تاریخچه حضور ایران و تایلند در رقابت های جام ملت های آسیا

تیم فوتبال ایران سه شنبه 23 مهر 1392 سومین بازی خود را در برابر تیم ملی فوتبال تایلند در مرحله مقدماتی جام ملت های آسیا برگزار خواهد کرد، این بازی ساعت 19 در ورزشگاه آزادی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ جام ملت های آسیا یک جام فوتبال است که زیرنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا ( ای اف سی) برگزار می شود.
قهرمان این جام، قهرمان قاره آسیا در رشته فوتبال می باشد و به طور خودکار به جام کنفدراسیون ها راه می یابد. این جام از سال 1335 تا 1383 هر چهار سال یکبار برگزار می شود.

به دلیل همزمانی این جام با جام ملت های اروپا و المپیک کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت تا دوره این بازی ها را تغییر دهد تا در سطح جهان به این جام توجهی بیشتر شود.

بعد از جام ملت های آسیا سال 2004 این جام در سال 2007 با فاصله سه سال برگزار شد اما بعد از آن باز هم هر چهارسال یکبار برگزار شد.

تیم های ژاپن و کره جنوبی از شرق و تیم های ایران و عربستان صعودی از غرب همواره در میان یکی از تیم های دیدار پایانی بوده اند.

در میان تیم های دیگری که در این جام موفق بودند می توان به عراق امارات، کویت و چین اشاره کرد.
 


استرالیا تازه ترین کشوری است که به این جام اضافه شده است و میزبان این دوره از مسابقات جام ملت های آسیا است، تایلند، لبنان، کویت حریفانی هستند که در مهر و آبان امسال باید مقابل ایران قرار گیرند و در استرالیا به رقابت بپردازند.

تیم ایران یک تیم فوتبال بین المللی است که زیر نظر فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند.

تیم فوتبال ایران از تیم های قدرتمند آسیاست که سه بار جام ملت های آسیا، در سال های 1968، 1972 و 1976 شده است.

در چهار دوره این مسابقات چهار بازیکن ایرانی موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن آسیا شده اند. خداداد عزیزی، علی دایی، مهدی مهدی کیا و علی کریمی این چهار بازیکن اند.

تیم فوتبال ایران در طبقه بندی فیفا در رده 52 جهان و 4 آسیاست. ایران تاکنون دوازده بار در مسابقات جام ملت های آسیا حضور یافته است که اولین حضور ایران بر می گردد به سال 1968  که کشور ایران در آن سال میزبان مسابقات نیز بود و توانست عنوان  قهرمانی را از آن خود کند، علاوه بر آن سال ، تیم فوتبال  ایران در سال های  1972 و 1976  نیز توانست قهرمان آسیا شود.

ایران در این رقابت ها تاکنون دوبار میزبان مسابقات بوده است یکی از میزبانی ها در سال 1968  میلادی  بود که ایران  توانست قهرمان مسابقات شود و دیگری در سال 1976 میلادی صورت گرفت در ابتدا میزبانی این دوره از مسابقات  به لبنان داده شده اما به دلیل جنگ های داخلی لبنان از میزبانی محروم شد و ایران توانست کمتر از 8 سال مجددا میزبان کشورهای آسیایی شود.

 لازم به ذکر است: که ایران در این سال هم توانست قهرمان آسیا را به نام  خود ثبت کند.

 دیگر عنوان قهرمانی در سال 1972 برای ایران  رقم خورد. در آن سال کشور تایلند  میزبان مسابقات  بود و بازی ها در بانکوک ،‌پایتخت تایلند برگزار شد.
 



 بازی فینال  ایران در این دوره در مقابل  تیم فوتبال  کره بود که با درخش جباری  در دقایق پایانی ایران  توانست دو گل را دارد دروازه کره ای ها کرده و پیروز شود و قهرمانی آسیا را برای بار دیگر کسب کند.

ابراهیم آشتیانی  در سال 1972  و علی پروین در سال 1976  توانستند عنوان بهترین بازیکن مسابقات را کسب کنند تیم ملی فوتبال کشورمان علاوه بر کسب سه عنوان قهرمانی توانست در سال های 1980 و 1988 و1996 و 2004 چهار بار مقام سوم مسابقات آسیایی را کسب کند و یکبار هم در سال 1984 میلادی در رده  چهارم قرار گرفت اما تیم ملی  فوتبال  تایلندی  در این مسابقات حضوری متفاوت داشته است .

تایلند تاکنون دوبار میزبان جام ملت های آسیا بوده است یکی در سال 1972  که ایران  قهرمان آن سال شد و ديگري در سال 2007، دوره چهاردهم مسابقات بود كه چهار كشور مالزي، اندونزي، ويتنام و تايلند مشتركاً ميزبان جام ملت هاي آسيا بودند.

گفتني است كه تيم ملي فوتبال تايلند تاكنون موفق به كسب عنوان قهرماني و نايب قهرماني نشده است و فقط توانسته يكبار مقام سوم را از آن خود كند.

تيم فوتبال ايران تاكنون دوازده بار و تيم ملي فوتبال تايلند شش بار در رقابت هاي جام ملت هاي آسيا حضور داشته اند كه در سال 1972 ميلادي به مصاف هم رفته و تيم فوتبال ايران تا دقيقه 74 در مقابل تيم فوتبال تايلند شكست خورده بود، اما با درخشش بازيكنان ايراني و به ثمر رساندن دو گل در عرض پنج دقيقه، پيروز ميدان شد.

رويارويي ديگر اين تيم آسيايي برمي گردد به دوره يازدهم مسابقات، يعني سال 1996 ميلادي كه ايران توانست با نتيجه سه بر يك تايلند را مغلوب خود كند.

گل زنان اين ديدار، نعيم سعداوي، مهرداد ميناوند و علي دايي بودند.
 



آخرين باري كه اين دو تيم به رقابت با يكديگر پرداختند جام ملت هاي آسيا 2000 بود كه در آن سال لبنان ميزبان مسابقات بود و بازي اين دو تيم به تساوي يك – يك انجاميد.

لازم به ذكر است كه در تيم فوتبال ايران و تايلند كه در اين دوره مسابقات جام ملت هاي آسيا در گروه B قرار دارند.

سه شنبه 23 مهر 92، ساعت 19 به وقت ايران در ورزشگاه آزادي به ميدان مي روند و بازي برگشت آنان نيز روز جمعه 24 آبان 92، ساعت 15:30 به وقت تهران در ورزشگاه راجامالگالا بانكوك برگزار خواهد شد.

ايران در اين گروه (گروه B) صدر نشين است و با انجام دو بازي، توانسته چهار امتياز را كسب كند اما تايلند در رده آخر قرار دارد و از دو بازي كه انجام داده نتوانسته است هيچ امتيازي بدست آورد.

بازي هاي تايلند در مقابل كويت و لبنان بود كه كويت با زدن سه گل و لبنان پنج گل اين تيم را شكست دادند.

تيم فوتبال ايران با شرايطي كه پيش رو دارد، مي تواند در مقابل تيم تايلندي پيروز ميدان باشد.
 
پايان متن/آق
برچسب ها: تیم ، فوتبال ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
fghhgv
۱۵:۲۸ ۲۵ مهر ۱۳۹۲
تیم ملی برای جامجهانی اماده نیست
Iran (Islamic Republic of)
کامیار مرتضوی
۱۲:۴۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۲
عالیست!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۳:۳۷ ۲۱ مهر ۱۳۹۲
با این پولهایی هنگفتی (میلیاردی ) که میگیرند و خیلی ها در خیابانها که محتاج یک لقمه نان هستند و کنار خیابانها میخوابند ... باید تیم ایران ببره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۱ مهر ۱۳۹۲
ایران الان رده 2 آسیا هست نه چهارم . اگه نبره اصلا جام جهانی نره بهتره
France
محسن تواسانی
۱۸:۰۸ ۲۱ مهر ۱۳۹۲
حتما میبریم بـــ امید خدا
France
محسن تواسانی
۱۸:۰۲ ۲۱ مهر ۱۳۹۲
حتما میبریم بـــ امید خدا
Iran (Islamic Republic of)
جابر
۱۷:۵۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۲
اقا ایران تو رنکینگ جهانی 48 ودر اسیا 2هست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۲
خدا کنه ایران ببره.
آخرین اخبار