برای پخش نذری در ماه محرم؛

ظروف یك بار مصرف پلاستیكی را از مراكز معتبر تهیه کنید

کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت جنوب تهران با بیان اینکه بسیاری ترجیح می‌دهند هنگام پخش غذای نذری از بشقاب و لیوان‌های رنگارنگ پلاستیكی استفاده كنند، گفت: اگر در درون این ظروف آب جوش یا غذای داغ مانند آش ریخته شود، این مواد حل شده، وارد بدن می‌شوند و به دلیل داشتن تركیبات خاص منجر به بروز سرطان‌های مختلف می‌شود.

مهندس طاهره آزمون، کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت جنوب تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه علاوه بر آبمیوه فروشی ها، بستنی فروشی‌ها، پیتزا فروشی‌ها، سلف سرویس ادارات و دانشگاه‌ها، پای ظروف یك بار مصرف به میهمانی‌های خانگی هم باز شده است، گفت: بسیاری ترجیح می‌دهند هنگام پخش غذای نذری دردسر شستشوی ظرف را به‌ كلی از برنامه حذف كنند و از بشقاب و لیوان‌های رنگارنگ پلاستیكی استفاده كنند. 

آزمون با تاکید بر اینکه طبیعی است كه وقتی كالایی این چنین جای خود را در سبد خانوار باز می‌كند، با چند اطلاعیه بهداشتی مصرف آن محدود نمی‌شود؛ اما استفاده صحیح از این پدیده حداقل كاری است كه می‌توان نسبت به آن امید داشت، افزود: حتی المقدور در مكان‌هایی كه ظرفشویی حداقل دو مرحله‌ای شستشو- آبكشی موجود و امكان شستشوی صحیح و ضد عفونی مناسب وجود دارد، توصیه می‌شود ظروف شیشه‌ای (پیركس)، استیل و چینی سالم بدون ترك 
خوردگی و لب پریدگی به جای ظروف یك بار مصرف مورد استفاده قرار گیرند.  

وی با بیان اینکه در ساخت ظروف یك بار مصرف، به منظور جلوگیری از شكنندگی ظروف، از مواد 
پلاستیكی لایزر استفاده می‌شود، اظهارکرد: بنابراین اگر در درون این ظروف آب جوش یا غذای داغ مانند آش ریخته شود، این مواد حل شده، وارد بدن می‌شوند و به دلیل داشتن تركیبات خاص منجر به بروز سرطان‌های مختلف می‌شود. این خاصیت به خصوص در مورد ظروف یك بار مصرف شفاف كه درصد بالاتری از مواد سرطان‌زا را دارا هستند و در جامعه كاربرد بیشتری هم دارند، بسیار حائز اهمیت است.

ظروف یك بار مصرف رنگی توانایی نگهداری رنگ را ندارند
کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت جنوب تهران در ادامه بیان کرد: اما نكته مهم دیگر در استفاده از ظروف یك بار مصرف به نوع رنگی این ظروف مربوط می‌شود كه استفاده از آنها احتیاط بیشتری را می‌طلبد، چرا كه اصولاً جنس یك بار مصرف‌ها به گونه‌ای است كه توانایی نگهداری رنگ را ندارند و هنگام تماس با چای یا غذای داغ رنگ حل می‌شود و یك لایه از آن همراه غذا یا چای میل می‌شود. 

آزمون در ادامه تصریح کرد: اما علاوه بر انواع پلاستیك‌هایی كه به عنوان ظروف یك بار مصرف در سرو چای یا غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند، دسته‌ای دیگر از این مواد به عنوان ظروف آشپزخانه، ظروف نگهداری غذا در یخچال، ظروف بسته بندی مواد غذایی به خصوص لبنیات مانند ماست و پنیر و همچنین بطری‌های آب معدنی استفاده می‌شوند كه استفاده از این ظروف نیز مستلزم رعایت نكات ایمنی خاصی است. 

تهیه ظروف یك بار مصرف پلاستیكی از مراكز معتبر
وی با بیان اینکه به طور كلی پلاستیك‌ها، پلیمرهایی هستند كه از سنتز مواد اولیه‌ای به نام مونومر تهیه می‌شوند، افزود: مونومرها موادی سمی و برای سلامت انسان مضر هستند؛ در حالی كه پلیمرها خنثی هستند و مشكلی ندارند؛ اما اشكال كار اینجاست كه معمولاً در فرایند تهیه پلیمرها مقداری مونومر باقی می‌ماند. اگر این فرآیند اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت گرفته باشد، مشكلی برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورد. 

کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت جنوب تهران در ادامه تصریح کرد: برای همین در استفاده از پلاستیك‌ها به عنوان ظروف غذا باید بسیار محتاط بود و در ضمن به هرنوع پلاستیكی نباید مجوز بسته بندی مواد غذایی داده شود. استفاده كنندگان از ظروف هم باید ظروف یك بار مصرف پلاستیكی را حتماً از مراكز معتبر كه از مواد اولیه مرغوب و مطلوب استفاده می‌كنند؛ تهیه كنند. 

خودداری از استفاده مكرر ظروف برای نگهداری آب در یخچال 
آزمون در ادامه با بیان اینکه اما در میان تمام انواع ظروف یك بار مصرف شاید بتوانیم از بطری‌های آب آشامیدنی به عنوان پرمصرف ترین انواع این ظروف نام ببریم، افزود: بطری‌هایی كه در ماه‌های گرم سال حتی اگر حاوی آب معدنی نباشند، به طور مرتب از آب شهری پُر می‌شوند و درون یخچال قرار می‌گیرند تا آب خنك مصرفی خانواده را تامین كنند و در دیگر ایام هم برای نگهداری موادی چون آب لیمو و آب غوره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی در ادامه بیان کرد: معمولا جنس این بطری‌ها از PVC است كه مشكلی هم برای سلامت انسان به وجود نمی‌آورد؛ اما اگر آب بیش از 6 ماه در این ظروف نگهداری گردد، آلوده می‌شود. بنابراین خانواده‌ها باید از استفاده مكرر این ظروف برای نگهداری آب در یخچال خودداری كنند.

کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت جنوب تهران در پایان اظهارکرد: طبیعتاً وقتی برای نگهداری آب استفاده طولانی مدت از بطری‌های یك بار مصرف توصیه نمی‌شود، هیچ عقل سلیمی حكم نمی‌كند كه مواد ترشی مانند آب لیمو، آب غوره و سركه را در طولانی مدت در این ظروف نگهداری كنیم؛ به خصوص كه خاصیت اسیدی این مواد تاثیر بیشتری بر بطری دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار