در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان شد؛

ارادت موسيقيدان "يار مست" به "حسين عليزاده"/آرزوي كار با "شهرام ناظري" را دارم

مجيد مولانيا گفت: بدون شك آثار استاد "حسين عليزاده" مرا به عمق و پيچيدگي هاي جذاب موسيقي ايراني علاقمند كرد.

باشگاه خبرنگاران-مجيد مولانيا متولد 11 فروردين 1359 در تهران است. او فارغ التحصيل رشته گرافيك بوده و در حال حاضر جزء يكي از موسيقيدانان جوان و موفق كشور است. او از دوران هنرستان ساز دف را نزد استاد «فرهاد عندليبي» آموخت و از سال 1376 كار گروهي خود را با گروه مهتاب به سرپرستي «احسان ذبيحي فر» آغاز كرد. به بهانه حضور و فعاليت مستمر او در موسيقي پاي گپ و گفتي با او نشستيم كه بخشي از آن را در مصاحبه زير مي‌خوانيد؛


- آقاي مولانيا تحصيلات شما در رشته گرافيك در هنرستان و دانشگاه بوده است، چه‌طور شد كه از گرافيك به دنبال ساز و آموختن موسيقي رفتيد؟


از دوران نوجوانی به ساز «دف» علاقه داشتم و آن را نزد استاد «فرهاد عندليبي» آموختم و بعدها در كنار «دف» به يادگيري «سه‌تار» و «تنبور» نيز پرداختم.

یادگیری تار را نزد «نيما فريدونی» آغاز کردید، چگونه با ايشان آشنا شديد؟

برادرم در دانشگاه تهران با ايشان دوست بودند و از اين طريق به یادگیری ساز ‌تار نزد ایشان پرداختم و به دنبال آن و براي تكميل، نزد استاد «حميد خبازي» رديف ميرزا عبدالله، و همچنين در یک دوره کوتاه رديف ميرزاحسين قلي خان را نزد استاد داريوش پيرنياكان مشق کردم.


- با گروه مهتاب در چه سالي كار خود را آغاز كرديد؟

با گروه مهتاب از سال 76 كار گروهي خود را شروع كردم و اين آغاز منجر به برگزاری دو كنسرت و انتشار یک آلبوم شد كه کنسرت اول در سال 1378 در تالار رودكي و كنسرت دوم در سال 1381 در خانه هنرمندان اجرا شد، همچنین اولین آلبوم گروه هم به آهنگسازي « احسان ذبيحي‌فر» با نام «سايه روشن مهتاب» در سال 1381 با صداي استاد «بيژن كامكار» و با همخواني خانم «نجمه تجدد» منتشر شد.




- گروه «آژنگ» سال 1390 يك آلبوم موسيقي به نام «آژنگ» را روانه باز كرد، از آن سال و فعاليت خود با اين گروه بفرماييد؟

سال 1382 گروه «آژنگ» را تاسيس كردم و کنسرتهایی را نیز به همراه این گروه در تهران و شهرستانها برگزار کردیم و در نهایت آلبومی را با نام آژنگ با همکاری آقای حسینخانی توسط موسسه ایرانگام روانه بازار كرديم كه به نوبه خود تجربه خوبي بود البته مراحل ضبط ، میکس و مستر آن آلبوم در سال 86 به اتمام رسید اما متاسفانه به دلایلی که خارج از اختیار من بود در سال 90 منتشر شد.



- بعد از آژنگ، گروه «سور» را تاسيس كرديد كه اساس كار شما جدي‌تر از قبل پيش رفت. در آن گروه با چه كساني همكاريداشتيد؟

سال 1388 گروه «سور» را با هدف گروه نوازی و استفاده از تصانیف و قطعات ساخته توسط اعضا گروه، به همراه «جمشيد صفرزاده» (كه با او در گروه آژنگ نیز همکاری داشتم) تاسيس كرديم، اعضای گروه عبارتند از : حمید قنبری، علیرضا دریایی، بهزاد حسن زاده، صابر سوری، مهدی بصیرت منش و امین دادوری به همراه بنده و جمشید صفر زاده كه در نتيجه اولین آلبوم گروه سور با عنوان «يار مست» به خوانندگی سالار عقیلی و آهنگسازی بنده و البته با همكاري موسسه ايرانگام روانه بازار شد. البته گروه سور تاکنون با وحید تاج و غلامرضا رضایی هم برای اجرای کنسرت در خارج از کشور همکاری داشته است.


- تا جايي كه من مي‌دانم شما در سال 1389 ضبط خود را شروع كرديد و آن آلبوم امسال با صداي «سالار عقيلي» به بازار آمد، چه طور با اين همه وقفه مواجه شديد؟

بله حدودا از اواخر اسفند 89 تا اوایل اردیبهشت 90 صرف ضبط ارکستر شد و معمولا پس از ضبط ارکستر، زمانی صرف رایزنی جهت انتخاب خواننده میشود و از آنجایی که جناب عقیلی در فاصله سال‌هاي 1390تا 1391 چندین پروژه کنسرت در داخل و خارج کشور داشتند نهایتا اواخر پاییز 91 موفق به ضبط آواز مجموعه شدیم و پس از میکس و مستر مجموعه که اواخر سال 91 به اتمام رسید، پس از اخذ مجوزهای انتشار، این آلبوم در تابستان 92 روانه بازار شد.


* گرايش گروه به سوي موسيقي اصيل است

- گروه گرايشي خاص به موسيقي سنتي يا اصيل دارد، چرا؟

در واقع گرايش ما به سمت موسيقي اصيل ايراني است. چون وقتی از واژه سنت استفاده میکنیم در عمل باید به آنچه در اثر تكرار به يك فرهنگ تبدیل شده پایبند بود. ولي زماني كه از واژه اصيل استفاده مي‌كنيم، ريشه‌هاي فرهنگی، تاريخ شنیداری و تفکر موسیقایی ایرانی را با نگاهي نو و بر اساس شرایط زمان بررسي و اجرامي‌كنیم .


* دغدغه موسيقي پاپ ندارم


- آقاي مولانيا قصد فعاليت در زمينه موسيقي پاپ را نداريد؟

موسيقي پاپ گوش مي‌كنم و لذت مي‌برم ولي دغدغه‌اي براي فعاليت در اين زمينه ندارم. 
به عقيده من اگر راديو و تلويزيون با برنامه ریزی و نگاهی دقیق از سر حفظ بنیانها و ریشه های فرهنگی ایران که سرمایه هر ملتی است به موسیقی ایرانی، سازهای ایرانی و فرهنگ شنیداری ایرانی بهاي بيشتري مي‌داد اكنون موسيقي اصيل ما، برای اکثریت مردم ناشناخته و البته مهجور نمی ماند، ولي متاسفانه بهايي به اين امر داده نشده است. فرهنگ شنیداری هم مانند سایر علوم از بچگي وارد زندگی هر فرد میشود همانطور که هر فرد با زبان مادری خود شروع به صحبت میکند و آموزش میبیند موسيقي هر ملتی نیز میتواند در زندگی و فرهنگ هر شخص جاری باشد و اگر عمق، پیچیدگیهای جذاب و محتوای حسی موسیقی اصیل ما در زندگی مردم جریان پیدا میکرد امروز هر فرد به این گنجینه به عنوان بخش جدانشدنی در زندگی خود مینگریست.

* موسيقي اصيل آميخته با فرهنگ ما است

- موسيقي اصيل حمايت كمتري از طرف دولت شده و به نظرم هنرمندان هم در راستاي گسترش موسيقي اصيل تلاش كمتري نيز كرده‌اند، نظر شما چيست؟

هنرمندان موسیقی اصیل جایگاهی در برنامه ریزی کلان دولتی نداشته اند، همانطور که قبلا گفتم نگاه دلسوزانه از سر حفظ فرهنگ کهن ایرانی که اتفاقا موسیقی بخش لاینفک و اعظم آن است چندان وجود نداشته، هنرمندان نیز برای مردمی کردن آثار خود امکانات چندانی نداشتنه اند و یا اگر عرصه ای بوده در حد روزنه ای بیش نبوده، هنرمندان فعال در حوزه موسیقی ایرانی هنوز در گیر رفع نیازهای اولیه خود هستند و حمایت ملی و دولتی از آنان نمی شود، برای برگزاری یک کنسرت و یا انتشار یک اثر حمایت مالی از طرف دولت وجود ندارد و یک هنرمند علاوه بر دغدغه های تولید یک اثر فاخر باید برای ارائه آن نیز وارد حیطه هایی شود که نباید، چون کار او فقط تولید اثر هنریست، به نظر من بخش عمده ارائه عمومی یک اثر میتواند از طرف دولت و آن هم برای بقا و حفظ فرهنگ باستانی یک ملت انجام شود.

- شما براي موسيقي اصيل ايراني و معرفي بيشتر آن در آن سوي آب‌ها چه كاري را انجام داده‌ايد؟

گروه سورتا کنون اجراهایی را در خارج از کشور داشته است که از جمله آنها میتوان به شرکت در فستيوال موسيقي «صوفي» در کشور اندونزي در سال 90 و برگزاری کنسرت دركشورهاي یونان، رومانی و سوئد در سال 91 اشاره کرد.

- درموسيقي اصيل از چه كسي الگو گرفتيد؟

بدون شک آثار استاد حسین علیزاده مرا به عمق و پیچیدگیهای جذاب موسیقی ایرانی بسیار علاقه مند کرد، ایشان یکی از تاثیر گذار ترین اساتید برای ترغیب نسل کنونی موسیقی ایرانی بوده اند. علاوه بر ایشان سلیقه استاد مرحوم پرویز مشکاتیان را نیز در اهنگسازی قطعات و تصانیف را بسیار دوست دارم، البته بدون شک

آثار اساتید دیگری نیز در ارتقا فرهنگ موسیقایی من تاثیر به سزایی داشته اند همانند استاد محمد رضا لطفی، استاد حمید متبسم و استاد کیهان کلهر

- دوست دارید در ادامه فعالیت های گروه، با کدام یک از هنرمندان حوزه آواز کار کنید؟

اگر فرصت و مجالی برای همکاری با استاد "شهرام ناظری" فراهم میشد یکی از آرزوهای من به واقعیت تبدیل میشد اما در حال حاضر در حوزه آواز، خوانندگان جوان بسیار خوبی داریم که اشاره به همایون شجریان، سالار عقیلی، علیرضا قربانی و محمد معتمدی چندان برای علاقمندان موسیقی ایرانی تعجبی ندارد، اما دوستان و هم نسلهای خوب و توانای دیگری هم هستند که کار با هر کدام از این عزیران جذاب و باعث افتخار است از جمله وحید تاج، مجتبی عسگری، پوریا اخواص، مهدی امامی و ...

- کار با سالار عقیلی را چطور دیدید، برخی اذعان میکنند که کار با ایشان کمی سخت است؟

- کار با ایشان به دلیل پیشنهادات کاری زیاد و مشغله ای که دارند به لحاظ هماهنگ کردن وقت ضبط و تمرین کمی سخت است اما کنار آمدن با این موضوع با توجه خروجی بسیار خوبی که ایشان در کارهای خود دارند با ارزش خواهد بود، ایشان در کار بسیار حساس هستند و این باعث خواهد شد نتیجه، آن چیزی باشد که انتظارش رو دارید.

- چه آلبوم جديدي از شما در راه است؟


سال گذشته دومین مجموعه گروه سور به آهنگسازی دوست خوبم جمشید صفر زاده در مایه چهارگاه ضبط شد که انشا الله بزودی ارائه خواهد شد، امسال نیز مشغول تمرین و ضبط دو مجموعه دیگر هستیم .


گفتگو از الهه عليزاده.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار