عراقچی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

لزوم توافقی جداگانه با آژانس جهت همکاری‌های فراتر از تعهدات پادمان/رفع تحریم‌ها اولین گام پیشرفت در مذاکرات

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران رفع تحریم‌ها علیه ایران را اولین گام پیشرفت در مذاکرات دانست و اظهار داشت: اقتضاء می‌کند در پی مسائل و ادعاهایی که درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح می‌شود یک همکاری فراتر از تعهدات پادمان بین ایران و آژانس صورت گیرد.

"سید عباس عراقچی" مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در مورد مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی اتمی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول راستی‌آزمایی کشورهای عضو بوده و در رابطه با برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران نیز آژانس به عنوان نهاد مربوطه بحث نظارت، رفع ابهامات و راستی آزمایی اقدامات انجام شده مسئولیتی را به عهده داشته است که این مهم بر اساس یک موافقتنامه‌ بین ایران و آژانس تحت عنوان موافقتنامه پادمان صورت می‌گیرد.
 
*لزوم توافقی جداگانه با آژانس جهت همکاری‌های فراتر از تعهدات پادمان

وی ادامه داد: این موافقتنامه در چارچوب تعهدات کشورها در NPT تنظیم شده است و همه کشورها برای رابطه و همکاری خود با آژانس دارای چنین موافقتنامه‌ای هستند.  
 
مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران تصریح کرد: اقتضاء می‌کند در پی مسائل و ادعاهایی که درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح می‌شود یک همکاری فراتر از تعهدات پادمان بین ایران و آژانس صورت گیرد.

عراقچي اظهار داشت: اينکه ما همکاري را انجام دهيم که فراتر از تعهداتمان باشد، نيازمند يک توافق جداگانه است و ما بايد با آژانس به يک چارچوب يا مداليته همکاري براي اين موضوعات برسيم.

وي ادامه داد: در طول دو سال گذشته براي اينکه اين چارچوب همکاري مشخص شود مذاکرات بين ايران و آژانس وجود داشته است.

*طرح چارچوب جدید برای مذاکرات با آژانس در دیدار با آمانو

 
عراقچي با اشاره به مذاکرات روز گذشته با يوکيو آمانو بيان کرد: ما در مذاکرات روز گذشته پيشنهادات جديدي در رابطه با اين چارچوب مطرح کرديم و با توجه به رويکرد جديدي که در مذاکرات ژنو با 1+5 داشتيم و در آنجا نيز چارچوب جديدي براي مذاکرات مطرح شد بنابراين در همین راستا با آژانس نيز چارچوب جديدي مطرح شده است.

مذاکره‌کننده ارشد تيم هسته‌اي ايران گفت: اين چارچوب‌هاي ارائه شده در هر دو مذاکرات مورد استقبال واقع شد بنابراين تغييري که اکنون صورت گرفته در مواضع، اصول و سياست‌هاي اصلي ما نيست و تنها در نوع رويکرد ما به حل و فصل مسائل و تغيير در چارچوب همکاري‌هاي في‌مابين است.

*حل و فصل مسائل در بازه زمانی مشخص منوط به حسن نیت و میزان اراده سیاسی طرف مقابل
 
عراقچي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني براينکه آيا بازه زماني براي مذاکرات با آژانس نيز وجود دارد و تصور مي‌کنيد مذاکرات در چه بازه زماني به نتيجه برسد، اظهار داشت: ما در هر دو مورد خواهان آن هستيم که يک محدوده زماني مشخص شود؛ ما نه قصد داريم وقت خود را تلف کنيم و نه وقت طرف مقابل را، اگر حسن نيت وجود داشته باشد حل مسائل في‌مابين چه بين ما و 1+5 و چه آژانس به فرصت بسيار زيادي احتياج ندارد.
 
وي ادامه داد: مي‌شود در يک بازه زماني معقول اين مسائل را حل و فصل کرد البته اين مهم به حسن نيت دو طرف و ميزان اراده سياسي براي حل مسائل بستگي دارد که اراده سياسي در طرف ايراني وجود دارد و ما اميدوار هستيم طرف مقابل ما نيز همانطور که در مذاکرات اخير ژنو نشان داد و ديروز هم در مذاکرات وين نشان داده شد به همين منوال بقيه راه را طي کند تا بتوانيم به يک توافق در يک فاصله کوتاه برسيم.

*در مذاکرات کارشناسی، طرفین به مراحل یک توافق نزدیک شدند


مذاکره‌کننده ارشد تيم هسته‌اي کشورمان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا مذاکرات کارشناسي در دور بعدي مذاکرات با آژانس که قرار است در تهران برگزار شود ادامه خواهد داشت، گفت: ديروز مذاکرات بين کارشناسان ما و کارشناسنان آژانس به خوبي پيش رفت و روند خوبي داشت و طرفین به مراحل يک توافق نزديک شدند و توافق کردند که ادامه مذاکرات روز 20 آبان در تهران صورت گيرد و ما بسيار اميدوار هستيم که در تهران اين مذاکرات نهايي شود و اين چارچوب جديد مورد توافق قرار گيرد.


*بدون رفع تحريم‌ها هيچ پيشرفتي در همکاري‌ها و مذاکرات حاصل نخواهد شد

عراقچي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه پيش‌بيني شما از آينده مذاکرات و رفع تحريم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران چيست، اظهار داشت: مسلما بدون رفع تحريم‌ها هيچ پيشرفتي در همکاري‌ها و مذاکرات نخواهد بود.  

وي ادامه داد: قطعا اقدامات دو طرفه بايد متعادل و متناسب با هم باشد، اگر هر اقدامي براي اعتمادسازي از سوي ايران انتظار دارند بايد در مقابلش يک اقدام اعتمادساز صورت گيرد که اقدام اعتمادساز از نظر مردم ايران احترام به حقوق آنها و رفع تحريم‌ها است.

انتهای پیام/


برچسب ها: مذاکره ، تیم ، آژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار