در آستانه برگزاري سي‌امين جشنواره فيلم كوتاه تهران؛

سخت‌گيري در انتخاب آثار، بزرگترين خدمت به فيلم‌سازان است

سخت‌گيري هنگام داوري و انتخاب آثار جشنواره فيلم كوتاه تهران، بزرگترين خدمت به فيلم‌سازان جوان است.

"داريوش غريب زاده" فيلم‌ساز فيلم كوتاه، مدرس فيلم‌نامه‌نويسي و عضو هيئت انتخاب بخش داستاني سي‌امين جشنواره فيلم كوتاه تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، در خصوص اهميت جشنواره فيلم كوتاه تهران گفت: جشنواره فيلم كوتاه تهران باسابقه‌ترين و مهمترين جشنواره در حوزه فيلم كوتاه بوده و بزرگترين گردهمايي براي فيلم‌سازان فيلم كوتاه است.
وي افزود: مردم به تماشاي فيلم بلند نسبت به فيلم كوتاه تمايل بيشتري دارد، به خاطر همين مخاطب فيلم كوتاه را افرادي خاص تشكيل مي‌دهند.

مدرس فيلم‌نامه نويسي در خصوص سطح كيفي اثار داستاني ارسال شده به جشنواره فيلم كوتاه اظهار داشت: روند توليد و كميت فيلم كوتاه با توجه به فراگير شدن فناوري‌هاي جديد در حال رشد است و در حال حاضر  فيلم‌سازي با استفاده از فناوري‌هاي جديد خيلي آسان و ساده شده است.

"غريب زاده" تصريح كرد: فيلم‌سازان 30 سال پيش نسلي بودند كه با حداقل امكانات و مشقت فراوان فيلم مي‌ساختند، آنها با مطالعه و بينش آثار خود را توليد مي‌كردند، اما نسل جديد براي ساخت فيلم نگاه جستجوگرانه كمتري دارند و موضوعات فيلم‌ها تقريبا يكسان است.
داور جشنواره فيلم كوتاه افزود: متأسفانه اكثر فيلم‌هاي داستاني از فيلم‌نامه‌هاي ضعيفي دارند و لوكيشن‌ها به طور معمول خودرو شخصي و آپارتمان، داستان فيلم هم دعواي خانوادگي است. گويا در اين سرزمين چهار فصل و جغرافياي شگفت‌انگيز فراتر از چهار ديواري آپارتمان يا درون ماشين هيچ فضايي براي خلق موقعيت دراماتيك وجود ندارد.

وي در خصوص ملاك انتخاب فيلم‌هاي كوتاه داستاني اظهار داشت: براي انتخاب آثار در وهله‌ي اول خودم را به جاي تماشاچي مي‌گذارم كه مخاطب از يك فيلم چه انتظاراتي دارد، در يك فيلم همه عناصر از جمله فيلمنامه، كارگرداني، تصويربرداري، صدابرداري، تدوين بايد خوب باشد تا فيلمي مناسب عرضه شود.

"غريب زاده" گفت: يكي از ايرادهاي جشنواره كثرت فيلم‌ها در بخش مسابقه بوده كه در اين خصوص بايد به شكل سخت‌گيرانه آثار انتخاب شوند.

به نظر من حضور 100 فيلم در بخش مسابقه زياد است، اگر سخت‌گيري كنيم بزرگترين خدمت را به فيلمساز كرده‌ايم.
مدرس فيلم‌نامه‌نويسي بيان كرد: براي اينكه كيفيت جشنواره را بالا ببريم، بايد آثار كمتري به بخش مسابقه راه پيدا كنند، در عين حال هم براي هر فيلمسازي كه نيازمند عرضه و نمايش فيلمش است مي‌توان در اكران‌هاي غيررقابتي و خارج از جشنواره مجال نمايش اثرش را نيز فراهم كرد.

عضو هيئت انتخاب جشنواره فيلم كوتاه تهران در خصوص عملكرد انجمن سينماي جوان در چند سال اخير گفت: من در تمام سال‌هايي كه در اين عرصه فعاليت كردم تا به حال به هيچ مسئولي خوش‌‌آمدگويي نكردم. كارنامه تمام مديران ما ايراد دارد و صادقانه بگويم كه رفت و آمدهاي مسئولان سينمايي هيچ ربطي به حال ما ساكنان غير تهران ندارد.

وي ادامه داد: اگر اتفاقي رخ دهد مربوط به تهران است. در جاي جاي تهران بزرگ فيلم‌سازاني سكونت دارند كه به اميد آينده بهتر شهر و ديار خود را ترك كرده‌اند. اين دوستان حق دارند خود را درگير مسايل تغيير مديران كنند، طومار بنويسند و امضاء جمع كنند زيرا بود و نبود مسئول به سرنوشت هنري‌شان گره خورده است.

وي ادامه داد: ما چند نفر بوشهري هستيم كه شهر خود را ترك نمي‌كنيم، با تمام سختي‌ها فيلم‌هايمان را در بوشهر و با عوامل بوشهري مي‌سازيم و اگر بگويم بوشهر هم‌اكنون يك قطب در سينماي كشور است شايد گزاف نگفته باشم.

وي ضمن اشاره به اينكه چهار سال است كه با حقوق بازنشستگي مستند بلند خود، زندگي را مي‌گذارند، تصريح كرد: به همين دليل ترجيح مي‌دهم در خصوص تغيير و تحولات اداري و تعويض مديران اظهارنظري نكنم.

"غريب زاده" عنوان كرد: در آن بخشي كه من مسئوليت سنگين قضاوت آثار را به عهده گرفتم يعني مواردي كه شخصا در آن شاهد و ناظر بوده‌ام، به تمام فيلم‌سازان اعلام مي‌كنم كه "ميرزاخاني" مدير عامل انجمن سينماي جوان و دبير جشنواره در اين مورد يكي از پاك‌ترين و امانت‌دارترين افراد در همه عمرم است كه ديده‌ام.

وي ادامه داد: اينجا به حكم وجدان اظهارنظر مي‌كنم و در پيشگاه خداوند سربلند هستم. در هر دو بخش انتخاب و داوري جشنواره منطقه‌اي شهركرد و داستاني فيلم كوتاه تهران كه من مسئوليت انتخاب داشتم نه وي و نه هيچ فرد ديگري از عوامل جشنواره هرگز و هرگز هيچ‌گونه توصيه يا اظهارنظري در خصوص انتخاب آثار جشنواره فيلم كوتاه نداشتند.

"غريب زاده" در ادامه گفت: ليست آثار ارسالي هر دو جشنواره موجود است و خواهيد ديد كه تعداد زيادي از توليدات انجمن را حذف كرده‌ام. در جشنواره شهركرد فقط يك چهارم فيلم‌هاي راه‌يافته به مسابقه‌ مربوط به انجمن بود و جوايز اصلي را فيلم‌هاي مستقل گرفتند./ص
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار