‌ها برود. به همین منظور به 10 تا 15 مدیرگروه اختیارات دادیم و بودجه هم در اختیارشان گذاشتیم.
وي با بيان اينكه دکتر پیوندی در زمانی که دانشگاه علوم پزشکی ایران احیا شد آمد و به همین 

دلیل خوب موقعی آمده است اطراف شهر تهران خیلی فقیر است به همین دلیل خانه‌های بهداشت را توسعه دادیم و در عین بی پولی حقوق پرسنل و کارانه‌ها با تأخیر داده نشد، ادامه داد: برخی ها گفتند از استقلال دانشگاه علوم پزشکی ایران حمایت می‌کنم. من به این موضوع اعتراف می‌کنم و هر کاری که لازم باشد را انجام داده‌ام البته دکتر اعتمادیان همه کارها را می‌کرد اما می‌گفت من کرده‌ام اگر یک درصد زرنگی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران را داشتم این کار زودتر عملی می‌شد.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بيان اينكه دنبال استقلال دانشگاه‌ها هستم چرا که پایه اساسی در رشد آنها است دانشگاه‌ها نبایند فکر کنند واحد اجرایی دولت هستند همه جا هم گفته‌ام که دانشگاه‌ها باید مستقل شوند، اظهارداشت:علی‌رغم اینکه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودم اما فرزند دانشگاه بقیه‌‌الله هستم و به آن افتخار می‌کنم و در این شرایط شرمنده‌ام که کمترین زمان را برای این دانشگاه گذاشتم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود صحبت‌هایی که دارم ربطی به وزیر بهداشت جدید ندارد در سفری که به دانشگاه علوم پزشکی در کشور لبنان داشته‌ام و با هیئت امنای اداره می‌شد می‌دانستند 6 ماه دیگر رئیس دانشگاه عوض می‌شود این شرایط بهتر است یا اینکه یک دفعه 10 صبح بگویند دانشگاه‌ را تحویل بده. این صحبت‌ها در مورد خودم نیست اما هیئت امنا و شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم اینها چه کاره هستند چرا استقلال دانشگاه‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم چرا باید دستور بدهیم این معاون را بگیرد یا این رشته را نمی‌خواهد.وزارت بهداشت را فقط برای ارزیابی در دانشگاه‌ها ایجاد کردیم. 

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتي با بيان اينكه دانشگاه‌های علوم پزشکی باید استقلال تصمیم گیری داشته باشند و این کار شدنی است، اظهارداشت: از همه طلب حلالیت می‌کنم و در حد توان اگر به کسی بدی کرده‌ام آن را جبران می‌کنم چرا که وقتی فردی رئیس است به یکی می‌رسد و به یکی ممکن است وقت ندهد یکی را دوست دارد و به فرد دیگری کم لطفی می‌کند در این جلسه از همه طلب حلالیت دارم./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار