کمک ابن‌سینا به ارژنگ امیر فضلی

بسیاری از متخصصان طب سنتی بر این باورند بدون در نظر گرفتن مزاج افراد نمی‌توان برای آنها نسخه چاقی و لاغری پیچید. بیشتر افراد لاغر دارای یکی از دو مزاج گرم و خشک و یا مزاج سرد و خشک هستند و در واقع خشکی بدن از مهم‌ترین علت‌های لاغری افراد است

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، سال‌ها او را با همین شکل و شمایل دیده‌ایم؛لاغر و تیز و فرز؛انگار قرار نیست حتی یک کیلو به وزنش اضافه شود.ارژنگ امیرفضلی را می‌گوییم،سمبل لاغری در سینما و تلویزیون ایران.نمی‌دانیم او از لاغری اش راضی است یا نه ولی خیلی از افراد لاغر دلشان می‌خواهد کمی چاق‌تر شوند.این‌بار بنا به درخواست تعداد زیادی از خوانندگان تندرستی تصمیم گرفتیم شما را با روش‌های طب سنتی برای افزایش‌وزن آشنا کنیم و مطمئن هستیم به کمک این مطلب به وزن دلخواهتان می‌رسید؛ البته به شرطی که به همه نکات گفته شده عمل کنید

 بسیاری از متخصصان طب سنتی بر این باورند بدون در نظر گرفتن مزاج افراد نمی‌توان برای آنها نسخه چاقی و لاغری پیچید. بیشتر افراد لاغر دارای یکی از دو مزاج گرم و خشک و یا مزاج سرد و خشک هستند و در واقع خشکی بدن از مهم‌ترین علت‌های لاغری افراد است. بنابراین با رفع خشکی و افزایش رطوبت بدن و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و سنتی می‌توان مشکل لاغری را درمان کرد.


 چرا بعضی‌ها لاغرند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهند علاوه‌ بر مزاج عوامل دیگری هم در لاغری افراد موثرند؛ به عنوان مثال افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا بیماری‌هایی که منجر به بزرگی طحال در بدن آنها می‌شوند، ناخودآگاه در معرض لاغری قرار می‌گیرند. اضطراب و استرس نیز در بعضی از افراد می‌تواند به بی‌اشتهایی و لاغری منجر شود.

 همچنین وجود انگل در دستگاه گوارش از جمله مواردی است که موجب کاهش‌وزن افراد می‌شود زیرا انگل پیش از آنکه مواد غذایی هضم و جذب شود از آنها تغذیه می‌کند. بنابراین پیش از حل مشکل لاغری باید علت آن مشخص شود. اگر کمبود وزن فرد، ناشی از ابتلا به بیماری یا مشکلات گفته شده بود می‌توان با تجویز داروهای گیاهی نسبت به درمان اقدام کرد؛ در غیر این صورت به کمک مزاج‌شناسی و تجویز مواد غذایی سازگار با مزاج مشکل لاغری به مرور زمان از بین می‌رود و فرد به وزن ایده‌آل خواهد رسید.

نسخه چاقی برای صفراوی مزاج‌ها

به طور کلی صفراوی مزاج‌ها جثه‌ای لاغر، موهایی زبر و مجعد و پوستی شفاف و زردرنگ دارند، طعم دهانشان هنگام صبح تلخ‌مزه است و معمولا زود عصبانی می‌شوند. همچنین عطش فراوان، ادرار زرد و غلیظ، هضم سریع غذا و اشتهای زیاد، خواب کم و گاهی یبوست از دیگر ویژگی‌های بارز این نوع مزاج است.  این‌طور نیست که یک فرد با مزاج صفراوی همه این خصوصیات را داشته باشد اما در صورتی که اکثر این علائم در فردی مشاهده شود، می‌توان گفت که به احتمال زیاد این فرد دارای طبع گرم و خشک (صفراوی مزاج) است و استفاده از مواد غذایی سرد و تر برای افزایش‌وزن مفید واقع می‌شود.

معرفی غذاهایی با طبع سرد و تر

به گفته حکمای طب سنتی لبنیات (شامل شیر، ماست شیرین، خامه، دوغ و سرشیر)، خیار، انواع کدو، گوجه‌فرنگی، هندوانه، آناناس، توت فرنگی، آلو، آلوچه، انار شیرین، پرتقال، زردآلو، شفتالو، شلیل، کیوی، لیموشیرین، نارنگی، هلو، آب فشرده انار، سیب‌زمینی، اسفناج، بامیه، قارچ خوراکی، کاهو، لوبیا سبز، باقلا تازه، نخودسبز، عدس، گوشت گاو و گوساله، انواع ماهی و مغز گوسفند، تخم‌کدو، تخم‌هندوانه، گلاب، ماءالشعیر و رب انار (یک قاشق غذاخوری قبل از وعده ناهار و شام) از جمله مواد غذایی با طعم سرد و تر محسوب می‌شوند که مصرف آنها به افراد لاغر توصیه می‌شود.

همچنین نوشیدن عرق کاسنی به‌تنهایی و یا مخلوط سرکه، کاسنی و شکر (یک قاشق غذاخوری پیش از هر وعده غذایی) تاثیر زیادی در دفع صفرا و افزایش‌ وزن لاغرها دارد. برای رفع خشکی پوست و رطوبت‌رسانی هم می‌توان از روغن‌های کاهو و بنفشه کمک گرفت؛ به عنوان مثال پس از حمام می‌توانید پوست‌تان را با این روغن‌ها چرب کنید چرا که افزایش رطوبت به افزایش ‌وزن کمک می‌کند.

 9 توصیه به لاغرهای سوداوی و صفراوی

1-  برای تعیین مزاج حتما با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید چراکه این کار ساده‌ای نیست و از روی علائم ظاهری نمی‌توان مزاج یک فرد را به درستی تعیین کرد.

 2-  غذاهای سرخ‌کردنی به دلیل خشکی و رطوبت پایین چندان مناسب افراد لاغر نیستند و به جای آنها مصرف غذاهای کبابی و ترجیحا آب‌پز توصیه می‌شود.

 3- یک لیوان شیر یا بستنی را با 5 عدد خرما، یک قاشق عسل طبیعی، یک عدد موز و  مقداری مغز داخل مخلوط کن بریزید و هر روز صبح پس از 10 دقیقه پیاده‌روی یا طناب‌زدن این معجون را میل کنید.
 
4-  گیاه دارویی بادیان تاثیری مشابه زیره و رازیانه دارد و باعث افزایش اشتها می‌شود. جالب است بدانید از بادیان معمولا در ادویه‌های مختلف مانند «کاری» استفاده می‌شود و به این ترتیب شما با مصرف این ادویه در انواع غذاها نیز میل بیشتری به غذا خوردن پیدا می‌کنید.

 5-برای درمان لاغری هرگز در یک وعده خودتان را مجبور به پرخوری نکنید زیرا در این صورت دچار استفراغ خواهید شد و میل به غذاخوردن را برای مدت‌ها از دست می‌دهید. متخصصان طب سنتی افزایش تعداد وعده‌های غذایی و مصرف غذاهای پرکالری مثل شیره خرما بعد از تحرک را بهترین روش برای افزایش وزن می‌دانند.

 6-  برای افزایش اشتها می‌توانید از گیاهان کمک بگیرید. برای درمان بی‌اشتهایی مقداری زنجبیل تازه را خرد کرده و مقداری آب لیموترش و نمک به آن اضافه کنید و نیم‌ساعت پیش از غذا آن را بجوید. همچنین می‌توانید مقدار هل و دارچین و برگ بوی خشک را به مقدار مساوی با هم مخلوط و له کنید و یک ساعت پیش از غذا یک قاشق مرباخوری از این مخلوط را بخورید تا میلتان به غذاخوردن بیشتر شود.

 7-  اگر هنگام غذاخوردن زودتر از حد معمول سیر می‌شوید می‌توانید مقداری پودر فلفل سیاه، پودر زنجبیل خشک و شکر را با عسل مخلوط کنید تا حسابی فشرده شود و 20دقیقه قبل از غذا برای مدتی این توپ خوراکی را در دهان نگه دارید تا بی‌اشتهایی شما از
بین برود.

 8-  در طول روز سقز بجوید. این کار اشتهای شما را تحریک می‌کند و وادار به‌غذاخوردن می‌شوید.
 
9-  اگر با انجام همه این کارها باز هم اشتهای شما بیشتر نشد حتما باید به متخصص طب سنتی مراجعه کنید زیرا این بی‌اشتهایی می‌تواند نشانه یک بیماری باشد./همشهری تندرستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار