تبریز/آذربایجان‌شرقی از نظر تنوع گیاهی:

دومین استان بعد از کردستان در سطح کشور

آذربایجان‌شرقی از نظر تنوع گیاهی،دومین استان بعد از کردستان در سطح کشور به شمار می‌رود و بیش ازمیان 90 گونه گیاه دارویی مورد استفاده در کشور، 53 گونه‌ در آذربایجان‌شرقی وجو داشته و بر اساس اطلاعات موجود، 40 تا 50 گونه‌ِ آن زیر کشت قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، با رویکرد جدید جامعه پزشکی جهان و گرایش مجدد به طب سنتی، گیاهان دارویی اهمیت ویژه ای در سطح جهان یافته است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: سالانه دو هزار و 490 تن از انواع مختلف گیاهان دارویی در 256 هکتار از اراضی استان تولید می شود.

محمّدیان افزود: شهرستان های اُسکو، شبستر و آذرشهر از جمله تولیدکنندگان توانمند در تولید گیاهان دارویی هستند.

وی تشریح کرد: گل محمدی نیز به عنوان یکی از گیاهان مهم و تاثیرگذار از خانواده گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی توسط زارعان با کشت در 970 هکتار سالانه سه هزار و 300 تن عملکرد دارد.

وی با معرفی برترین شهرستان تولیدکننده گیاهان دارویی در استان اظهار کرد: شهرستان اُسکو از تولیدکنندگان بزرگ در آذربایجان شرقی است.

وی افزود: 305 تن زعفران نتیجه کشت در 100 هکتار از اراضی استان به ویژه شهرستان مرند است.

محمّدیان گفت: تجاری‌سازی این محصولات با توسعه حمایت نهادهای مختلف مانند جهاد دانشگاهی در سال حماسه اقتصادی می‌تواند در افزایش ظرفیت‌های درآمدزایی با توجه به امکانات بالقوه موجود در تولید گیاهان دارویی در استان، نقش مهمّی را ایفا کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به توانایی های استان در تولید گیاهان دارویی ادامه داد: با در نظر گرفتن پتانسیل استان به ویژه در شهرستان های تبریز، مرند، آذرشهر، شبستر و چاراُیماق ترغیب بهره برداران برای کشت گیاهانی نظیر گل محمدی و سایر گیاهان دارویی، سطح زیر کشت این گیاهان در استان افزایش خواهد یافت.

ایوب ایرانی فام خاطرنشان کرد: با افزایش سطح زیر کشت تولید گیاهان دارویی افزایش 10 درصدی می یابد.

وی افزود: خرید تضمینی و اطمینان خاطر از خرید محصول تولیدی دلگرمی زارعان استان را برای تولید گیاهان دارویی به همراه دارد.

وی با بیان مشکلات تولیدکنندگان گیاهان دارویی ادامه داد: خرید با قیمت پایین از سوی مراکز تولید کننده داروهای گیاهی مشکل اصلی تولیدگنندگان گیاهان دارویی است.

ایرانی فام با بیان افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی تاکید کرد: برطرف شدن بی ثباتی در بازار به عنوان بزرگترین مانع برای تولید گیاهان دارویی در استان، سطح زیر کشت فعلی یعنی 384 هکتار را به بیش از 500 هکتار به دنبال خواهد داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به توانمندتر شدن آذربایجان شرقی در تولید گیاهان دارویی خبر داد: کشت آزمایشی گیاهانی نظیر ملیس، اسطوخودوس، بابونه، بادرنجبویه و گل همیشه بهار در استان آغاز شده و پس از اجرای موفق توسعه می یابند.

سعداله اسکندری یادآور شد: طرح سازگاری این گیاهان در 5/2 هکتار از اراضی استان به صورت الگویی به اجرا درآمده است.

وی تاکید کرد: در زراعت گیاهان دارویی و به طور کلی در تمامی زراعت ها اهمیت به بهسازی کانال های فرعی و بسترسازی از طریق یارانه ها به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب نقشی اساسی خواهد داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: هر شهرستان و منطقه ای در استان برای گیاه دارویی بخصوصی مستعد است.

اسکندری گفت: قیمت خرید گیاهان دارویی شاید از هزینه های تولید نیز کمتر باشد.

اصغر نقشی، کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: آذربایجان شرقی به عنوان استانی با بیش از600 گونه وحشی از گیاهان دارویی بستری مناسب برای تولید این گیاهان در کشور است.

بر اساس این گزارش، لزوم توجه به توسعه گیاهان دارویی در شرایط کنونی امری اجتناب ناپذیر بوده و در کنار آن باید تلاش شود تا علم مربوط به گیاهان دارویی نیز حفظ و منتقل شود چرا که بسیاری از علوم مربوط به گیاهان دارویی بومی آذربایجان و همچنین درمان هایی که با ترکیب این گیاهان صورت می گرفته و در اصطلاح به عنوان" تورکی داواسی" شناخته می شده، در سینه پیرمردان و پیرزنان این خطه قرار دارد و مسئولان امر پیش از آنکه این افراد ترک دنیا بگویند باید به جمع آوری این اطلاعات اقدام کنند./س

 

برچسب ها: تنوع ، گیاهی ، سطح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.