در ديدار وزراي صنعت دو كشور :

تاكيد بر توسعه همكاريهاي اقتصادي ايران و سومالي

در ديدار وزير صنعت و معدن و تجارت كشور سومالي با وزير صنعت ، معدن و تجارت كشورمان بر توسعه مناسبات اقتصادي دو كشور تاكيد شد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از "شاتا" در ديدار وزير صنعت و معدن و تجارت كشور سومالي با وزير صنعت ، معدن و تجارت كشورمان بر توسعه مناسبات اقتصادي دو كشور تاكيد شد.

در اين ديدار محمد رضا نعمت زاده گفت : در زمينه هاي سياسي ديدگاههاي دو  كشور مسلمان و برادر به هم نزديك است و بايد سعي كنيم همكاريهاي اقتصادي را نيز توسعه دهيم.

وزيرصنعت،معدن وتجارت افزود : اگر بتوانيم به صورت مشترك سرمايه گذاريهايي را انجام دهيم منشا حركت ساير بخش هاخواهد بود.

 وي اضافه كرد : عليرغم داشتن منايع طبيعي و مرزهاي آبي ، كشور سومالي به خاطر جنگ عقب نگه داشته شده است .

نعمت زاده ادامه داد: گروهي را مامور مي كنم كه طي بازديد از اين كشورمطالعات بيشتري را انجام دهند و با كارشناسان و مسوولين بازرگاني و ضنعتي و معدني سومالي مذاكره داشته باشند.

وي تاكيد كرد : فكر مي كنم آموزش مي تواند شروع كار باشد و ما نيز آماده هستيم كه تجربيات صنعتي ، معدني و تجاري خودمان را در اختيار سومالي قرار دهيم.

در اين ديدارهمچنين وزير تجارت و صنعت كشور سومالي با اشاره به وجود كارخانجات متعدد در اين كشور قبل از فروپاشي دولت مركزي گفت : قبلا 300 كارخانه در سراسر سومالي در زمينه هاي توليد شكر ، پوشاك و پارچه ، پالايش نفت ، نيروگاه برق ، كنسرو سازي و شير وجود داشت  و از شما در خواست مي كنيم تا با تجارب خودتان به ما در بازسازي آنها كمك كنيد.

محمود احمد حسن اضافه كرد : پيشنهاد مي كنم كه ارتباط بين اتاقهاي بازرگاني دو كشور ايجاد شود چراكه اتاق چتري است براي تعاونيهاي كشور و ما نيز در زمنيه توسعه همكاريهاي اقتصادي روشها و فرمولهايي را در اختيار داريم.

احمد حسن به وجود بيش از 60 ميليون راس دام در اين كشور اشاره كرد و گفت : كشور ما از لحاظ وجود منابع طبيعي و دامي بسيار غني است و وجود 3 هزار مايل ساحل دريايي و منابع ديگر از جمله معادن و نفت در كشور ما از ديگر مزيتهايي است كه ايران مي تواند از آنها به نفع ما و كشور خود بهره برداري كند.

تجهيز سيستم حمل و نقل وزارت صنعت و تجارت سومالي و برگزاري دوره هاي آموزشي از سوي ايران براي كاركنان بخشهاي تجارت و صنايع اين كشوراز ديگر درخواستهاي طرف سوماليايي در ديدار انجام شده بود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار