تبریز/

افزایش کمّی سبزیجات برگی با رعایت تناوب

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: رعایت تناوب و آیش برای افزایش کمّی و کیفی محصول ضروری است.

سعید سلیمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: زمان برداشت بستگی به نوع سبزی دارد و از حدود 25 روز پس از کاشت مانند شاهی، تربچه و چندین ماه مانند کلم ها تا برداشت به طول می انجامد.

وی تصریح کرد: سبزیجات برگی به روش های مختلفی قابل کشت بوده ولی بذرپاشی به صورت درهم بیشترین عملکرد را دارد.

سلیمانی ادامه داد: برای تداوم امکان برداشت سبزی تُرد و تازه لازم است به فاصله زمانی هر 2 الی 4 هفته تا زمان مناسب بودن شرایط آب و هوایی، کشت ان تکرار شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با عنوان دلیل بی نیازی سبزیجات برگی به سمپاشی یادآور شد: سبزیجات برگی به علت این که چین داده و مرتب برداشت می شوند، آفات به آنها کمتر خسارت زده و نیازی به سمپاشی ندارند.

وی ضمن عنوان نمودن زمان مناسب برداشت سبزیجات برگی اظهار داشت: در صورتی که کود ازته بیشتر از حد لازم به مزرعه داده شده باشد برای جلوگیری از تجمع نیترات در سبزیجات برگی، برداشت در بعد از ظهر را گوشزد می کند.

سلیمانی کشت این دسته از سبزیجات را در تامین سلامتی برای جامعه تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: در صورت کشت و توجّه بیشتر به سبزیجات و محصولات صیفی که تامین کننده انواع ویتامین ها، فیبر و املاح مرد نیاز بدن بوده و کاهش و پیشگیری بیماری ها، سوء تغذیه و فقر غذایی، کاهش هزینه های مصرف دارو و درنهایت سلامتی جامعه دور از انتظار نخواهد بود/س

برچسب ها: سبزیجات ، برگی ، رعایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.