در مناظره دانشگاه امیر کبیر مطرح شد؛

ایزدی: ایران باید گروه موافق خود در آمریکا را جذب کند/ حق‌شناس: موفقیت دولت دكتر روحانی اصل برد-برد در مذاکرات است

فواد ايزدي و محمد جواد حق شناس با حضور در دانشگاه صنعتي امير كبير، مواضع خود را در مورد سياست داخلي و ديپلماسي خارجي مطرح كردند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، مناظره "فواد ایزدی" کارشناس علوم سیاسی و "محمدجواد حق‌شناس" مدیر مسئول روزنامه "اعتماد ملی" عصر امروز در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه صنعتي امیر کبیر برگزار شد.

حق‌شناس در این مناظره با اشاره به مهم بودن نظرات اقشار مختلف جامعه نسبت به علمکرد دولت گفت: امید داریم دانشگاه به عنوان یک ناظر بیرونی بر عملکرد مسئولین به سیاست‌مداران دولت قرار گیرد تا بتوان نقدها و نظرات اقشار مختلف جامعه را ببینیم و بتوانیم ارتباط منطقی میان علمکرد مسئولین و افکار عمومی در جامعه شکل دهیم.

وی ادامه داد: حق مردم است که نظرات مخالف و موافق خود را در خصوص جامعه بیان کنند.

ایزدی کارشناس سیاست خارجی به سفر اخیر رئیس‌جمهوری به نیویورک اشاره و اظهار داشت: سفر رئیس‌جمهوری به آمریکا یکی از اتفاقات تاریخ معاصر ایران است که اهمیت بسزایی دارد.

وی به گروه‌های مختلف در آمریکا که در خصوص روابط ایران و آمریکا اظهار نظر می‌کنند اشاره و افزود: سه گروه در آمریکا وجود دارند که در خصوص روابط با آمریکا فعالیت دارند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: گروه یک افرادی هستند که صحبت‌های اخیر نتانیاهو را دنبال می‌کنند و مشتاق ادبیات رژیم صهیونیسم در قبال ایران‌اند و از مخالفان اصلی سفر حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی و تعامل غرب با ایران هستند همچنین این گروه سفر رئیس‌جمهوری ایران را یک پروژه روانی ایرانی علیه غرب تصور می‌کنند.

ایزدی ادامه داد: گروه دو افرادی هستند که سفر رئیس‌جمهوری و مذاکرات اخیر را حمایت کرده دولت روحانی را فرصتی برای آمریکا در راستای رسیدن به اهداف سیاست خارجی می‌دانند اما همین گروه معتقدند که آمریکا باید همواره به سمت ضعیف کردن ایران گام بردارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: یکی از افرادی که در گروه دو فعالیت‌های گسترده‌ای دارد وندی شرمن معاون سیاست‌خارجی آمریکا در مذاکرات 1+5 است.

ایزدی ادامه داد: شرمن بعد از سفر روحانی در کمیسیون روابط بین‌الملل سنای آمریکا حضور پیدا کرد و اظهار داشت: که در dna ایرانی‌ها دیسبشن وجود دارد به معنای حیله، فریب، نیرنگ.

این کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: یکی از ادعاهای دیگر شرمن این بود که تحریم‌های آمریکایی نسبت به آمریکا تنها مربوط به انرژی هسته‌ای نبوده بلکه ما آمریکایی‌ها در خصوص حقوق بشر و صلح خاورمیانه و حمایت ایران از تروریسم‌ها نیز اختلاف داریم.

وی ادامه داد: وی به اظهارات شرمن اشاره و ادامه داد: شرمن معتقد است اگر ایران در حوزه هسته‌ای با آمریکا به توافق برسد هیچ‌گاه بحث متوقف کردن تحریم‌ها پیشنهاد نمی‌شود اما در عین حال وی بعد از دیدار در جلسه ژنو در جلسه‌ای که با نمایندگان کلیدی مجلس و سنای آمریکا داشت بازخورد خوبی به ایران در جلسه ژنو را بیان کرد.

ایزدی ادامه داد: گروه سوم نخبگان سیاسی آمریکا هستند که ایران هسته‌ای را پذیرفته و حق غنی‌سازی را حق مسلم ایرانیان می‌دانند چراکه ایران توافق‌نامه ان پی تی را امضا کرده است.

ایزدی افزود: اما متاسفانه گروه سوم که حق هسته‌ای ایران را پذیرفته‌اند اقلیت آمریکایی‌ها را تشکیل می‌دهند و امیدواریم دولت یازدهم گروه سوم را با توجه به خطوط قرمز و منافع کشور ارتقا دهد و آن‌ها را به سمت خود جلب کند.

در ادامه حق‌شناس ارزیابی خود را نسبت به سخنان ایزدی اینگونه بیان کرد: ایران هیچ گاه اجازه به افراد داخل و خارج از کشور را نداده که در عرصه سیاست ورود پیدا کنند و باید به افرادی که در خارج از کشور نگاه خوبی به ایران دارند کمک کند تا این روابط دوستانه بیش از پیش گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد: اگر به روابط ایران و آمریکا در زمان پیش از انقلاب بنگریم می‌بینیم محمدرضا پهلوی نیز در همین راستا تلاش‌هایی را انجام داد که دوستداران ایران در آمریکا را با استفاده از توان مالی که ناشی از درآمد نفت بود به کاخ سفید روانه کند همانطور که امروزه نیز رژیم صهیونیست و اعراب لابی‌های قوی دارند و تلاش می‌کنند همواره دیدگاه خود را در آمریکا پیش ببرند.

این استاد روابط بین‌الملل به عملکرد 30 سال پیش انقلاب اشاره و اظهار داشت: ما در این چند دهه ارتباط خود را با خارج از کشور زیر سوال بردیم پس چگونه می‌توان از میان این سه گروه آمریکایی که دل در گرو منافع کشورشان دارند گروهی را برگزیم چراکه گروه سوم نیز با تمام تمایلی که نسبت به ایران دارند روابط ایران با آمریکا را در راستای حفظ منافع ملی کشورشان خواستارند.

حق‌شناس مطرح کرد: چرا تنها سفر رئیس‌جمهوری به آمریکا یک اتفاق خوب در عرصه روابط بین‌الملل است چرا نه بار سفر رئیس‌جمهور دولت قبل را مهم قلمداد نمی‌کنیم.

حق‌شناس افزود: باید اینگونه پاسخ داد که رئیس‌جمهوری دولت یازدهم شخصی است که بر گفتار خود تسلط دارد و به این علت است که سفر ایشان به ازای تمام سفرهای دولت قبل اهمیت پیدا می‌کند چراکه رئیس‌جمهور دولت قبل با تمام حضور خود تنها توانست ثروت ایرانیان را به مرز یک سوم برساند و پول ایران را بیش از پیش در عرصه بین‌الملل بی ارزش کند.

مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی افزود: اصل مذاکره ایران با کشورهای قبلی در دولت جدید اصل برد برد است و عدم ارتباط کشور با خارج را دور از عرف می‌داند چراکه اصل این بازی رسیدن هردو طرف به یک برد مساوی و نتیجه مطلوب است.

حق‌شناس گفت: فرصت‌های ایران در 20 سال گذشته در دوره جنگ و دولت‌های اخیر به دلایل مختلف از دست رفته است و حجت‌الاسلام روحانی و اوباما پس از تمام این سال‌ها فرصتی نصیبشان شده که روابط را با پیشبرد منافع ملی دنبال کنند و امیدواریم دراین زمینه گام اساسی در راستای رسیدن به منافع ملی کشور برداشته شود.

ایزدی تصریح کرد:‌ ما هیچ نگاه حزب، گروهی و جناحی به مسئله روابط ایران و آمریکا نداریم حتی امروز من به عنوان یک کارشناس و نه کسی که بخواهد از یک جناح یا گروه حضور داشته باشد در خدمت شما هستم.  
 
وی با بیان اینکه مملکت متعلق به جوانان است اظهار داشت: این مملکت را شما جوانان به دست خواهید گرفت: شما باید یک نگاه کارشناسانه، تاریخی نسبت به دنیای پیرامون خود داشته باشید، بحث آمریکا بحثی ساده نیست که فرض کنیم چون اوباما رئیس جمهور است فرصتی مناسب برای ما تلقی می‌شود، این در حالی است که در زمان ریاست جمهوری بوش وضع ما در تحریم‌ها بهتر از حال حاضر بود، حتی در انتخابات 2012 میان رامنی و اوباما نظر من به رامنی بود.  
 
این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه اظهارنظرهای مثبت‌تر لزوما به معنی تغییر سیاست‌ها نیست، ادامه داد:‌ اوباما در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که می‌خواهیم با ایران دست بدهیم و این در حالی است که زمانی که وی رئیس‌جمهور می‌شود که دنیس رایس یکی از چهره‌های ضدایرانی را مسئول پرونده کشورمان می‌کند.  
 
ایزدی گفت: این فرد قبل از سال 2008 رئیس موسسه‌ای در تل‌آویو بود که کار اتاق فکری را انجام می‌داد که با ریاست جمهوری اوباما مجددا به ریاست این موسسه باز می‌گردد.  
 
وی با تاکید بر اینکه آمریکا و اسرائیل در نهایت یکی هستند،  اظهار داشت: افرادی که در دولت اوباما دارای سمت هستند همگی اصالتا اسرائیلی بوده که یکی از نمونه‌های بارز آن رندی شرمن معاون سیاست خارجی آمریکا است که یکی از چهره‌های صهیونیست دو‌آتشه این کشور به شمار می‌رود که پرونده هسته‌ای ایران در حال حاضر در دست وی است.  
 
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد:‌ مسئله ایران و آمریکا حداقل از یک سابقه 60 ساله برخوردار است؛ زمانی که آنها علیه یک آدم سکولار کرواتی کودتا کردند، این در حالی است که کودتای آمریکایی‌ها در سال 1332 هیچ ارتباطی به مسئله اسلام نداشت.
 
وی افزود:‌ ما نباید به مسئله ایران و‌ آمریکا احساسی برخورد کرده و باید واقعیت‌ها را ببینیم چرا که در دولت آمریکا سه نوع نگاه متفاوت به تعامل میان این دو کشور وجود دارد،‌ما باید آنها را به درستی بشناسیم چرا که مذاکره برای مذاکره لزوما وضع ما را بهتر می‌کند و اگر اینطور بود فلسطینی‌ها باید ثروتمندترین مردم دنیا باشند 21 سال است که تشکیلات خودگردان فلسطین با آمریکا مذاکره می‌کند که نتیجه آن فاجعه است.  
 
ایزدی ادامه داد: باید توجه داشت دوستانی که اکنون در راس وزارت خارجه هستند سال‌ها در نیویورک زندگی می‌کردند حال باید این سوال را مطرح کنیم که اگر لابی در آمریکا مهم است چرا در این 17 سال هیچ کاری انجام نشد و این در حالی است که زمانی که دکتر روحانی از نیویورک باز می‌گردد اعلام می‌کند که یک لابی ایرانی می‌خواهد، این یک فاجعه برای ما محسوب می‌شود یعنی بعد از چند سال رئیس‌جمهور ما متوجه نشده که ما لابی ایران نه لابی ایرانی در آمریکا می‌خواهیم.  
 
این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه بحث ایران و آمریکا نیاز به بازبینی برخی از سیاست‌ها دارد تصریح کرد: دکتر روحانی در سفر به نیویورک با نخست‌وزیر کشور فیجی ملاقات می‌کند و این در حالی است که این کشور رتبه 157 اقتصاد دنیا را دارد که حتی احتمالا جای آن را نمی‌دانیم. دکتر روحانی وقت نداشتند با یک نفر از آمریکای لاتین ملاقات کنند آمریکای لاتینی که جمعیت 600 میلیونی و اقتصاد 5 تریلیون دلاری دارد. حتی خبرهایی منتشر شده که درخواست‌ها از سوی آمریکای لاتین و یکی از روسای جمهور آن برای دیدار با مقامات ایرانی بوده که در جواب پاسخ منفی داده‌اند.  
 
ایزدی با بیان اینکه پیامی که ملت ما می‌دهد متاسفانه این است که ما بچه‌های خوبی شدیم و ما را در لیست‌ بچه‌های خوب بگذارید، تصریح کرد: در آخرین اخبار منتشر شده از رسانه‌های غربی به نظر می‌رسد آن بسته‌ای که در زمان دولت احمدی‌نژاد طرف غربی آماده بود به ایران بدهد که یکسری امتیازات داشت در دولت جدید آن امتیازات را حذف می‌کند.  
 
وی ادامه داد: در نشست آلماتی طرف غربی یک بسته‌ای را به طرف ایرانی ارائه کرد که در ازای آن خواستار برخی اقدامات از جمله بسته شدن فردو، متوقف کردن غنی‌سازی 20 درصد و ... بود و در  ازای آن طرف غربی تعهد کرده بود که خرید و فروش طلا و پتروشیمی را آزاد کند و از لیست تحریم‌ها بردارد.  
 
این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد:‌ خبری که دو روز پیش در نیویورک‌تایمز از قول مقامات امریکایی‌‌ آمده آن است که داستان لغو تحریم‌ها را کنار بگذارید و اگر طرف ایرانی به حرف طرف مقابل گوش کند آن زمان به آزاد کردن دارایی‌های کشورمان اقدام می‌کند یعنی در نهایت در انتهای این پروسه اتفاقی که خواهد افتاد آن است که ایران برنامه‌ هسته‌ای خود را تقدیم طرف مقابل کرده و طرف مقابل تحریم‌ها را نگه می‌دارد.  
 
ایزدی اظهار داشت: تا زمانی که افرادی همچون رندی شرمن در راس کارها قرار دارند به نظر نمی‌رسد که طرف آمریکایی بخواهد جلو بیاید اما دولت آمریکا امید دارد با روش‌های عملی دوطرف را به سمتی که می‌خواهد ببرد.  
 
وی با تاکید بر اینکه دولت جدید مسیر را به سمت یک حالت برد-برد هدایت کند تصریح کرد: امیدواریم دولت تدبیر و امید موفق شده در اقدامات سیاست خارجی خود اقدامات مناسبی انجام داده که این یک برد برای ما به حساب می‌آید و در غیر این صورت موفقیت‌ها موجب‌ می‌شود تا ما در داخل کشور به یک اجماع نسبت به طرف مقابل که می‌خواهد با ایران رابطه داشته باشد، دست یابیم.  
 
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: برخی می‌گویند به دلیل آنکه سابقه خوبی نداشتیم نمی‌توانیم رابطه خوبی با آمریکا برقرار کنیم اگر یک فردی همچون دکتر روحانی رابطه با آمریکای لاتین که برای ما بسیار مهم است را کنار بگذارد و از سوی دیگر با نهادهای آمریکایی که می‌توانند به ما کمک کنند لبخند بزنند و صحبت‌های مثبتی انجام دهند، در نهایت طرف مقابل به ما نه بگوید آن زمان شما نسل بعدی به نسل 57 تبدیل می‌شوید به این معنا که متوجه ماهیت حقیقی آمریکا می‌شوید که این برای ما بسیار مفید است.  
 
ایزدی ادامه داد: اگر این مذاکرات با موفقیت انجام شود بسیار مفید خواهد بود اما اگر اینگونه نباشد ایجاد اجماع و شناخت واقعی برای نسلی که قبل از انقلاب آنرا تجربه نکرده امری مثبت تلقی می‌شود.  



حق‌شناس ضمن تایید برخی صحبت‌های ایزدی اظهار داشت:‌ باید تلاش شود تا به تاریخ کشورمان مسلط شویم؛ پیشنهادهای خوبی مطرح شد اما در عین حال با این فرمایش ایزدی موافقم که باید اظهارات براساس نظرات کارشناسانه باشد اما وقتی که وی درباره اقتصاد فیجی نظر می‌دهند چرا به بررسی اقتصاد انگلیس، فرانسه و ترکیه نمی‌پردازند، در حالی که باید دید جایگاه اقتصادی این کشورها در حال حاضر در دنیا چگونه است.  
 
 
وی ادامه داد: در سفر سه روزه مگر با چند نفر می‌شود دیدار داشت، چرا فکر می‌کنید رابطه با آمریکای لاتین برای ما مهم است، گرچه داشتن رابطه با تمام دنیا باید در دستور کار ما باشد اما اگر در دوره احمدی‌نژاد اروپایی‌ها وی را راه می‌دادند مگر رابطه با آمریکای لاتین برقرار می‌شد آمریکا از سر ناچاری 7 بار با رئیس جمهور ونزوئلا ملاقات می‌کند چون کسی نیست که با وی دیدار داشته باشد.  
 
این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست خارجی باید توجه داشت هیچ چیز ثابت نیست و همه چیز متغیر نیست جز یک امر که آن هم منافع ملی است و رئیس‌جمهوری که انتخاب می‌شود و قسم می‌خورد و متعهد است که در آن راستا حرکت کند.  
 
حق‌شناس ادامه داد: در سال‌های قبل از دولت احمدی‌نژاد کسی این اجازه را به رئیس‌جمهور نداد تا در حوزه روابط با ‌آمریکا بخواهد حرفی بزند چرا که این یک حوزه ممنوعه برای او تلقی می‌شد ما چه زمانی این اجازه را به دوستان‌مان دادیم که در حوزه روابط با آمریکا حرف بزنند.  
وی تاکید کرد: به دلیل ملاحظات داخلی کشور است که خاتمی حاضر نمی‌شود حتی یک دیدار اتفاقی با کلینتون داشته باشد، باید بدانیم حوزه سیاست خارجی و سیاست داخلی از یکدیگر جدا نیستند، حتی با وجود استراتژی نرمش قهرمانانه که استراتژی مهم و تعیین‌کننده‌ای است که باید قدردانی آن باشیم معتقدم دکتر روحانی می‌توانست با این استراتژی حتی درست‌تر و بهتر نیز عمل می‌کرد. بخشی از آن هم به خاطر نگرانی‌هایی است که در داخل کشور می‌بینیم همان چیزهایی که وزیر خارجه ما را ویلچرنشین می‌کند.  
 
حق‌شناس تصریح کرد: رئیس‌جمهور آمده که کشور را اداره کند و کشور هم فقط سیاست خارجی نیست کشوری که رشد اقتصادی آن منفی 6 درصد است،‌تورم 40 درصد و 185 هزار میلیارد بدهی دارد. در این کشور بیکاری دو رقمی است در کمتر از یکسال قیمت دلار از 1000 تومان به 3500 تومان رسید این کشور را باید اداره کرد.  
 
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر پای منافع آمریکا و منافع رژیم صهیونیستی در میان باشد بخش عظیمی از سیاستمداران آمریکایی حاضر نیستند منافع دولت آمریکا را قربانی منافع صهیونیست‌ها کنند اما اگر بخواهند بین منافع ایران و رژیم صهیونیستی یک انتخاب داشته باشند قطعا منافع صهیونیست‌ها را انتخاب می‌کنند،‌حوزه دیپلماسی هم در این چارچوب است و هنر دیپلمات این است که از شکاف‌هایی که وجود دارد حضور پیدا کند به شرط آنکه اجازه حضور داشته باشد.  
 
وی تاکید کرد: ما هیچ امر مقدسی در حوزه سیاست خارجی نداریم داشتن رابطه با آمریکا و نداشتن رابطه هیچکدام امر مقدسی نیست و آن چیزی که تغییر پیدا نمی‌کند منافع ملت است که مسئولین باید در چارچوب آن حرکت کنند،‌آنها وکالت گرفته‌اند و تعهد‌ داده‌اند که از حقوق ملت ایران دفاع کنند.  
 
حق‌شناس خاطرنشان کرد: باید با حمایت و استراتژی بسیار روشنی که تحت عنوان نرمش قهرمانانه سفارش شده یک انعطاف درست و مناسب را در چارچوب منافع ملی دنبال کرد، این انعطاف در سیاست خارجی یک اصل است.
 
وی تصریح کرد: در اینجاست که تمام دنیا هوشمندترین آدم‌هایشان را در این حوزه به کار می‌گیرند تا بتوانند منافع خود را در رویارویی در عرصه دیپلماتیک دنبال می‌کنند امروزه این توفیق فراهم شده که بعد از چند سال یک وزیر خارجه داشته باشیم که روابط بین‌الملل و نه پزشکی اطفال خوانده است.  
 
حق‌شناس گفت: ما از وزیر خارجه دعوت می‌کنیم که به کمیسیون بیاید و این در حالی است که حرف‌های محرمانه در این کمیسیون تیتر یک روزنامه می‌شود و ما حتی در این بخش هم امنیت ملی را رعایت نمی‌کنیم و متوجه نیستیم که وزیر امور خارجه وقتی صحبت‌هایی را در یک جلسه مطرح می‌کنند برای اطلاع شما و نه برای تیتر شدن در یک روزنامه است.  
 
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد:‌ اسرائیل بزرگترین بازنده و مخالف روابط و گفتگوی ایران با آمریکا است و بعد از آن عربستان است که بزرگترین لطمه را خورده، نتانیاهو که همچون یک گاو خشمگین سرش را به دیوار می‌کوبد بازنده اصلی این گفتگوها است.  
انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار