توسط محققان ايراني انجام شد:

دستيابي به تكنولوژي ساخت دوربين هاي ديد در شب

آشكار ساز امواج IR با ساختار بسيار ساده و قابل پياده سازي با امكانات موجود در كشور يكي از طرح هاي ارائه شده در جشنواره فناوري نانو است.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران آشكار ساز امواج IR از دستاوردهاي فناوري نانو محققان جوان ايراني است كه براي اولين بار در ايران توسط بانوي ايراني طراحي شده است.

مينا امير مزلقاني دانشجوي دانشگاه خواجه نصير طوسي گفت: از جمله كاربرد آشكار سازهاي IR در دوربين هاي ديد در شب است كه استفاده نظامي دارد و در تمام جهان سربازان به آن مجهز هستند و با توجه به تحريم ها در تهيه آن با مشكلاتي مواجه هستيم.

كاربرد ديگر آشكار ساز امواج مادون قرمز در آشكار سازي آتش است و در ساخت ماهواره هايي كه شرايط آب و هوايي و پوشش گياهي رصد مي كنند به كار مي رود از اين طريق مي توان آتش سوزي هاي حتي بسيار كوچك را شناسايي كرد و به موقع اطفا حريق كرد و در نمونه هاي كوچكتر  تجاري در منازل و ادارات مورد استفاده قرار مي گيرد.

وي در ادامه تصريح كرد: از جمله كاربردهاي ديگر آشكار سازي هاي IR ضخامت سنج است و در صنايع مختلف مي توان از آن بهره برد همچنين براي ترك كردن موشك ها نيز كاربرد دارد زيرا موشكي كه رها شده در قسمت انتهايي گرم است و با استفاده از اين فناوري دنبال كننده هاي هوشمند مي توانند آن را شناسايي و منهدم كنند.

وي در ادامه افزود: با استفاده از آشكارسازهاي IR مي توان تومورهاي سرطاني را شناسايي كرد و محل دقيق تومور را مشخص كرد.

مزلقاني در ادامه گفت: يكي ديگر از ويژگي هاي منحصر به فرد اين آشكار ساز IR توانايي آشكار سازي امواج تراهرتز در دماي اتاق است زيرا ساخت آن بر مبناي گرافني است و پاسخ دهي اين سازه از مشابه خارجي خود بالاتر است.

اين محقق جوان در پايان گفت: حمايت هاي ستاد نانو و دانشگاه مالك اشتر بود كه منجر به ثمر رسيدن اين طرح شد./ع2
برچسب ها: نانو ، تکنولوژی ، ماهواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Afghanistan
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
من میخواهم که در باره این دور بینها نه در شب اجسام دیده میتونیم معلومات حاصل کنم
تشکر.
آخرین اخبار