آزاده شهيد "حسين لشگری" اسطوره مقاومت/17

ماجرای عمل شجاعانه چهار خلبان ایرانی/ روزی که دست‌های"صدام" بالا رفت

ایران به منظور خنثی کردن ادعای "صدام" مبنی بر اینکه دیوار دفاعی بغداد حتی از دیوار پدافندی مسکو قوی‌تر است، لازم بود یک حمله هوایی ضربتی بر روی تأسیسات نظامی و یا اقتصادی بغداد اجرا کند.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر آزاده شهید سرلشکر "حسین لشگری" خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که پس از 18 سال (6410 روز) اسارت در زندان‌های رژیم بعث عراق، در فروردین 1377 به ایران بازگشت.
 
او دارای درجهٔ جانبازی 70 درصد بود و در طول جنگ تحمیلی تا پیش از اسارت توانست در 12 عملیات هوایی شرکت کند. او از سوی مقام معظم رهبری به لقب "سید الاسراء" مفتخر شد.
 
آزاده سرافراز "حسین لشگری" با موافقت فرمانده معظم کل قوا در تاریخ 27 بهمن 1378 به درجه سرلشکری ارتقا یافت.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تجلیل از امیر آزاده سرلشکر "حسین لشگری" فرمودند: " لحظه به لحظه رنج‌ها و صبرهای شما پیش خدای متعال ثبت و محفوظ است و پروردگار مهربان این اعمال و حسنات را در روز قیامت که انسان از همیشه نیازمندتر است به شما بازخواهد گردانید... آزادگان، سربازان فداکار اسلام و انقلاب و رمز پایداری ملت ایران هستند."
باشگاه خبرنگاران در نظر دارد برای گرامیداشت مقام والای امیر مقاوم و آزاده لشکر اسلام، زندگی‌نامه و خاطرات این شهید بزرگوار را منتشر کند؛ قسمت هفدهم این خاطرات به شرح ذیل است:

" صبح روز سی‌و یکم تیر 1361 با آژیر قرمز و شلیک توپ‌های پدافند، متوجه حمله هواپیماهای ایران به شهر بغداد شدیم. مدت‌ها بود صدای هواپیماهای خودی را بر فراز بغداد نشنیده بودیم.

فردای آن‌ روز که روزنامه بغداد را برایمان آوردند عکس و خبر سقوط یک فروند هواپیمای (اف-4) ایران در شهر بغداد به چشم می‌خورد. تنها یک دست که درون دستکش بود و یک پای درون پوتین از خلبان آن باقی مانده بود و خلبان دیگر به اسارت درآمده بود.

با دیدن عکس و خبر روزنامه، حزن و اندوه بچه‌های خلبان صد چندان شد. همان شب توسط مورس مطلع شدیم خلبان شهید، سرهنگ "عباس دوران" بوده است.

زمان زیادی از شهادت او نگذشته بود که با شنیدن خبری مسرّت‌بخش، شور و شوق زایدالوصفی تمام فضای آسایشگاه را فرا گرفت. ماجرا از این قرار بود:  
 
پس از عملیات بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر، رزمندگان اسلام می‌رفتند تا بصره را به تصرف خود درآورند. در این‌ هنگام، ارتش اسرائیل به جنوب لبنان حمله می‌کند. رهبران عراق با شکست‌های پی در پی که متحمل شده بودند با هماهنگی استکبار جهانی حاضر شدند به بهانه رویارویی با ارتش اسرائیل، از سرزمین‌های ایران خارج شوند.

از طرفی اجلاس سران کشورهای غیر متعهد قرار بود به صورت ادواری در اوایل شهریور 1361 در بغداد تشکیل شود و "صدام حسین" به مدت چهار سال رئیس این اجلاس باشد. با توجه به تشکیل اجلاس در بغداد، ایران حاضر نبود در این اجلاس شرکت کند و ریاست "صدام حسین" را بپذیرد.

دولتمردان ایران اعلام کردند در دو جبهه اسرائیل و عراق خواهند جنگید و بغداد از نظر آن‌ها محل امنی برای برگزاری اجلاس نخواهد بود.

ایران به منظور خنثی کردن ادعای "صدام" مبنی بر این‌که دیوار دفاعی بغداد حتی از دیوار پدافندی مسکو قوی‌تر است، لازم بود یک حمله هوایی ضربتی بر روی تأسیسات نظامی و یا اقتصادی بغداد اجرا کند تا خلاف گفته رهبران بغداد، به دنیا و سران غیر متعهد ثابت شود که بغداد محل امنی برای برگزاری اجلاس نیست.

"صدام حسین" به منظور حفاظت هوایی شهر بغداد، از توپ‌های ضد هوایی، انواع موشک‌های سام، موشک‌های پیشرفته غربی از قبیل "کروتال" و "رولند" و هواپیماهای میگ 23 و میگ 25 که به طور شبانه روز در اطراف آسمان بغداد در حال گشت‌زنی بودند استفاده می‌کرد.

گروه طرح نیروی هوایی ایران با توجه به اهمیت این مأموریت و به رغم پر مخاطره بودن، انجام آن را مورد تصویب قرار می‌دهد. روز سوم تیر 1361 چهار خلبان، برگزیده و داوطلب عملیات می‌شوند: سرهنگ "عباس دوران"، سرگرد "محمود اسکندری"(از خلبانان شجاع نیروی هوایی که در طول جنگ تحمیلی به دفعات شهر بغداد را مورد تهدید قرار داد و در مورخه 1381/8/11 در سانحه اتومبیل به دیار باقی شتافت)، ستوان‌یکم "باقری" و ستوان‌یکم "منصور کاظمی"، چهار خلبان مذکور بودند.

هدف مأموریت

گروه طرح نیروی هوایی به دلایل زیر پالایشگاه "الدوره" بغداد را انتخاب می‌کند:

1- انهدام آن، دفاع هوایی قدرتمند بغداد را زیر سؤال خواهد برد.
 
2- پس از انجام عملیات، تا مدت زیادی آثار حمله هوایی ناشی از سوخت نفت سیاه باقی می‌ماند و خبرنگاران می‌توانند اخبار آن را به سراسر دنیا مخابره کنند.

3- پالایشگاه نزدیک پایگاه هوایی"الرشید" مهم‌ترین پایگاه هوایی عراق است؛ لذا از حضور فعال دفاع هوایی در آن منطقه هیچ تردیدی برای کسی باقی نمی‌ماند.

4- دشمن به دفعات پالایشگاه‌های ما را مورد حملات هوایی قرار داده بود و این عملیات، تلافی‌جویانه تلقی می‌شد.

سرهنگ "عباس دوران" و هم پروازان قهرمانش از خطرات حتمی در طول مسیر و روی هدف کاملاً آگاه بودند و به نیت شهادت قدم در این راه گذاشتند.

به محض ورود این دسته پروازی به مرز، با اطلاع دیده بان‌های عراقی، سایت‌های موشکی فعال می‌شوند ولی دلاور مردان ما قهرمانانه خود را بر روی هدف می‌رسانند و پالایشگاه را به تلی از آتش مبدل می‌کنند.

هواپیمای "عباس دوران" بر روی پالایشگاه، مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد. او با اصرار از کمک خلبانش "کاظمیان" می‌خواهد هواپیما را ترک کند و خود، هواپیما را به پالایشگاه می‌زند و به شهادت می‌رسد.

عمل شجاعانه "عباس دوران" و هم پروازانش سبب شد تعدادی از سران غیر متعهدها از آمدن به اجلاس بغداد سرباز زنند و سران، موافقت کردند اجلاس در "دهلی نو" برگزار شود و این خود شکست سیاسی بزرگی برای "صدام" و پیروزی غرور آفرینی برای جمهوری اسلامی ایران بود. "

ادامه خاطرات امیر آزاده شهید سرلشکر "حسین لشگری" در فواصل زمانی مشخص در سایت باشگاه خبرنگاران منتشر می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نشناس
۲۳:۳۰ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
مردان ایران مرد جنگن هیچ وقت کم نمیارن حتی کل دنیا هم میفمه .درود بر شهيدان بلخص خلبانان بزرگ ایران سر بلند
Iran (Islamic Republic of)
خیبر محمودی
۱۴:۱۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۶
درود بر همه جانباختگان راه وطن و مردم شریف ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام ودرود به روان پاک شهیدان سرافراز وپرافتخاروطن که این امنیت رامدیون خون سرخشان هستیم یادشان گرامی وروحشان شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۲ دی ۱۳۹۴
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ابوالقاسم فرامرزی
۱۰:۵۱ ۱۰ تير ۱۳۹۴
رشادت ودلیری سرهنگ خلبان که برای اولین بار در جهان
توانست با حضور آواکس های امریکایی به نفتکشهای امریکا با هواپیمای اف چهار حمله کرده و ساقط کند و سالم به پایگاه خود برگردد ولی با حیرت متوجه شدم که در
هنگام شیرجه حمله ترکش بمبها به هواپیمایش اصابت کرده
A¿f
Iran (Islamic Republic of)
سرهنگ گردان نگهداری وشرکت در عملیات ابابیل الف فرامرزی
۲۱:۴۴ ۰۹ تير ۱۳۹۴
عملیات طرح ابابیل با رشادت سرهنگ خلبان فیروزی در سال شصت وسه انجام شد ومن کروچیف هواپیمای اف چهار بودم یاد سرهنگ خلبان مافی گرامی
رشادت های وخاطرات خلبانان که پروازشان دادم و در عملیات های جنگی یک کتاب صد ها صفحه ای خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۳
سلام
درود بر تمام خلبانان جنگنده نیروی هوایی که با نثار جان خود.,درس شجاعت به ما آموختن. یاد خلبان محمود اسکندری. که در این عملیات.غرور آفرین و ده ها عملیات دیگر شرکت کرد. و تا پایان جنگ قهرمانانه حضور فعال داشت رو گرامی میدارم
Iran (Islamic Republic of)
علی مظلومی
۲۱:۲۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
با درود فراوان به روان پاک شهیدان مخصوصا دلاوران شهید نیروی هوایی راهتان پر رهرو یادتان گرامی
Iran (Islamic Republic of)
سکوت
۱۹:۳۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
عالی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۰۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
به هتل محل کنفرانس زدن هواپیما رو یا به پالایشگاه؟؟
روحشان شاد و ارامش ابدی نصیبشان باشد
Turkey
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
شهادت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
سلام بر مرداني كه ديگر نيست مردي به مانند آنان
تمام موهاي بدنم سيخ شد واقعا اين همه رشادت اين همه دلاوري بخدا موندم چي بگم چي خطاب كنم همه ي ما مي دونيم كه 8 سال با كمك فقط خدا و اهل بيت توانستيم جلوي كل دنيا بايستيم و تمام شجاعت و دلاوري ها همه مال ايران وايراني بود
خدايا به ما عزت و وجدان وشرف جوانهاي دهه 30 و 40 و 50 را بده تا مرد باشيم
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
قوت روز افزون رزمندگان اسلام همچنین شادی روح شهدای اسلام صلوات.

الهم صلعلی محمد و آل محمد و عجـــــــــل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
همه افتخارم این است که غلام حسینم
۱۲:۲۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
وقتی خاطرات خلبانان رو چه اینجا وچه مجلات میخونم اشک شوق وعزت توچشمم جمع میشه وبا خودم میگم مرد یعنی این.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
البته تاكنون موضوع به اين صورت نقل شده است كه شهيد بزرگوار عباس دوران پس از آسيب ديدن ، هواپیمايش را به محل برگزارس كنفرانس می‌زند و به شهادت می‌رسد.
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۹:۴۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
این خاطرات عیناً از کتاب "6410" که نوشته شهید لشگری است منتشر شده و دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است
Iran (Islamic Republic of)
مسلمان
۰۷:۵۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
درودوهزاران درود برجان برکفان قوای مسلح جمهوری اسلامی ایران مخصوصا خلبانان شجاع نیروی هوایی ارتش یادشان گرامی باد
آخرین اخبار