آخرین مهلت ارسال مقالات برای نخستین همایش اسناد ایرانی اعلام شد

آخرین مهلت ارسال مقالات برای نخستین همایش اسناد ایرانی که توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود، 30 مهرماه 92 اعلام شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، نخستین همایش اسناد ایرانی به منظور عمق بخشيدن به پژوهش‌هاي مبتني بر اسناد، عرضه‌ آخرين اطلاعات، روش‌ها و دستاوردهاي مطالعات مربوط به آن در ايران و نيز كشورهاي مرتبط با ايران، به ‌ويژه كشورهایي كه داراي گذشته‌ مشترك تاريخي و فرهنگي با ايران هستند، برگزار می شود.

از جمله محورهای اصلی ارسال مقالات برای این همایش که قرار است 25 آذر ماه با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف برگزار شود، سير تطور اسناد از نظر جنس و محتوا در دوره ‌هاي مختلف شامل لوح، كتيبه، سنگ نبشته، زبان و نگاره ‌ها؛ شيوه جمع آوري اسناد شامل چگونگي دستيابي ، منشاء سند و مجموعه هاي اسنادي؛ اجزاي سند شامل كاغذ، خط، ته‌ نقش، جوهر، مهر، طغرا، تذهيب و قطع؛ انواع اسناد كاغذي و غير سنگي مانند ديوانيات و سلطانیات مانند بريد، يرليغ، منشور، مثال، حكم، فرمان، رقم، عهد، نشان، پروانچه، شجره نامه، متحدالمال، تعليقه، گشاد نامه، موافقت ‌نامه، يادداشت، معاهده، برات، عريضه، ملفوفات، كتابچه ‌هاي دخل و خرج، كتابچه ‌هاي احصائيه، فتح ‌نامه، ظفرنامه، گزارش‌هاي رسمي، ، قباله جات مانند مبايعه ‌نامه، مصالحه‌ نامه، عقدنامه، هبه‌ نامه، وصيت ‌نامه، وقف‌ نامه، اقرارنامه، شهادت نامه، آزاد نامه، پشه‌ نامه؛ اخوانیات یا نامه های غیر رسمی و خانوادگی که شامل مجموعه‌ هاي اسنادي داخل ايران (دولتي و خصوصي) و مجموعه‌هاي اسنادي خارج از ايران (فارسي و مرتبط با ايران) اعلام شده است.

موضوع مقالات مرتبط با محوریت مجموعه اسنادی خارج کشور می تواند شامل كشورهاي آسياي ميانه (قزاقستان، قرقيزستان، تركمنستان، تاجيكستان، ازبكستان و افغانستان)، كشورهاي قفقاز و آناتولي (آذربايجان، ارمنستان، گرجستان و تركيه)، كشورهاي عربي (كشورهاي حاشيه‌ي جنوبي خليج فارس، عربستان، عراق، اردن، لبنان، سوريه)، كشورهاي آسياي دور(چين، ژاپن، كره، مالزي، اندونزي)، كشورهاي آفريقا(مصر ، سودان، تانزانيا، نيجريه)، كشورهاي اروپا(انگليس، فرانسه، آلمان، پرتغال، اسپانيا، اسكانديناويا، هلند)، كشورهاي آمريكاي شمالي و جنوبي و كشورهاي شبه قاره‌ ي هند(هند، پاكستان، بنگلادش، سريلانكا) باشد.

اسناد در فرايند تاريخ ‌نگاري و يا به مثابه‌ ي تاريخ مجسم در ميان مدارك تاريخي و لهجه‌ ها و هجاهاي مناطق مختلف جغرافياي فارسي زبان در اسناد ايراني نیز از دیگر محورهای همایش برای ارسال مقاله است. این همایش، نخستین گام در حوزه اطلاع رسانی اسناد ایرانی در آرشیوهای مختلف جهان است و با هدف تبادل اطلاعات و تمرکز مدیریت اسناد در کشور ساماندهی شده است و علاقه مندان می توانند اصل مقالات خود را به تا 30 مهرماه به پست الکترونیکی asnad@nlai.ir ارسال نمایند. هم چنین دبیرخانه همایش با شماره تلفن 22250403 آماده پاسخگویی به علاقه مندان است.

گفتنی است این همایش در سالن همایش های آرشیو ملی ایران واقع در بزرگراه شهیدحقانی(شرق به غرب)، نبش خیابان کوشا برگزار می شود. پیش از این نخستین همایش اسناد ایرانی قرار بود 17 مهرماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار