در نشست خبري صبا عنوان شد:

برخي آثار صبا با توليدات خارجي برابري مي‌كند/ نگاه جشنواره‌اي به توليدات صبا

عوامل انیمیشن‌های «کودکان کویر‌»، «راز جنگل شفا‌»، «سردلبران»،‌ «قصه‌های خوب، برای بچه‌های خوب»، «میچکا‌» و «افسانه شهر گوهران‌» و مدیر تامین برنامه مرکز پویانمایی صبا با حضور در يك نشست خبري...

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط‌عمومي مركز صبا، حسین زارعی - مدیر تأمین برنامه مرکز پویانمایی صبا - در ابتدای این نشست با اعلام اينكه آثار این مرکز قرارست پس از جلساتی به جشنواره‌های خارجی نیز ارسال شوند گفت: همت ویژه ای در مرکز پویانمایی صبا صورت گرفته که به جشنواره‌های خارجی هم توجه بیشتری نشان دهیم. کمیته انتخاب آثار در مرکز صبا 6 ماه است تشکیل شده و جشنواره های خارجی را رصد می کنیم تا وابستگی این جشنواره‌ها را به ارگان‌ها و سازمان‌ها پیدا کنیم. سال بعد سال حضور مرکز پویانمایی صبا در جشنواره های خارجی خواهد بود.

وی افزود: اولین بار است که آثار صبا به خارج از کشور راه پیدا می‌کند و امید داریم که در سال‌های بعد نیز به جشنواره‌های خارجی اهمیت دهیم؛ سال بعد سال آثار صبا در جشنواره‌های خارجی خواهد بود؛ ضمن اینکه در جشنواره‌های داخلی هم به طور ویژه ورود پیدا کرده‌ايم.

مدیر تأمین برنامه مرکز پویانمایی صبا بیان کرد: مبنای ما این است که در میان آثاری که صبا تولید می‌کند یک نگاه جشنواره‌ای هم داشته باشیم و کارگردان‌ها و مجریان طرح یک اثر مختص جشنواره تولید کنند، مجوز اینکه یک اثر از میان آثار تولیدی صبا به جشنواره اختصاص پیدا کند، گرفته شده است. 

زارعي با بيان اين‌كه در تولید انیمیشن به سمت تولیدات پاک و دینی حرکت می‌کنیم که مختصات کیفی و فنی لازم را داشته باشند تا بتوانند با آثار خارجی برابری کنند، گفت: تولید یک انیمیشن در عین اینکه سخت و زمان‌بر است، مفید و اثرگذار نیز هست و ما نیز می‌خواهیم با شرکت در جشنواره‌های داخلی و خارجی تولیدات صبا را به رخ بکشیم. 

مدیر تامین برنامه صبا در پايان گفت: گروه‌های برنامه‌ساز ما بالغ بر 60 اثر را به کمیته انتخاب آثار پیشنهاد دادند که حدود 18 اثر گزینش شد که در نهایت هفت اثر توسط گروه داوران برای شرکت در جشنواره انتخاب شد. "کودکان کویر" به کارگردانی سعادت رحیم زاده، "سر دلبران" به کارگردانی امیر سحرخیز، "میچکا" به کارگردانی علیرضا صالحی، "راز جنگل شفا" به کارگردانی ابراهیم ساکتی، "قصه های خوب برای بچه های خوب" به کارگردانی مجید محمدی، "آقا معلم و بچه‌ها" به کارگردانی علی درخشی و "افسانه شهر گوهران" به کارگردانی مجید شاکری این آثار هستند.
 
در ادامه اين نشست سعادت رحيم‌زاده به معرفي "کودکان کویر" را از مجموعه "زمزمه‌های سرزمین من" پرداخت و توضيح داد: این اثر به زندگی مردم بلوچ در کویر ایران و ویژگی های قومی، پوشش و المان‌های جغرافیایی آن می پردازد. موسیقی محلی و شاخصه های فرهنگی و هنری نیز مورد توجه قرار گرفته اند.  
 
او با بيان اين كه تكنيك به كار گرفته شده در اين كار، نقاشي روي شيشه است، گفت: این تکنیک یکی از سخت‌ترین تکنیک‌های انیمیشن است. 10، 12 سال قبل از تکنیک به صورت دانشجویی آزمایش شده و در دنیا هم افراد کمی با این تکنیک کار می‌کنند چون بسیار سخت است. این نوع کار خیلی جدید بود و من در انیمیشن چنین تکنیکی را ندیده بودم. بنابراین من برای 10 دقیقه از این کار یک سال زمان صرف کرده ام و می خواستم به اصالت گذشته برگردم. یک سال زمان صرف جمع آوری تصاویر مستند، عکس و حضور در فضای کوچ عشایر برای صدابرداری از صدای واقعی این افراد شد.
 
اين كارگردان خاطرنشان كرد: دشواری تولید ما ناشی از این بود که به دوره های تاریخی پرداخته بودیم و به همین دلیل با عوض شدن یک دوره تاریخی، نوع کار ما نیز تغییر پیدا می کرد. نتیجه کار برای خود من راضی‌کننده بود.  
 
در بخش ديگري از اين نشست، امیر سحرخیز، کارگردان انیمیشن "سرِ دلبران" توضيح داد: قصه‌ها بر اساس متون کهن و منابع مختلف نوشته شده و یکی از اصولی که در این انیمیشن رعایت شد این بود که هیچ تغییری در متن رخ نداد. دشواری تولید ما ناشی از این بود که به دوره های تاریخی پرداخته بودیم و به همین دلیل با عوض شدن یک دوره تاریخی، نوع کار ما نیز تغییر پیدا می کرد.  نتیجه کار برای خود من راضی‌کننده بود.
 
وي افزود: به جز نوجوانان بزرگسالان نیز می توانند مخاطب این کار باشند به ویژه به خاطر سنگین بودن متن که آن را برای بزرگترها جذاب می کند. این کار کاملا ایرانی است و امیدوارم بتواند موفق باشد.
 
در بخش ديگري از اين نشست کارگردان "میچکا" نیز این اثر را یک انیمیشن سرگرم‌کننده معرفی کرد و گفت: ما برای این کار بخش های آموزشی در نظر گرفتیم تا بچه ها مفاهیم ایرانی را در قالب یک انیمیشن خودی درک کنند. مسائل بومی نیز در تکنیک کار لحاظ شده است. مثلا در پیراهن میچکا بته جقه دیده می شود.  تاکنون 13 قسمت این مجموعه ساخته شده است و قرار است 13 قسمت دیگر هم به آن اضافه شود.
 
همچنين شهرام حیدریان مدیر روابط عمومی موسسه حور (مجری طرح) "راز جنگل شفا" نيز با تاكيد بر اين‌كه اين انيميشن پرمخاطب‌ترين انيميشن مركز صبا است، عنوان كرد:‌ "راز جنگل شفا" یک مجموعه 52 قسمتی است که پیش‌تولید آن از سال 89 آغاز و در سال 90 پخش شد که جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های شبکه پویا بوده است. محور این انیمیشن شناخت خواص گیاهان دارویی و حفظ محیط زیست است و در هر قسمت به معرفی خواص یکی از گیاهان دارویی پرداخته‌ایم ضمن اینکه اصلا دغدغه جشنواره‌ای بودنش را نداشته‌ایم.
 
او گفت: ما در زمان تولید این اثر نگاه جشنواره ای نداشتیم. موسسه حور ماهیانه 250 دقیقه انیمیشن تولید می کند و همزمان چهار سریال را جلو می برد. در این 20 سالی که مشغول به کار بوده ایم نیز همواره سعی کرده ایم استانداردهایمان را حفظ کنیم.
 
مجيد محمدي كارگردان ديگر حاضر در اين نشست نيز به توضيح انيميشن "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" پرداخت و گفت: من از کودکی این کتاب های مهدی آذریزدی را داشتم و علاقمند بودم آن را به نسل بعد معرفی کنم. کار ما دستاورد مرحوم آذریزدی را با 60 کاراکتر و در 15 لوکیشن به کودکان معرفی می کند.
 
وي افزود: از آنجا که مخاطب انیمیشن کودکان هستند، هنر کودک را جدی نگرفته‌ایم و انیمیشن در ایران دیده نشده است. کار برای بچه‌ها سخت‌تر است و در همه دنیا برای آثار کودکان برنامه‌ریزی‌های ویژه ترتیب می‌دهند.
 
اين كارگردان خاطرنشان كرد: ویژگی کار ما این است که خود نویسنده را به عنوان راوی در انیمیشن قرار داده‌ایم و بخشی از داستان در فضای رئال و در خانه او می گذرد و بخشی به تعریف داستان ها مربوط می شود.
 
در پايان نيز محمد برومند نویسنده "افسانه شهر گوهران" گفت: آثار برای کودکان دست‌کم گرفته می شود و نگاه جدی به آن وجود ندارد. انیمیشن ما نیز در جشنواره فیلم فجر مورد بی توجهی قرار گرفت.
 
او گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما فیلمنامه است. 50 درصد موفقیت یا شکست یک فیلم به فیلمنامه برمی‌گردد؛ در تلویزیون یا سینمای ما دستمزد فیلمنامه‌نویسان کم است به همین دلیل ترجیح می‌دهند که ننویسند. در کشورهای آمریکایی و اروپایی با دستمزد یک فیلمنامه، زندگی فیلمنامه‌نویسان چندین سال تأمین است در حالی که در کشور ما حتی در بسیاری از جشنواره‌ها فیلمنامه‌نویسان اصلا دیده نمی‌شوند.
 
انتهاي پيام/
 

برچسب ها: نشست خبری ، صبا ، انیمیشن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.