همکاری سرويس هاي مخفي کشورهاي اروپايي با یکدیگر

سرويس هاي اطلاعاتي کشورهاي اروپايي در زمينه انجام اقدامات نظارتي خود با يکديگر همکاري مي کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه لوموند ؛ سازمان هاي اطلاعاتي اروپا با هدايت انگليس در انجام نظارت بهتر با هم همکاري مي‌کنند . روزنامه گاردين روز جمعه اول نوامبر اعلام کرد بر اساس اسناد جديد ادوارد اسنودن، سرويس هاي امنيتي چندين کشور اروپايي در ميان خود روابط همکاري و همياري دارند و با شرکت‌هاي ديگر در ساير کشورهاي اروپايي نيز همکاري مي کنند.

سرويس هاي اطلاعاتي الکترونيکي انگليس (ستاد ارتباطات دولتي: GCHQ) بر اساس اسناد محرمانه خودشان، نقش رهبري را در اين زمينه در اروپا ايفا مي کنند. آن ها به طور خاص، به سرويس‌هاي اطلاعاتي فدرال آلمان ( Bundesnachrichtendienst ، BND) در جهت اصلاح و يا دور زدن قوانين محدود کننده قابليت‌هاي نظارتي آن ها کمک کرده اند. 

سرويس هاي اطلاعاتي انگليس همچنين مي گويند در آموزش کارکنان اداره کل امنيت خارجي فرانسه (DGSE) مشارکت داشته اند. آنها همچنين خاطر نشان کرده اند مزيت سرويس‌هاي اطلاعاتي فرانسه در رابطه نزديک آن ها با يک شرکت ارتباطاتي است که نام آن ذکر نشده است، اما مقامات بريتانيايي خواستار استفاده از آن بوده اند.

به عقيده گاردين، سرويس هاي اطلاعاتي انگليس در عصر اينترنت، به ستون فقرات نظارت در اروپا تبديل شده اند. بر اساس اظهارات گاردين شرکاي ممتاز آژانس امنيت ملي آمريکا (NSA) به طور ويژه از طريق برنامه «پنج چشم»، که مشارکتي ميان سرويس هاي اطلاعاتي آمريکا و چهار کشور انگليسي زبان کانادا، استراليا، نيوزيلند و انگليس است، پل ارتباطي ضروري بين اروپا و آمريکا هستند.

دولتهاي اروپايي به غير از سوئد، از زمان آغاز اين ماجرا، در قبال افشاگري ها درباره وسعت جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا آرامش خود را از دست داده و مضطرب شده اند. اما در پرتو افشاگري هاي صورت گرفته در مورد خود آنها، گاردين رياکاري آنان را در اين واکنش‌ها برجسته کرده است.

ژنرال کيت الکساندر، رئيس آژانس امنيت ملي آمريکا هم در طول جلسه خود با کميسيون اطلاعات مجلس نمايندگان آمريکا در روز سه شنبه، به نوبه خود هرگونه جاسوسي از فرانسه، اسپانيا و يا هر جاي ديگر در اروپا را انکار کرده بود. او گفته بود داده ها و اطلاعات مورد بحث، توسط شرکاي اروپايي به آژانس امنيت ملي آمريکا ارائه شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار