اردبیل/

عدد، سرانه‌ی مصرف تخم‌مرغ ایرانیان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:‌ سرانه‌ی مصرف تخم‌مرغ در کشورهای پیشرفته 180 عدد و در ایران 155عدد است.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران در اردبیل، «علیرضا توانا» معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل امروز ظهر در جلسه‌ی هماهنگی ستاد روز جهانی تخم‌مرغ با اشاره به این‌که تامین عمده‌ی پروتئین‌ بدن از طریق اسید آمینه‌های ضروری موجود در تخم مرغ است، افزود : 17 مهرماه امسال به عنوان روز جهانی تخم‌مرغ نامگذاری شده و با توجه به نیاز غذایی انسان‌ها و افزایش رو به رشد تولیدات داخلی تخم‌مرغ امید می‌رود پروتئین مورد نیاز جامعه به ویژه کودکان که در سنین رشد هستند و بزرگسالان تامین شده و با کمبود پروتئین‌ها و اسید‌های آمینه‌ی ضروری بدن مواجه نشوند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف تخم‌مرغ نه تنها ضرری ندارد بلکه با تامین اسید آمینه‌های ضروری از قبیل لیسیتین، تریپتوفان و فنیل ‌آلانین برای سیستم دفاعی بدن مفید است به‌طوری‌که حتی سیستم اعصاب و روان انسان‌ها را بهبود بخشیده و همواره سبب کاهش استرس‌های روزمره و در نهایت افزایش بهره‌وری در همه‌ی زمینه‌ها می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اهمیت مواد پروتئینی در سبد غذایی خانوارها گفت: سرانه‌ی مصرف تخم‌مرغ در کشورهای پیشرفته 180 عدد است که این رقم در ایران تنها 155عدد می‌باشد که با این حساب تقریباً می‌توان گفت فاصله بیشتری از مصرف استاندارد بین‌المللی داریم.

توانا یادآور شد: در استان اردبیل هم‌اکنون 376 واحد مرغداری در زمینه‌ی گوشتی، مادر و تخم‌گذار فعالیت دارند که 26 واحد آن را مرغداری‌های تخم‌گذار با تولید رسمی 280 هزار قطعه در سال و به میزان 12 هزار و 200 تن سالانه در مقیاس وزنی تخم‌مرغ تولید می‌کنند.

به گفته‌ی وی، مصرف سرانه استان اردبیل 13 هزار و 500 تن بوده که برای هر نفر 11 کیلوگرم است. /ش
برچسب ها: معاون ، بهبود ، تولیدات ، دامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.