نيروگاه اتمي بوشهر رسما تحويل ايران شد

موافقتنامه تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و طرف روسی امضا شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران، گواهينامه‌‌ انتقال بهره‌برداري نيروگاه اتمي بوشهر از طرف روس به پيمانکار ايراني با حضور رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و معاون سازمان انرژي اتمي روسيه امضاء شد.

در اين مراسم كه امروز دوشنبه(اول مهرماه) در محل نيروگاه اتمي بوشهر برگزار شد،‌ علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي، حميد چيت‌چيان وزير نيرو، آيت‌الله صفايي بوشهري نماينده ولي فقيه در استان بوشهر،عيسي حسن وند استاندار بوشهر، سيد حسين نقوي حسيني سخنگوي کمسيسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، جليل جعفري رئيس کميته انرژي‌هاي نوين مجلس، حجت‌الاسلام سيدمحمدمهدي موسوي‌نژاد، حجت‌الاسلام موسي احمدي اعضاي کميسيون انرژي مجلس، همايون حائري مديرعامل شرکت توانير، جعفري درخشنده، احمديان، امراللهي و ليمارن کو معاون سازمان انرژي اتمي روسيه و مزنين پالوف از مديران شرکت‌هاي اتمي روسيه حضور داشتند.

همچنين در اين مراسم گواهينامه‌ انتقال بهره‌برداري نيروگاه اتمي بوشهر به طرف ايراني به امضاي احمديان و ليمارن کو رسيد.

براساس اين تفاهم‌نامه بهره‌برداري نيروگاه اتمي بوشهر از ساعت 24 امشب دوشنبه يکم مهر ماه پس از اتمام مراحل راه‌اندازي و بهره‌برداري آزمايشي و با ورود به مرحله‌ بهره برداري صنعتي به شرکت بهره‌برداري نيروگاه اتمي بوشهر تحويل داده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ما، در پايان اين مراسم علي اکبر صالحي با حضور در جمع خبرنگاران به مفاد اين گواهينامه در تعهدات ايجاد شده اشاره کرد و گفت: اين يک روند معمول است وقتي که نيروگاه هسته‌اي ساخته مي‌شود پيمان‌کار پس از اتمام کار آن را به طرف اصلي واگذار مي‌کند.

وي افزود: طرف‌هاي واگذاري براي اين موضوع شرايطي را تعيين مي‌کنند و آن مدت دوره‌ گارانتي است يعني وقتي تمام تست‌ها انجام شد نيروگاه به کارفرماي اصلي که جمهوري اسلامي است تحويل داده مي‌شود.

رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به شرايط اين تحويل گفت: در دوره‌ گارانتي که مدت آن دو سال يا معادل 7 هزار ساعت کارکرد است در صورت اتمام اين مدت به صورت دايمي تحويل کشورمان داده خواهد شد و چنانچه در اين زمان مشکلي پيش بيايد به لحاظ تجهيزات و يا غيره پيمانکار اصلي مسئول رفع آن است.

وي خاطر نشان کرد: وقتي نيروگاه به صورت کامل تحويل گرفته شود آن وقت متخصصين ايراني نيروگاه را بايد حداقل 40 الي 50 سال اداره کند و انشاءالله که مشکلي پيش نمي‌آيد اما اگر مشکلي پيش بيايد که طبيعي است، پيمانکاران ايراني اقدام خواهند کرد.

اضافه مي‌شود؛ نيروگاه اتمي بوشهر از شهريور 91 با توليد هزار مگاوات برق بخشي از انرژي مورد نياز کشورمان  را تأمين مي‌کند.

گفتنی است؛  نیروگاه هسته­‌ای بوشهر با قدرت 1000MWe اولین نیروگاه هسته­‌ای کشور است که طراحی و ساخت آن به قبل از انقلاب اسلامی برمی­‌گردد، علی‌رغم کارشکنی­‌های کشور سازنده، این نیروگاه با همکاری کشور روسیه تکمیل و راه‌­اندازی شد.

نیروگاه هسته­‌ای بوشهر از فناوری پیچیده­ای برخوردار بوده که در ارتقاء صنایع کشور اهمیت فراوانی دارد، قدرت حرارتی این نیروگاه 3300MWth است که ظرفیت­‌های تولید برق آن 1000MWe است.

این نیروگاه از نوع PWR (رآکتور با آب تحت فشار) و از نوع روسی VVER است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار