شمال كرمان/

دانش‌آموزان راور‌ی با بیماری‌های‌ دامی‌ آشنا شدند

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان راور گفت: کلاس‌های آموزشی و آشنایی دانش‌آموزان شهرستان راور با بیماری‌های مشترک دامی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران علیرضا اسلامی اظهار داشت: به مناسبت بزرگداشت هفته دامپزشکی و برای افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان در زمینه بیماری‌های مشترک با همکاری اداره آموزش و پرورش کلاس آموزشی مستمر ثمر برای دانش‌آموزان این شهرستان برگزار شد.

وی افزود: عدم آگاهی افراد نسبت به بیماری‌های دامی و مشترک با انسان سبب انتقال این بیماری‌ها به انسان می‌شود که می‌تواند‌ سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته و بالطبع آن صدمات جبران‌ناپذیری به بهداشت و سلامت جامعه وارد کند.

اسلامی تصریح کرد: نخستین گام در راستای پیشبرد اهداف دامپزشکی، آموزش است و در این راستا سال جاری نیز با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه گام‌های موثری برای تامین بهداشت جامعه از طریق آموزش و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برداشته شد.

وی خاطرنشان کرد: شبکه دامپزشکی راور برگزاری کلاس‌های آموزشی، تهیه اطلاعیه و بروشور بهداشتی را در صدر برنامه‌های کاری خود قرار داده و یکی از کارهای برجسته ‌سال جاری نمایش فیلمی با عنوان همین موضوع برای افزایش کارایی کلاس‌های آموزشی برای قشر مذکور بوده است. اسلامی ابراز داشت: باید از هر فرصتی برای آموزش و آشنایی هر چه بیشتر مردم استفاده کرد تا گام موثری در زمینه پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و صیانت از سرمایه دامی کشور برداشته شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی راور گفت: بیماری بروسلوز یا تب مالت از جمله بیماری‌های مشترک مهم بین انسان و دام است که عمده‌ترین راه انتقال بیماری از طریق خوراکی به ویژه مصرف محصولات لبنی غیرپاستوریزه است و در انسان علائمی مانند تب مواج، لرز شدید، عرق کردن شدید و دردهای عمومی می‌توان اشاره کرد.

وی عنوان کرد: دامداران با آرامش خاطر و بدون هرگونه نگرانی در صورت مشاهده بیماری سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی دامپزشکی مراجعه کنند.

اسلامی تصریح کرد: از عمده فعالیت‏های شبکه دامپزشکی شهرستان در مبحث مبارزه با بیماری‏های دامی قابل انتقال به انسان را واکسیناسیون شاربن، بروسلوز، واکسیناسیون هاری، تست سل‌، خونگیری و تست بروسلوز، تست مشمشه، مراقبت و پایش جنون گاوی، مراقبت و پایش آنفلوانزای پرندگان، سمپاشی دام علیه کنه و انگل‏های خارج بدن دام در طرح مبارزه با CCHF و ... است.
برچسب ها: کرمان ، راوری ، بیماری ، دامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.