گزارشي ‌به بهانه روز جهاني کودک

از آسیاب بچرخ تا .....

اگر یادتان باشد در زمان های قدیم بچه ها خیلی ساده و صمیمی در کوچه ها با هم سن و سال های خودشان بازی های آسیاب بچرخ، آفتاب مهتاب چه رنگه، اتل متل توتوله، بالا بلندی و ... بازی می کردند، به مرور زمان با بزرگتر شدن جامعه بچه ها هم بزرگتر شدند؛ تا جایی که از حالت صمیمی و سنتی بودن به سوی مدرن و صنعتی پیش رفت ؛ بچه های همین بچه ها با زمانه ی جدید آشنا شدند و ترجیح می دهند در گیم نت ها به بازی های رایانه ای بپردازند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، در فرهنگ لغت فارسی بازی به سرگرمی، تفریح، کار و ورزش معنی شده است . بازی عبارت است از هر گونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که به صورت فردی یا گروهی انجام شود و موجب کسب لذت و برآورده شدن نیاز های کودک شود.روان شناسان بر این باورند که نیاز انسان به بازی در حقیقت مصرف انرژی نهفته در وجود اوست و جامعه شناسان نیز می گویند بازی وسیله ای برای تمرین انسان در زندگی اجتماعی است.

اعظم قبادی ـ روان شناس در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بازی باعث نیرومندی کامل و رشد صحیح جسمانی می شود، گفت: از طریق بازی حواس دیگر کودک مثل لامسه، بینایی، توازن و تعادل به کار افتاده و مهارت های لازم برای کودک ایجاد می کند.همچنین بازی از لحاظ جسمی موجب هماهنگی عضلات و اعضای بدن می شود و در نتیجه حرکات بدنی طفل را به بهترین وجه ممکن شکل می دهد.

وی با بیان اینکه کودکان به بازی های مختلفی از جمله بازی های جسمی، تقلیدی، نمایشی، نمادین، تخیلی و آموزشی می پردازند، افزود: کودکان، نقاط ضعف و قوت خود از جمله تمایل به فرمان دادن یا فرمان بردن، تهاجم یا تسلیم، اجتماعی بودن یا منزوی بودن و همچنین احساسات دوستانه یا خصمانه، افسردگی یا شادی، امیال و آرزوهای خود را از طریق این بازی ها نشان می دهند.

بازی باعث یادگیری در کودک می شود

قبادي با بیان اینکه انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: مناسب ترین اسباب بازی برای کودکان بخصوص در سنین پیش دبستانی، اسباب بازی هایی است که موجب پرورش تفکر، تخیل، سرگرمی، لذت و مهمتر از همه یادگیری در کودک می شود و او را با تفاهیم و دنیای پیرامون آشنا می سازد.

این روان شناس در ادامه با تاکید بر اینکه بازی و اسباب بازی برای کودکان بسیار مهم است، به طوری که آنها بیشترین ساعات بیداری خود را به بازی و فعالیت می پردازند، افزود: اسباب بازی های آموزشی دو هدف عمده سرگرمی و توسعه مهارتهای کودکان را دارند که بر اساس آن اسباب بازی های مناسب همچون اسباب بازی های علمی و طبیعی، پازل ها و بازی های حل مسئله، تخته سیاه یا وایت برد، ابزار آلات موسیقی، دوچرخه، آب بازی و خاک بازی و ... است.

وی اظهارداشت: این بازی ها با استفاده از تصاویر پر تحرک و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را به این کودکان تشنه جنب و جوش ارزانی می کند و همین جز به روح و جسم آنان را مطیع خود می سازد و به عالمی از تخیلات می برد که خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا می پذیرد.

اين روان شناس اظهارکرد: در پایان والدین گرامی در هنگام بازی رایانه ای کودکان خود به اين توصیه های توجه کنند: بازی دسته جمعی کودکان، با ابزارهای تصویری کمتر مسئله ساز است، این اسباب بازی ها زمانی مخرب خواهد بود که کودک به تنهایی برای ساعات طولانی غرق بازی شود؛ والدین وقت بیشتری را به کودک و نوجوان خویش اختصاص بدهند، و هر وقت گذاری و ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان بیشتر باشد، زمینه چنین بازی های کمتر فراهم می شود؛ بهتر است والدین با کودکان صحبت کنند که فقط روزهای تعطیلی مجاز به استفاده از این بازی ها هستند؛ با استدلال و منطق آسیب هایی را که کامپیوتر به کودکان وارد می آورد متذکر شوند.

وي در پايان افزود: اگر قرار است بازی های کامپیوتری استفاده کنید بهتر است بازی های تصویری خلاق که کودکان باید به وسیله آنها معماهایی را حل کنند بیش از بازی های دیگر مورد توجه قرار دهید؛ و بهتر است که والدین به همراه فرزندان خود به کوهستان، باشگاهها و میادین ورزشی بروند و به بازی های مورد علاقه آنها بپردازند تا انرژی عصبی و روانی آنان تخلیه شده و توجهشان از بازی های رایانه ای منحرف شود./م

برچسب ها: کودک ، بازی ، کامپیوتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار