قُربانی حجاج كجا ذبح می‌شود /استقبال حجاج از كارت اعتباری خرید گوسفند قربانی

در مجموعه كشتارگاه‌های مدرن كه در سال 1420ه. ق احداث گردید، از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و مدرنترین سیستمها جهت ذبح قربانی با نظارت شرعی و دامپزشكی استفاده می‌شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، كشتارگاه معیصم شهر مكه مكرمه كه زیر نظر طرح بهره برداری از گوشت قربانی وابسته به بانك توسعه اسلامی اداره می‌شود، از دو بخش كشتارگاهی روباز و مجموعه كشتارگاه مدرنیزه تشكیل شده است.

در مجموعه نخست كه به كشتارگاه شتر و گاو معروف است، كشتار در فضای باز رخ می‌دهد و دام مورد نیاز قربانی بطور مستقیم از دامدار خریداری می‌شود و هر زائر علاوه بر بهای خرید دام باید مبلغ 150 ریال عربستان بابت بخشی از هزینه ذبح، سلاخی، نظافت دام و دیگر خدمات شرعی و بهداشتی و بارگیری گوشت دام به مقصد افراد مستحق پرداخت نماید. البته هزینه جاری بیش از مبلغ مزبور است.

در مجموعه كشتارگاه‌های مدرن كه در سال 1420ه. ق احداث گردید، از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و مدرنترین سیستمها جهت ذبح قربانی با نظارت شرعی و دامپزشكی استفاده می‌شود.

كشتارگاه‌های مدرن از 4 واحد كشتارگاهی تشكیل می‌شود كه در هر كدام از انها حداقل 100000راس گوسفند نگهداری می‌شود و حجاج می‌توانند دام مورد نیاز خود را مستقیما خریداری و نوع دام خود را انتخاب و شخصاً دام خود را ذبح یا اینكه بانك را در ذبح قربانی خود وكیل نماید.

در هر واحد از واحدهای چهارگانه یك یا دو نوع دام وجود دارد كه قیمت آن در مبادی ورودی هر واحد نصب شده این قیمت شامل بهای دام و سایر هزینه‌های كشتارگاهی و بارگیری گوشتها به افراد مستحق می‌باشد.

علاوه بر واحد كشتارگاهی فوق الذكر، كشتارگاه‌های بسته ای وجود دارد كه به ذبح گوسفندان اختصاص دارد.

ذبح قربانی در این كشتارگاه بر اساس سیستم توكیل (وكالت دادن) صورت می‌گیرد.

در كشتارگاه شماره 1معیصم هر 30 نفر می‌توانند به یك ذابح وكالت دخند تا قربانی آنها را ذبح كند. كوپن خرید دام جهت ذبح در این كشتارگاه توسط شركت‌ها و موسسات معینی در نقاط مختلف مكه ومشاعر و مبادی ورودی كشور به فروش می‌رسد.

طرح كشتارگاه الكترونیكی (در دست اجرا است)، نخستین بار توسط دو مسلمان آلمانی در كشتارگاه معیصم با مشاركت 80 ذابح از المان بور آزمایشی اجرا شد.

در این طرح كه زیر نظر مركز طرح‌های توسعه وزارت امور شهرداریها و بخشداریهای عربستان در دست اجرا است، فقط شتر و گاو ذبح می‌گردد و هر دام قبل از ذبح و هنگام آن از ?? مرحله عبور می‌كند.

این كشتارگاه دارای 4 واحد كشتاری می‌باشد كه 2واحد آن امسال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و 2واحد دیگر آن در سال آینده. ظرفیت این كشتارگاه ذبح 10000 راس شتر و گاو ظرف 4 روز می‌باشدوهزینه احداث آن بالغ بر 56 میلیون ریال عربستان است.

ضمناً مخزن جمع آوری و نگهداری خون قربانی و واحد فرآوری شیمیایی آن جهت جلوگیری از انتشار میكروب‌ها و باكتری‌ها احداث شده است.

استقبال حجاج از كارت اعتباری خرید گوسفند قربانی

رئیس بانك توسعه اسلامی گفت: ارائه خرید كارت‌های اعتباری از طریق اینترنت برای حجاج باعث شده است، تا تبادل اوراق به سهولت انجام گیرد و آنها مشتاق شوند تا از این طریق گوسفند قربانی موسم حج را خریداری كنند.

به گزارش بانك توسعه اسلامی، رئیس بانك توسعه اسلامی در آستانه عید قربان خواستار برگزاری جلسه هماهنگی برای كشتارگاه «المعیصم» در موسم حج برای عید قربان شد.

احمد محمدعلی رئیس بانك توسعه اسلامی و رئیس كمیته مشرف بر این طرح، روز پنج شنبه جلسه‌ای جهت بررسی كشتارگاه «المعیصم» مكان قربانی كردن دام‌ها و هدیه‌ها با نمایندگانی از طرف دولت، شهرداری، وزارت كشور، وزارت مالی، وزارت دادگستری، وزارت اوقاف و ارشاد، وزارت حج، وزارت كشاورزی و دانشگاه پژوهشی حج عربستان و بانك توسعه اسلامی برگزار كرد.

تسهیل ساز و كارهای اجرایی برنامه‌ها در موسم حج و اعلام آمادگی كشتارگاه‌های المعیصم در منی با هدف اطلاع رسانی به دیگر كشتارگاه‌ها از نتایج این نشست بود.

بنابر این گزارش، عربستان این آمادگی را دارد تا گزارش هدیه‌ها و قربانی كردن موسم حج را به بانك توسعه اسلامی ارائه دهد.

رئیس بانك توسعه اسلامی با توضیح اینكه حجاج خانه خدا هر ساله بیشتر می‌شوند، گفت: سال گذشته گزارش‌های درباره قربانی كردن یك میلیون راس گوسفند از طرف حجاج همه كشورهای جهان داشتیم و این به همت همكاری عربستان در توسعه ارتباطات بانكی، بازاریابی، اوراق قرضه عربستان، بورس و انجمن زائران خیّر است.

احمد محمد علی در این خصوص گفت: ارایه خرید كارت‌های اعتباری از طریق سایت www. adahi. org برای حجاج در طول سال باعث شده است، تا تبادل اوراق به سهولت انجام گیرد و همچنین مشتاق شوند تا از این طریق گوسفند موسم حج را هم خریداری كنند.

خرید كارت‌های اعتباری هدیه و قربانی كردن دام‌ها از طریق اینترنت و تلفن‌های بانكی در سراسر عربستان ارایه می‌شود.

قیمت گوسفند برای قربانی كردن در موسم حج در عربستان 490 ریال معادل 131 دلار و 101 یورو است كه این قیمت بر اساس معادلات روزانه محاسبه شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار