شهرکرد/

ضرورت افزایش طول باند فرودگاه بین المللی شهرکرد

افزایش طول باند پرواز در فرودگاه بین المللی شهید استکی شهرکرد، ضروری است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

ایجاد فرودگاه و رونق پروازهای داخلی و خارجی، نقش مهمی در اشتغالزایی، حمل و نقل مسافر، جذب گردشگر و توسعه اقتصادی ، فرهنگی و صادرات و واردات کالا دارد.

کارشناسان می گویند: اگرچه فرودگاه شهرکرد سال 78 به بهره برداری رسید اما تاکنون نتوانست نقش تأثیرگذاری در جابجایی بار و مسافر در این استان در حال توسعه ایفا کند.

با وجود این که فرودگاه شهرکرد بین المللی است اما پروازهای زیارتی به ویژه جابجایی حجاج از این فرودگاه انجام نمی شود و زائران استان مجبورند از طریق فرودگاه اصفهان سفرهای زیارتی خود را انجام دهند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به نامناسب بودن محل ساخت فرودگاه شهرکرد می گوید: فرودگاه این استان در مرتفع ترین نقطه ممکن ساخته شد و فقط هواپیماهای سه موتوره و چهار موتوره می توانند در این فرودگاه فرود آیند.

علی اصغر عنابستانی می افزاید: لازم است به طول باند این فرودگاه 700 متر اضافه شود تا هواپیماهای متوسط و پهن پیکر هم بتوانند در آن فرود آیند.

نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به توسعه نیافتگی فرودگاه شهرکرد می گوید: به رغم پیگیری های مکرر نمایندگان فعلی و قبلی چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی، این فرودگاه توسعه نیافت و با وجود این که فرودگاه شهرکرد بین المللی است اما توسعه فرودگاه به خاطر باند کوتاهش انجام نشد.

سید سعید زمانیان می افزاید: توسعه فرودگاه شهرکرد مطالبه مردم است و در این زمینه شرکت فرودگاه های کشور باید بیش از پیش در رفع موانع توسعه این فرودگاه اقدام کند.

مدیر فرودگاه بین المللی شهید استکی شهرکرد هم با بیان این که تعدادی از هواپیماها می توانند در فرودگاه شهرکرد نشست و برخاست کنند ، می گوید: هواپیماهای بوئینگ 727 و توپولوف می توانستند در این فرودگاه نشست و برخاست کنند که هم اکنون این دو هواپیما از رده خارج شده اند.

سید علی جعفرنیا، با اشاره به این که درخواست مسافر در چهارمحال و بختیاری در داخل کشور به مشهد ، اهواز ، عسلویه ، تهران و کیش است ، می گوید: هم اکنون در هفته دو پرواز به مشهد با هواپیمای فوکر100 انجام می شود.

وی درباره پروازهای خارجی فرودگاه شهرکرد هم می گوید: پرواز شهرکرد - کویت به علت از رده خارج شدن هواپیمای 727 هم اکنون انجام نمی شود و در تلاش هستیم که با شرکت های هواپیمایی جدید برای این پرواز وارد مذاکره شویم.

مدیر فرودگاه بین المللی شهید استکی شهرکرد با بیان این که در آینده نزدیک پرواز اهواز - شهرکرد و برعکس در این فرودگاه با هواپیمای فوکر 50 انجام می شود ، می گوید: فرودگاه شهرکرد از نظر نیرو و تجهیزات ظرفیت پرواز را دارد و این ایرلاین‌ها هستند که به علت کمبود تقاضای پرواز در این فرودگاه را دایر نمی کنند.

مدیر فرودگاه شهرکرد درباره سفرهای زیارتی و اعزام حجاج هم می گوید: در صورت برنامه ریزی سازمان حج و زیارت فرودگاه شهرکرد آمادگی برقراری پروازهای زیارتی به خصوص برای حجاج را دارد.

جعفرنیا می گوید: هم اکنون هواپیماهایی با ظرفیت 150 مسافر می توانند در باند فرودگاه شهرکرد فرود آیند و از نظر طول باند فعلاً هیچ مشکلی در این فرودگاه وجود ندارد.

وی درباره زمین های وقفی فرودگاه شهرکرد هم می گوید: با قول مساعد استاندار قرار شد 3 هکتار از 352 هکتار زمین فرودگاه که وقفی است از اوقاف خریداری شود.

مدیر فرودگاه شهرکرد با بیان این که افزایش پروازهای هواپیمایی نقش مؤثری در اشتغالزایی دارد ، می افزاید: این مسئله در فرودگاه شهرکرد زمانی به وقوع می پیوندد که تعداد پروازهای این فرودگاه افزایش یابد.

جعفرنیا می گوید: هم اکنون پرواز شهرکرد به مشهد به رغم داشتن مسافر زیاد با هواپیمایی فوکر 100 که ظرفیت 60 مسافر را دارد ، انجام می شود.

اما نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی می گوید: مصوبه هیئت دولت درباره توسعه فرودگاه شهرکرد اجرایی نشد.

زمانیان با بیان این که طول باند فرودگاه شهرکرد نیاز به توسعه دارد اما اقدام خاصی در این باره تاکنون صورت نگرفته است ، می گوید: با توجه به ضرورت بحث رسیدگی به مسائل و مشکلات و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی دولت دهم قول مساعد برای رفع موانع توسعه فرودگاه شهرکرد داد که البته عملیاتی نشد.

وی می افزاید: با توجه به این که تخصیص اعتبار برای توسعه فرودگاه شهرکرد جزو مصوبات سفر هیئت دولت دهم به چهارمحال و بختیاری بوده است ضرورت دارد وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در زمانی کوتاه برای رفع این موانع و مشکلات اقدام کند.

نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکایت مردم از کمبود پروازهای فرودگاه شهرکرد هم می گوید: سالانه حدود 25 هزار نفر تردد از چهارمحال و بختیاری به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می شود و فرودگاه شهرکرد ظرفیت توسعه پروازهای بین المللی را دارد.

سید سعید زمانیان با تأکید بر لزوم تلاش مسئولان بخش زیربنایی و حمل و نقل چهارمحال و بختیاری به منظور افزایش پروازها از شهرکرد می افزاید: باند فرودگاه شهرکرد سه هزار و 200 متر مربع است و بر اساس مصوبه سفرهای هیئت دولت به چهارمحال و بختیاری این باند باید هزار و 800 متر مربع دیگر توسعه یابد تا هواپیماهای پهن پیکر هم بتوانند در آن نشست و برخاست کنند.

زمانیان می گوید: تجهیزات لازم برای پرواز هواپیماها در شب هم در فرودگاه شهرکرد نصب شد و لازم است از این امکانات به نحو مطلوب استفاده شود.

عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می افزاید: برنامه ریزی برای توسعه پروازهای فرودگاه شهرکرد و کمک به رونق آن ، توسعه اقتصادی چهارمحال و بختیاری و رونق گردشگری را به همراه دارد.

فرودگاه بین المللی شهید استکی شهرکرد در سال 1387 به بهره برداری رسید./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.