قم/ آیت‌الله جوادی‌آملی:

تمسک به امام معصوم برای چنگ زدن به حبل‌الله ضروری است

مفسر قرآن کریم گفت: قرآن حبل‌الله است و برای چنگ زدن به ریسمان هدایت الهی باید به امام معصوم تمسک جست.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد با اشاره به این سخن پیامبر اسلام (ص) خطاب به مسلمانان که هیچ اجر و مزدی در برابر رسالتم از شما نمی‌خواهم جز محبت اهل‌بیت (ع)، اظهار داشت: این‌گونه نیست که خداوند نیز به دلیل انجام رسالت به ایشان پاداشی ندهد بلکه حضرت محمد (ص) فرموده‌اند از مردم چیزی نمی‌خواهم.

وی افزود: این‌که مردم نسبت به اهل‌بیت عصمت و طهارت مودت و محبت داشته باشند در حقیقت به خود لطف کرد‌ه‌اند چراکه آن‌ها واسطه‌های فیض هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این‌که سخن خداوند هیچ‌گاه قطع نمی‌شود و از آغاز پیدایش انسان تا قیامت پابرجاست، گفت: به همین دلیل سخنگویان الهی نیز باید همواره وجود داشته باشند؛ زمانی نبی و رسول بوده‌اند و پس از ختم نبوت نیز امامان معصوم (ع) عهده‌دار این مسئولیت هستند و تا قیامت نیز زمین از وجود امام خالی نخواهد بود.

وی ادامه داد: قرآن قانونی جامع است که بر قلب پیامبر اکرم (ص) نازل شد و اصول تبیین و تفسیر آن نیز در اختیار ایشان قرار گرفت و اهل‌بیت (ع) نیز از همان سرچشمه به تفسیر کتاب خدا می‌پردازند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که مسلمانان در پیروی از رسول گرامی اسلام (ص) و اهل‌بیت (ع) اجر می‌برند، خاطرنشان کرد: در اینجا هر آنچه هست و هر آنچه معامله می‌شود از آن خدا است.

این مفسر قرآن اظهار داشت: ائمه اطهار (ع) هر آنچه گفته‌اند و از آنان به درستی نقل شده بر اساس کتاب خدا است و در روایتی از امام باقر (ع) می‌خوانیم که ایشان فرمودند «هرچه به شما می‌گوییم سئوال کنید که در کدام آیه آمده» هرچند در آن زمان سوال‌کنندگان بسیار کم بودند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دلیل ضرورت بهره‌گیری از امام برای رسیدن به سعادت و کمال اشاره کرد و گفت: قرآن برکت است ولی این‌گونه نیست که مانند باران بر سر مومنان فرو ریخته باشد بلکه حبل‌الله است و یک سر این ریسمان هدایت در دست خدا است برای این‌که بتوانیم به این ریسمان چنگ بزنیم و نجات یابیم نیازمند راهنما و رهبر هستیم و امام معصوم این ویژگی را دارد که بتواند ما را هدایت کند.

آیت‌الله جوادی‌آملی سخن پیامبر اکرم (ص) مبنی بر محبت مسلمانان به اهل‌بیت (ع) را بشارت به قطع نشدن سلسله سخنگویان الهی دانست و افزود: کار ما نیست که بتوانیم راه سعادت و کمال خود را به درستی بشناسیم و در این مسیر نیازمند هدایت آن بزرگواران هستیم/س.

برچسب ها: قم ، تمسک ، امام ، معصوم ، چنگ ، حبل ، الله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.