آگاهی بیشتر...

اگر قصد خرید لپ تاپ دارید بخوانید

آیا برای لپ‌تاپ خود نیاز به کارت گرافیکی مستقل (dedicated) دارید؟ در این صورت چگونه لپ‌تاپ مناسب را انتخاب می‌کنید؟ در حال حاضر دوران ارائه پردازشگرهای Ivy Bridge است که البته برخی ویژگی های بسیار مهم این نسل جدید در سایه‌ای از ابهام مانده است.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی دو مشخصه اصلی برای انتخاب لپ‌تاپ هستند، اما برخی از متخصصین در رابطه با جزئیات مهم این دو مشخصه، راهنمایی‌های لازم را ارائه نمی‌کنند. راهنمایی‌هایی که می‌تواند منجر به خرید آگاهانه و معقول‌تری برای مصرف‌کننده شود.
 
 
به عنوان مثال مدلهای مختلفی از پردازنده های Core i3 و Core i5 تا به حال تولید شده‌اند که برخی از مدلهای i3 از i5ها قوی‌تر هستند یا توان پردازشی یکسانی دارند! پس نباید تنها به نام Core i5 اکتفا کرد بلکه باید مدل و سری پردازنده را نیز بررسی کرد.



همانطور که می‌دانید در سالهای اخیر اینتل اقدام به ارائه پردازنده‌های گرافیکی بر روی پردازنده‌های مرکزی ساخت خودش کرده است تا نیاز به کارت گرافیک مجزا در نوت‌بوک‌ها را کاهش دهد و CPU دارای پردازنده گرافیکی (GPU) نیز باشد.
 

در نسل Sandy Bridge (نسل قبلی) پردازنده گرافیکی ارائه شده بر روی CPU تا نسخه Intel HD3000 پیش رفت. حال در خانواده Ivy Bridge از پردازنده گرافیکی HD 4000 بهره گرفته شده که به حد شگفت‌انگیزی پیشرفته‌تر از HD3000 و نسخه‌های قبلی است بطوریکه این پردازنده گرافیکی حتی از برخی از کارتهای گرافیکی مجزای ساخته شده توسط Nvidia و AMD قوی‌تر است.

 
ولی همچنان با شعار «مقدار حافظه کارت گرافیک (برای مثال 2 گیگ)» لپ‌تاپ های ضعیف به اسم متوسط و متوسط‌ها به اسم قوی به فروش می‌روند در حالی که مهمتر از مقدار حافظه گرافیکی، نوع پردازنده گرافیکی است.
در نمودار زیر برخی از پردازنده های گرافیکی موجود در بازار از لحاظ توان پردازشی و امتیاز کسب کرده در نرم افزارهای تست، با یکدیگر مقایسه شده اند:
 

همانگونه که در نمودار ملاحظه می‌فرمایید، به راحتی می‌توان دریافت که کدام VGA ارزش پرداخت وجه اضافی را دارد. برای مثال در نوت‌بوکی با پردازنده مرکزی Ivy Bridge (CPU) و پردازنده گرافیکی HD 4000، آیا نیاز داریم تا هزینه اضافی برای کارت گرافیکی GT610M که از HD4000 ضعیف‌تر است پرداخت نماییم؟؟!! پس در نتیجه برای انجام خریدی آگاهانه در نوت‌بوک‌های دارای پردازنده Ivy Bridge باید دقت نمود تا کارت گرافیک مجزای تعبیه شده در آن، قوی‌تر از پردازنده گرافیکی واقع بر CPU (HD4000) باشد.

برچسب ها: دریچه ، معرفی ، اینتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
fبهنام
۱۵:۵۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
لبتاب هایی که کارت گرافیک 840 gt رو دارن به صورت کامل معرفی کنید
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۹:۴۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۲
فقط HP
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۵۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۲
لنوو زد 500 گرافیکش gt740m هست و لپ تاپ خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۵:۲۶ ۰۲ آبان ۱۳۹۲
لبتاب هایی که کارت گرافیک 740 gt رو دارن به صورت کامل معرفی کنید و لطفا از ذکر مدل های سونی خود داری کنید که فقط داره نون برندشو میخوره و به درد نمیخوره
آخرین اخبار