کرمان/

اهدای "نشان مودت"به هیئت امنای امامزاده اسیری بم

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بم گفت: از بین 30 هیئت امناء برتر کشور، هیئت امناء امام زاده اسیری بم امسال توانست نشان مودت را دریافت کند.

"سید علی بن الحسن المثنی المجتبی(ع)" معروف به امام زاده اسیری است، این سید بزرگوار پسرزاده امام حسن (ع) و دختر زاده امام حسین (ع) می باشد که مرقد مبارک و مطهر ایشان در شهر بم واقع شده است .

حجت الاسلام امیری درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ِکرمان گفت: در کشور کمتر امامزاده ای پیدا می شود که نسبش تنها با یک فاصله به امام معصوم برسد ، آن هم از طرف پدر و هم از طرف مادر که "سید علی بن الحسن المثنی ابن الامام حسن المجتبی(ع)"معروف به امام زاده اسیری دارای این ویژگی منحصر به فرد می باشد.

چرا به این امامزاده جلیل القدر " اسیری " می گویند؟

در منابع مختلفی نظیر: المعقبین ، سرالسلسله العلویه ، لباب الانساب 1 ، تاریخ تشیع در ایران وچند منبع معتبر دیگر آمده است:

"ایشان سیدی بسیار جلیل القدر ، عظیم الشان و دیندار، معروف به (علی الخیر)است ، وی خواهری دارد به نام فاطمه که همسر معاویه بن عبد الله جواد بن جعفر الطیار بن ابیطالب علیه السلام می باشد.

هنگامی که عبد الله بن معاویه در سال 126 هجری قمری در کوفه قیام کرد و سپس شهر های اصفهان ،شیراز،جبل و حلوان را تصرف کرد ، برادر خود ، علی بن معاویه (خواهر زاده علی ابن حسن مثنی )را امیر منطقه کرمان کرد ، علی نیز به همراه علی ابن معاویه به کرمان مهاجرت کرد و سپس برای نظم امور کرمان به شهر های آن مسافرت کرد تا اینکه بر اثر توطئه خوارج در بم به شهادت رسید.

چنین مشهور است که پس از دستگیری علی بن حسن مثنی توسط حاکم بم ، دستور قتل وی صادر شد ، پس از به شهادت رساندن این سید حسنی ،جسدش را به دار آویختند.

بدن مطهر مدتی بالای دار بود تا اینکه طایفه ای به نام چیت ساز شبانه او را از دار پایین آورده و در همین محل دفن کردند.

محل دفن این امامزاده سابقاً باغی بوده که اُسرا را در آن نگهداری می کردند ، به همین دلیل این امامزاده را اسیری خواندند "

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بم در ادامه با بیان اینکه بنای"امامزاده اسیری"در زلزله بم تخریب شده است ، تصریح کرد: پس از زلزله توسط بنیاد مسکن ، بنای بسیار زیبایی در این مکان ساخته شد که این بنا در حال حاضر دارای 4 گنبد کوچک بر روی شبستانها و یک گنبد برزگ بر روی تربت خانه است.

وی با اشاره به برگزاری برنامه های فرهنگی در این مکان مقدس خاطرنشان کرد: هیئت امناء این امامزاده جزو 30 هیئت امناء برتر کشور هستند که موفق شدند در سال 92 در زمینه برگزاری برنامه های فرهنگی نشان مودت را در یافت کنند.

حجت الاسلام امیری افزود: برنامه های متنوعی چون: برگزاری اعیاد ، وفات معصومین (ع) ، مراسم تعویض پرچم در ماه محرم ،همایش شیرخوارگان ، ارائه خدمات مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی در این امامزاده اجرا می شود.

مرقد "سید علی بن الحسن المثنی ابن الامام حسن المجتبی(ع)"معروف به امام زاده اسیری در مرکز شهر بم واقع در چها ر راه بوعلی قرار دارد که همه روزه شاهد سیل عظیمی از مشتاقان ائمه ی اطهار (ع) است./س

گفتگو از: علیرضا خواجه نظامی

برچسب ها: نشان ، مودت ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.