نگاهی به بهترین کنسول های تاریخ

طی 20 سال گذشته بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های کنسول‌های بازی مستقل، سعی و کوششان را برای طراحی و تولید بهترین کنسول‌های بازی به کار برده و پی در پی قهرمان‌هایشان را راهی بازار مصرف کرده‌اند، اما در اصل این بازیخورها هستند که باید بگویند کدام‌یک از آنها بیشتر نظرشان را جلب کرده ‌است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  ما در اینجا به مقایسه چهار نوع از این جعبه‌های بازی پرداخته‌ایم، البته قضاوت با شماست که تعیین کنید کدام یک از همه بهتر بوده‌ است.

کنسول سگا دریم کست

کنسول بازی ژاپنی Sega Dreamcast سال 1998 به بازار آمد اما عمرش بسیار کوتاه بود. در عرض دو سال عنوان آخرین کنسول شرکت سگا را به خود اختصاص داد و پیشمرگ کنسول‌های بازی مدرن امروزی شد. دریم کست اولین کنسول بازی به مودم درون ساخت مجهز بود و بازی‌هایی مانند فانتزی استار آنلاین و بازی‌های سوم شخص نظیر کواک 3 آرنا در حالت چت صوتی بازی به کاربرهای دریم کست اجازه داد تا تجربه‌ای مشابه بازی آنلاین با رایانه‌های پی.سی را بیازمایند.



دسته کنترل بازی زشت آن حاصل تکامل تدریجی دسته بازی سگا ساترن 3D بود، اما قرار دادن VMU در یکی از شکاف‌های گسترشش (اکسپنشن اسلات) تجربه برخورداری از صفحه نمایش دوم در بازی را که تا آن زمان بی‌سابقه بود و مدت‌ها طول کشید تا متداول شود، به کاربرها هدیه داد. این جعبه سفید بازی (گیم باکس) باعث شد شرکت سگا از میدان رقابت سخت‌افزارهای بازی کنار گذاشته شود، اما همین کنسول بود که اولین بازی‌هایی را که توصیفی کامل و واقعی از بازی‌های آرکید (arcade) را ارائه کردند به صحنه آورد.

از جمله این بازی‌ها می‌توان کریزی تاکسی، ویرچواتنیس و F355 را برشمرد و نمونه بازی‌های برجسته دیگر آن دیتونا که نمونه بهینه‌سازی شده بازی سگا ساترن بود. علاوه بر این با وجود بازی‌هایی چون جت ست رادیو، شنمو، رز ساو و متروپولیس ریسر، هرگز این پلتفرم بازی از یاد نمی‌رود. به هر حال کنسول سگا دریم کست بی‌تردید از نظر فناوری و بازی‌ها خیلی جلوتر از زمان خود بود و به همین علت با وجود تبلیغات قوی و پر​هزینه‌ای که سگا در​باره آن کرد، متاسفانه نتوانست موفق شود. با این حال بازتاب اثری که به جا گذاشت هنوز هم در کنسول‌های بازی مدرن امروزی جلوه‌گر است.

ایکس باکس مایکروسافت

کنسول بازی آمریکایی Xbox اوج گرفتنش را از جایی که پایان دریم کست بود، آغاز کرد. دسته کنترل بازی مضحک، بازی آنلاین به عنوان یک استاندارد، روانه بازار شدنش به همراه گلچینی از برجسته‌ترین بازی‌های سگا را می‌توان از مشخصه‌های اولیه آن دانست. سال 2001 جایی که برای سگا انتهای راه بود، مایکروسافت با آن جیب‌های گشادش، سنگ بنای پلتفرمی را گذاشت که به ارائه کـــنسول بی‌نظیر ایکس​باکس 360 انجامید.

عاقبت ایکس باکس نه تنها شبیه سگا دریم کست نشد، بلکه سرآغازی قدرتمند برای یک دهه آینده بازیخوری موفق بود. به این طریق، مایکروسافت موفق شد اولین کنسول بازی‌اش را که به آینده تعلق داشت ، بسازد. ایکس باکس زمانی از دیسک سخت و کارت شبکه بهره‌مند شد که در آن زمان حتی فکر اینها هم به ذهن توسعه‌دهندگان بازی‌ها خطور نکرده بود. ایکس باکس موقعی پا به دنیای بازی‌ها گذاشت که اینترنت باند پهن و ADSL جزو امکانات لوکس و متعلق به طبقه واقعا پولدار به حساب می‌آمد، اما سال 2005 تصور کنسول ایکس‌باکس بدون کارت شبکه برای کاربران دیگر غیرممکن بود.



بازی‌های قوی نظیر هالو 2، PGR2، اسپلینتر سل، کی آس تئوری و رینبو سیکس 3 همه شک و شبهه‌هایی را که درباره بقای ایکس باکس وجود داشت از بین برد. در این مرحله مایکروسافت پیام مشخصی را برای کاربران مطرح کرد: « اگر می‌خواهید با دوستانتان دسته‌جمعی بازی کنید، حتما به یک ایکس باکس نیاز دارید.» به این ترتیب بود که مایکروسافت صاحب بازی آنلاین شد. بهترین بازی‌های اول شخص تفنگی تایم اسپلیترز، کیل زون، رایدیک، ولف استین و تام کلنسی که درهای جدیدی را به دنیای بازی‌های امروزی گشودند نیز متعلق به این کنسول بودند.

تجربه بازی با این کنسول ادامه یافت و از بازی هالو به کال آف دیوتی 2 رسید و 13 سال بعد هر کنسول بازی که ساخته شد راهی نداشت جز این‌که از استانداردهای ایکس باکس تبعیت کند. ایکس باکس اولین کنسول بازی رایانه مانند بود و حالا در زمانه ما نسل جدید ایکس باکس رودرروی کنسولی پی.سی مانند با برند پلی‌استیشن قرار گرفته است.

کنسول نینتندو وی

اولین کنسول بازی که شرکت ژاپـنی نینتندو سال 2006 با اسم رمز Wii راهی بازار کرد، انقلاب (Revolution) نام داشت. آن موقع نینتندو وی بین دو گزینه مسابقه گرافیک‌های HD کنسول‌های بازی و چیرگی توسعه منطقی کنسول‌ها سرگردان بود. نینتندو به جای این دو، گزینه‌های قدرت قابل قبول دستگاه‌های بازی دارای طراحی خوب، یک روش تعامل و رابط کاربری بدیع توسط کنترل حرکتی (موشن کنترل) از طریق دسته کنترل نینتندو وی و از همه مهم‌تر باور این مطلب را برگزید که کنترل‌های قابل درک موجب احساس نزدیکی کاربران به اکوسیستم بازی می‌شود، برگزید.



نینتندو وی موفق شد عنوان پرفروش‌ترین بازی تمام دوران را نصیب بازی سوپر ماریو براس کند. حتی بازنشسته‌ها هم در منزل از بازی بولینگ تورنومنت آن لذت می‌بردند. بازی‌های وی برای کودکان کم سن و سال هم به آسانی قابل اجرا و جذاب بود و پای والدین آنها هم را که هرگز دست به دسته کنترل بازی نزده بودند، به میدان بازی‌ها باز و آنها را با فرزندان خود همراه کرد.

از بازی با کنترل کنسول مترقی وی در اولین نظر احساس در آینده بودن به کاربر دست می‌داد که احساسی متفاوت با دیگر کنسول‌های بازی آن زمان بود، اما از آنجا که از نظر مشخصات سخت‌افزاری خیلی عقب‌تر از ایکس باکس 360 و PS3 بود، دست توسعه‌دهندگان بازی‌ها را برای ساخت بازی‌های جدید برای این کنسول بسته بود. از بازی‌های برجسته خاطره‌انگیز آن می‌توان اسکای وارد سورد و سوپرماریو گلکسی را نام برد.

سونی پلی‌استیشن​3

سال 2006 شرکت ژاپنی سونی کنسول قدرتمند PlayStation 3 را راهی بازار کرد. پردازنده سل و طراحی سیلیکونی قطعات داخلی آن، مانند پلی‌استیشن 2 سطح بالا بود و عنوان پرفروش‌ترین کنسول ویدئوگیم تاریخ را نصیب آن کرد. PS 3 بسیار گرانقیمت بود و این طور به نظر می‌آمد که نتواند موفق شود، اما سونی کنسول بازی لوکسی ساخته بود که بعدها به قوی‌ترین و بهترین کنسول بازی جهان بدل شد.



تنها کاربری که بازی آنچارتد 2 را با پلی‌استیشن 3 بازی کرده باشد، می‌تواند سطح بالای سرگرمی را که کاربر از بازی با PS 3 حس می‌کند و با هر کنسول بازی دیگری غیرممکن است، بخوبی درک کند. البته سونی در دوران پلی‌استیشن 3 با مشکلات مالی دست به گریبان بود و نتوانست آن طور که می‌خواست از این کنسول بهره کافی را ببرد، اما این به معنای آن نیست که این کنسول بازی آثار به یاد ماندنی از خود به جا نگذاشته باشد.

حتما بازیخورها بازی‌های جاینت انمی کربز و پی.اس.ان هک و آلبوم بازی‌های درخشانی مانند دمونز سولز، دلست آف آس، پیکسل جانک شوتر، جرنی و متال​گیر سولید 4 را به یاد خواهند داشت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار