كرمان/

کرمان به 4000 وکیل نیاز دارد

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: حداقل 4 هزار وکیل با توجه به جمعیت کرمان باید داشته باشیم در حالی که بیش از یک هزار وکیل در این استان فعالیت می‌کنند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، محمد عارفی امروز در کرمان اظهار داشت: حقوق متعلق به امروز و جامعه پیشرفته نیست بلکه از زمان حضرت آدم بوده است.

عضویت 1400 نفر در کانون وکلای کرمان

وی با بیان اینکه تمام زندگی انسان با حقوق مرتبط است، عنوان کرد: هیچ کس بی‌نیاز از حقوق نیست و جامعه‌ای رشد می‌کند که مردم آن جامعه از حقوق سررشته داشته باشند و به همین علت معتقدم که دانشجویان رشته‌های مختلف باید چند واحد درسی با موضوع حقوق را هم پاس کنند.

رئیس کانون وکلای استان کرمان ابراز داشت: دانشگاه، وکالت و قضاوت سه جایگاه حقوق در جامعه هستند که دانشگاه اصل و پایه است.

عارفی تصریح کرد: وکیل و قاضی باید در کار خود تعهد و تخصص داشته باشد و اگر یکی از این موارد وجود نداشته باشد، عدالت اجرا نمی‌شود.

وی از عضویت یک هزار و 400 نفر در کانون وکلای استان کرمان خبر داد و افزود: بیشتر این اعضا دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

این وکیل اظهار داشت: انجمن ایرانی جرم‌شناسی به عنوان انجمنی قدرتمند و بین‌المللی در تهران و کرمان دایر شده و آماده عضوگیری است.

به دنبال علت وقوع جرم باشید

عارفی توجه به بحث جرم‌شناسی را امری مهم خواند و گفت: پیشرفت دنیا از علم جرم‌شناسی بوده است و جرم‌شناسی باید علاج جامعه را بکند.

وی با اشاره به اینکه در زمان وقوع جرم باید به چرایی ارتکاب جرم توجه کرد، افزود: فقط نباید به انجام جرم و مجازات فکر کرد بلکه باید عوامل موثر در وقوع جرم را هم شناسایی کرد.

این مسئول جرم‌شناسی را مشکل‌گشای جامعه بشری امروز برشمرد و ابراز داشت: برای علم جرم‌شناسی تلاش‌هایی صورت گرفته است و اینکه فردی در حوزه علم جرم‌شناسی فعالیت کند، این امر بسیار مهم و ارزشمند است.

وی بیان کرد: در اسلام موارد بسیاری در مورد حقوق وجود دارد که غربی‌ها از آن استفاده می‌کنند و در قالب مبانی اسلامی می‌توان علم جرم‌شناسی را توسعه داد.

رئیس کانون وکلای استان کرمان تصریح کرد: وسعت حقوق خصوصی چند برابر حقوق جزا است و با روحیه بانوان همخوانی بیشتری دارد و بر مبانی دین بنا شده است.

آمار جذب وکیل در کرمان بالا نیست

عارفی همچنین در مورد اعلام ظرفیت کانون‌های وکلا برای جذب وکیل اذعان داشت: تعداد وکلای مورد نیاز از سوی کمیسیون «نیاز» یا ماده یک مشخص می‌شود.

وی عنوان کرد: رئیس کل دادگستری، رئیس دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلا سه عضو کمیسیون «نیاز» هستند و تعداد وکلای مورد نیاز در هر سال از سوی این اعضا تایید می‌شود.

این وکیل خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون «نیاز» بر اساس قوانین تعداد وکلای مورد نیاز در هر منطقه را مشخص می‌کنند و تعامل مناسبی بین کانون وکلای دادگستری استان کرمان و دستگاه قضایی در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه تعداد وکلای جذب شده در استان کرمان طی سال‌های گذشته زیاد نیست در دفاع از این سخن خود بیان داشت: با توجه به جمعیت کرمان حداقل باید 4 هزار وکیل داشته باشیم، اما بیش از یک هزار وکیل داریم.

رئیس کانون وکلای استان کرمان افزود: 30 وکیل در سال 90، 143 وکیل در سال گذشته گذشته جذب کردیم و در سال جاری هم 183 وکیل در استان کرمان جذب شد.

عارفی با بیان اینکه در مناطقی مانند شهرستان قلعه‌گنج وکیل نداریم، تصریح کرد: وکلایی که برای شهرستان‌ها جذب می‌شوند باید به همان شهرستان بروند و بازرسی کانون وکلا به شدت این موضوع را پیگیری می‌کند و پای این قضیه ایستاده‌ایم زیرا می‌خواهیم به مردم سرویس بدهیم.

وی افزود: مردم مناطق مختلف حق دارند که از وکیل بهره‌مند شوند و نیروهای کانون وکلا برای بررسی وضعیت حضور وکلا در شهرستان‌ها وقت می‌گذارند و کار می‌کنند تا حقوق مردم تامین شود.

ایران بهترین قانون اساسی جهان را دارد

عارفی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهای حقوق‌نوشته است، خاطرنشان کرد: ما در قوانین و مقررات از کشورهای پیشرفته در علم حقوق کم نداریم و بهترین قانون اساسی جهان را داریم.

وی بیان داشت: قانون اساسی که کمتر دستخوش تغییر شود از اعتبار بیشتری برخوردار است.

فعالیت 44 هزار وکیل در ایران

عارفی با بیان اینکه ایران 44 هزار وکیل دارد، فرهنگ استفاده از وکیل در ایران را نامناسب دانست و اظهار داشت: مردم برای یک سردرد ساده به پزشک مراجعه می‌کنند، اما برای خرید یا فروش یک خانه میلیاردی به وکیل مراجعه نمی‌کنند.

وی اذعان داشت: مردم زمانی که مشکل برخورد کردند، آنگاه به سراغ  وکیل می‌روند و فکر می‌کنند، وکلا می‌توانند، مرده، زنده کنند در حالی که اینگونه نیست.

عارفی با اشاره به فعالیت بیش از 10 دانشکده حقوق در استان کرمان عنوان کرد: کانون وکلای استان کرمان دشوارترین آزمون وکلا را دارد.

این وکیل جایگاه کانون‌های وکلا را علمی ذکر کرد و گفت: این کانون‌ها جنبه دیگری ندارند و امروز 70 سال تجربه وکالت در ایران در سینه وکلای دادگستری است.

رئیس کانون وکلای استان کرمان با بیان اینکه یک وکیل ترسو هیچ‌گاه وکیل خوبی نمی‌شود، گفت: تعهد، ایمان، علم، جرئت و روابط عمومی بالا از ویژگی‌های یک وکیل است و وکیل باید متکی به علم و تجربه باشد./ج1

برچسب ها: کرمان ، وکیل ، وکلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.