"گفت‌وگوهای سعدی" توسط انتشارات كتابخانه ملي منتشر شد

كتاب «گفت‌وگوهای سعدی» با موضوع بررسی گفت‌وگوهای سعدی در بوستان كه توسط «معصومه هدهدی» تاليف شده، توسط انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران منتشر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، كتاب «گفت‌وگوهای سعدی» نوشته «معصومه هدهدی» دارای شش فصل نظیر «کندوکاو مسأ‌له گفت‌وگو»، «کارکرد و اهمیت گفت‌وگو»، «ارتباط و گفت‌وگوی سنتی»، «تحلیل گفت‌وگوهای بوستان»، «انواع گفت‌وگو با توجه به پیام مخاطبان» و «رهیافت‌ها و راهبردهای گفت‌وگو» است.
   

نویسنده در این کتاب، علاوه بر ارزیابی و تحلیل در تمامی حکابات سعدی و گفت‌وگوهای مندرج در آن، از کتاب «بوستان» به کوشش «محمد خزائلی» نیز کمک گرفته است.

معصومه هدهدی، نویسنده کتاب «گفت‌وگوهای سعدی» معتقد است که شاید بتوان سعدی را یکی از کم‌نظیرترین شاعرانی دانست که گفت‌وگو و گفت‌وشنود، در کلیت اثر او به عنوان هسته و شاخص وجود دارد و بار اصلی مضامین و درون مایه اشعار بردوش پیام‌هایی است که در جریان گفت‌وگوها ردوبدل می‌شود.

با توجه به انتخاب طرفین این گفت‌وگوها مشخص می‌شود، سعدی فراتر از مرزهای جغرافیایی، دینی و ملی می‌اندیشیده است و گفت‌وگوها تا حدود زیادی زنگ و بویی جهانی و بین‌المللی دارند.

در بخش پنجم این کتاب درباره «پیام در شعر» می‌خوانیم: از جمله رسالت‌های شعر یکی این است که مردم را از حالت بی‌اعتنایی درآورد و آنها را وا دارد تا به طبیعت و رمز و راز جهان توجه کنند. شعر، محرکی است بر ضد «بی حالی وحشیانه» عصر حاضر، ولی البته باید احساسات و نوع درست آگاهی را برانگیزد.

درون مایه در شعر با درون مایه در داستان یا حکایت متفاوت است. در یک شعر ممکن است مضمونی متحد و یک دست وجود نداشته باشد و چندین پیام یا مضمون، همزمان، ساختمان آن را تشکیل دهند، اما در داستان به ندرت درون مایه از یک یا دو تا تجاوز می‌کند.

در بخش دیگری از کتاب «گفت‌وگوهای سعدی» درباره «مفاخره در بوستان»، آمده است: در ادبیات فارسی، مفاخره نیز نوعی از گفت‌وگو بوده است که در آن شاعر از خود سخن می‌گوید. هر چند که این شیوه را کمتر می‌توان در چارچوب دیالوگ و گفت‌وگو آورد اما از آنجا که سعدی برای ورود به آن خواننده را مخاطب قرار می‌دهد. گفتني است اين كتاب در 124 صفحه و با قیمت 5000 تومان توسط انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

انتهاي پيام
برچسب ها: ل ، ل ، ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار