"وزیر نفت" عنوان کرد:

احتمال لغو "قرارداد گازی ایران- پاکستان"/ "نفت" 100 دلاری در بودجه 93

وزیر نفت با اشاره به وجود مشکلات متعدد در روند صادرات گاز ایران به پاکستان اعلام کرد: با توجه به شرایط موجود طرف پاکستانی، احتمال لغو قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه سهم گاز به سرعت در سبد انرژی كشور در حال افزايش است، بر پايداري شبكه انتقال گاز در كشور تاكيد نمود.

وی  ضمن تاكيد بر اينكه بايستي به يك شبكه پايدار انتقال گاز در كشور دست يابيم تصريح نمود: ايجاد يك شبكه پايدار در كشور موجب می‌‌شود كه چنانچه اتفاقي در نقطه‌اي از كشور بيافتد و گاز در بخشي از شبكه قطع شود نقاط ديگر شبكه نقطه مذكور را تحت پوشش قرار دهند.

وي ادامه داد: توسعه ذخيره سازي گاز در كشور نيز يكی ديگر از مواردي است كه منجر به پايداري شبكه انتقال گاز در كشور می‌شود.

زنگنه ضمن تاكيد بر ايجاد شبكه انتقال گاز منظم در كشور افزود: در اين راستا منابع مالي مورد نياز براي تحقق پروژه‌های مذكور توسط وزارت نفت تامين خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه که در طول دو ماه گذشته تاکنون مقامات وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان ادعاهای مختلفی مبنی بر بالا بودن بهای گاز صادراتی ایران و همچنین مطرح کردن درخواست هایی مبنی بر تمدید مهلت زمان واردات گاز طبیعی از ایران گفت: بر همین اساس، ایران باید از سال آینده صادرات گاز طبیعی به پاکستان را آغاز کند و هم اکنون هم ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان در داخل خاک کشور هم اجرایی شده است.
 
وزیر نفت با اعلام اینکه اعتقاد دارم قرارداد صادرات گاز به پاکستان بدون هند و چین توجیه اقتصادی لازم را ندارد، تصریح کرد: از این رو این احتمال وجود دارد که در صورت ادامه شرایط موجود طرف پاکستانی این قرارداد حتی لغو شود.
 
این عضو کابینه دولت در پاسخ به اینکه آیا در صورت عدم پایبندی پاکستان به مفاد قرارداد این کشور مشمول جریمه خواهد شد، توضیح داد: پاکستان منابع مالی قابل توجهی هم در اختیار ندارد که امکان پرداخت جرایم ایران در قبال قرارداد را داشته باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه شخصا امیدی به قرارداد گاز پاکستان ندارم، خاطر نشان کرد: از این رو مذاکرات با طرف پاکستانی انجام خواهد شد و در نهایت ایران مطابق با مفاد قراردادی عمل خواهد کرد.
 
وزیر نفت درباره قیمت پایه نفت در لایحه بودجه 93 کل کشور گفت: قیمت نفت در بودجه سال آینده حدود 100 دلار پیش بینی خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده گاز سالی یکبار به صورت عادی دور هم جمع می شوند که امسال نیز نشست وزارتی این سازمان در تهران برگزار می شود افزود: در نشست GECF در تهران، بحث انتخاب دبیر کل مطرح است که کاری اداری دارد و باید اعضا بر روی آن به اجماع نظر برسند.
 
به گفته وزیر نفت، شانس احراز پست دبیرکلی GECF از سوی کاندیدای ایران بسیار زیاد است.
 
زنگنه از برگزاری نمایشگاه توانمندی های صنعت نفت و گاز ایران در حاشیه اجلاس GECF در تهران خبر داد و گفت: تلاش شده فضایی فراهم شود تا پیمانکاران و فعالان صنعت گاز ایران بتوانند به صورت مستقیم با مقامات عالی رتبه کشورهای عضو دیدار داشته تا این مسئله منجر به افزایش صدور خدمات فنی و مهندسی آنها شود.
 
وزیر نفت در خصوص قیمت گذاری جهانی گاز اذعان داشت: در دنیا تلاش می شود تا گاز وارد بورس های انرژی مستقل از نفت شده و به صورت مستقل معامله شود اما تحقق آن زمان بر خواهد بود.
 
زنگنه در خصوص تدابیری که برای تأمین مطلوب گاز کشور در زمستان سال جاری اندیشیده شده گفت: واردات گاز، محدودکردن نیروگاهها و صنایع بزرگ به استفاده از سوخت مایع که هم اکنون نیز ذخایر مناسبی دارند و کاهش تزریق گاز به چاههای نفتی از راهکارهایی است که اندیشیده شده و امیدواریم اتفاق خاصی نیفتد.
 
این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه هم اکنون صادرات گاز به ترکیه در حال انجام است، اذعان داشت: قرارداد صادرات گاز به عراق پابرجاست و امیدواریم به زودی قرارداد دوم صادرات گاز به این کشور نیز به امضا برسد، همچنین صادرات گاز به عمان و امارات را در دستور کار داریم اما در مورد قرارداد صادرات گاز به پاکستان باید بگویم که من خیلی به این قرارداد امیدوار نیستم.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، دلار ، قرارداد ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار