شهرهاي مدرن و پويايي جامعه بشري

در دنياي ماشيني امروز شهر هاي شاد و زيبا از مهم ترين ارکان و بالاترين جايگاه در سلامت روان و پويايي شهر برخوردار است .

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، شهر هاي مدرن امروزي با غرق شدن روز افزون در مدرنيته هر روز با معضلات و مشکلات پيچيده و عديده اي روبرو مي شوند .
يکي از اين مشکلات تدبير مناسب و به روز براي ايجاد شهري زيبا در راستاي پويايي جامعه است ، اين پويايي به خودي خود و با انجام برخي از تدابير انديشيده شده بوجود خواهد آمد و البته  مردم نيز نقش موثري در اين پويايي دارند .
شهر زيبا با ايجاد جلوه هاي اثر گذار و البته با نقش بستن جملات حکيمانه روي اين جلوه هاي بصري مي تواند کمک خوبي براي تحقق اين پويايي در سطح جامعه باشد  .

از اين رو مسئولين امر که نهاد شهرداري را هدايت مي کنند و در راس آن شوراي اسلامي شهر بعنوان نهاد ناظر نقش مهم و اساسي را در تصويب  و اجراي بهترين طرح ها در ايجاد اين جلوه هاي بصري اثرگذار ايفا مي کنند  و تنها با کمک مسئولين مي توان به اعتلاي جامعه و دستيابي به طراوت و شادابي جامعه انديشيد .

پژوهش‌ها حاکي از ايجاد رويکرد جديد شهرسازي در پرتو نفوذ مفهوم کيفيت زندگي است که براساس آن برنامه‌ريزان شهري بايد نيازهاي رواني، محيطي، اجتماعي و اقتصادي همچون رضايت شهروندان، شادماني، امنيت، هويت اجتماعي، حس مکان و . . .  را علاوه بر اهداف کالبدي-کارکردي مورد توجه قرار دهند.

 پژوهش در شهر تهران نشان مي‌دهد کيفيت زندگي شهرونداني که محل سکونتشان در تماس مستمر با چشم‌اندازهاي فضاي طبيعي است، از نظر کيفيت محيط زندگي و کيفيت رواني بهتر از شهرونداني است که مدام با چشم اندازهاي شهري مواجه هستند. زندگي در خانه‌باغ‌ها و ديدن عناصر طبيعي درخت، بوته و آب، ريشه در فرهنگ ايران قديم دارد. تجربه لذت از طبيعت در خاطره جمعي هر ايراني دلبستگي و تعلق خاطري به‌وجود آورده است که در برابر زيبايي‌شناسي سازه‌هاي مدرن و چشم‌انداز صنعتي امروز ارجحيت و غلبه خود را حفظ كرده است و شهروندان با مشاهده چشم اندازهاي طبيعي، کيفيت رواني بهتري را تجربه مي‌کنند.

آثار هنری همیشه با روح انسان ها ارتباط بر قرار می کند و سبب پالایش روح و روان می شوند . گرافیک محیطی یکی از هنرهایی است که می توان به خوبی از آن در عرصه های شهری استفاده کرد .
این هنر به نوعی یکی از پر مخاطب ترین هنر ها در هر جامعه ای محسوب می شود . به رغم آنکه در سال های گذشته گرافیک محیطی و دیوار نگاری کمتر مورد اقبال مدیران شهری قرار داشته است ، در سالهای اخیر از سوی سازمان هاي مربوطه ، گامهای بلندی در جهت ارتقای گرافیک محیطی و شهری برداشته شده که شایسته تقدیر است . به گفته کارشناسان و پژوهشگران ، گرافیک محیطی می تواند در افزایش یا کاهش جرائم موثر واقع شود و بخشی از استرس ها ، تنش ها و آسیب های روحی شهروندان را کاهش دهد .

به این ترتیب با نگاه تخصصی به مقوله دیوار نگاری و گرافیک محیطی و استفاده از هنر در سطح شهر تهران ، می توان برخی از رفتار هایی را که ناشی از اضراب ها و تنش های شهروندان است وبه چالش میان آنها منجر میشود ، کنترل کرد ./ف

عقيل توحيديان


برچسب ها: شهر ، مدرن ، پویا ، جامعه ، بشری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار