آسياتايمز: ايران و آمريكا در خلال نشست ژنو به‌دنبال تغيير هستند

آسيا تايمز در مقاله اي در آستانه نشست ژنو در خصوص مذاكرات ژنو بين ايران و گروه 1+5 نوشت ايران و امريكا به دنبال تغيير هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛  در آستانه نشست دوم ايران و گروه 1+5 در ژنو سوئيس روزنامه آسيا تايمز در مقاله اي به قلم "جيم لوب" مدعي شد ايران و امريكا در خلال اين نشست هر دو به دنبال تغيير هستند.

آسيا تايمز با اشاره به برگزاري سي و چهارمين سالگرد تسخير لانه جاسوسي در ايران نوشت : تعداد زيادي از كارشناسان امور سياسي معتقدند واشنگتن و تهران ممكن است به سوي تنش زدايي گام بردارند .

در حالي كه تظاهركنندگان روز دوشنبه در تهران بيرون سفارت امريكا شعار «مرگ بر امريكا» سر دادند،مذاكره كنندگان امريكايي به همراه شركاي خود (فرانسه،انگليس،روسيه،چين و آلمان) و همتايان ايراني شان ، خود را براي مذاكرات حساس در ژنو بر سر آينده برنامه هسته اي ايران آماده مي كنند.

همچنين احتمالا اين مذاكرات شامل گفتگوهاي خصوصي دو جانبه ميان سران هيات هاي كشورهاي حاضر در نشست ژنو  باشد.پس از گفتگوي يك ساعته جان كري وزير خارجه امريكا با محمد جواد ظريف در حاشيه نشست ايران و گروه 1+5 در مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك در اواخر سپتامبر ،اين سومين نشست اين دو گروه محسوب مي شود.

 به دنبال آن ديدار( ديدار كري و ظريف)-كه عالي ترين سطح گفتگوها ميان واشنگتن و تهران پس از انقلاب بود- تماس تلفني بي سابقه باراك اوباما با حسن روحاني به هنگام عزيمت روحاني به تهران پس از چهار روز حضور بسيار موفق در سازمان ملل، انجام شد. 

سرعت و شدت اين تغييرات اعتماد فزاينده اي را در واشنگتن و تهران به وجود آورد كه هر دو طرف به جد متعهدند در مورد برنامه هسته اي ايران به يك توافق دست يابند و  به اين ترتيب  با وجود مخالفت افراطيون ،فصل جديدي را در روابط دو كشور باز كنند.

بنابراين ، با وجود اين كه تظاهرات جشن سالگرد تسخير لانه جاسوسي-كه سرآغاز بحران گروگانگيري 444 روزه بود و بي شك منجر به شكست جيمي كارتر در انتخابات سال 1980شد-هزاران تظاهركننده ضد امريكايي را روز دوشنبه به خيابانهای ایران آورد، مقامات حاكم طي روزهاي گذشته به صراحت اعلام كردند ديپلماسي به پيش خواهد رفت.

در ادامه اين مقاله آمده است مهمتر از همه، آیت الله خامنه اي ، رهبر معظم ايران در سخنراني براي دانشجويان در آستانه سالگرد 13آبان قاطعانه به نفع رئيس جمهور و تيمش صحبت كرد.

او در سخناني كه اينجا در واشنگتن قويترين دفاع از روحاني و ظريف تا به امروز  تلقي شد، گفت:«هيچ كس نبايد مذاكره كنندگان ما را سازشكار بداند اینها بچه های خود ما و بچه های انقلابند. یک ماموریت سختی را برعهده دارند.آنها ماموريت سختي دارند و هیچکس نباید ماموری را که مشغول کاری است تضعیف کند.»

علاوه بر اين ،دولت اوباما نيزاز زمان آخرين گفتگوهاي 1+5 با ايران در ژنو طي روزهاي 15 و 16 اكتبر زحمات و مشكلاتي را در برخورد با مخالفان تعامل، هم درداخل كشور -تمركز اصلي در كنگره است كه لابي اسرائيل بيشترين نفوذ را دارد- و هم در خارج، در ميان متحدان خارجي اش از جمله عربستان و امارات و نيز اسرائيل متحمل شده است.

در جبهه داخلي هم،يك سري ملاقات هاي سطح بالا انجام شده تا سناتورهاي مهم هر دو حزب دموكرات و جمهوري خواه را متقاعد كنند لايحه تحريم هاي جديد را كه قبلا به تصويب نمايندگان كنگره رسيده- و قرار است شركت هاي خارجي واردكننده نفت ايران را تنبيه كنند- تا پس از مذاكرات اين هفته به تعويق بيندازند.

كارشناسان مسائل ايران هشدار داده اند كه تحريم هاي جديد موضع مخالفان مذاكره در ایران را تقويت مي كند و حداقل باعث تعليق مذاكرات مي شود. دولت اوباما هم معتقد است چنين قانوني –كه آن هم به هنگام خوشبيني فزاينده مطرح مي شود- در ائتلاف بين المللي كه تاكنون دولتها تحريم ها را رعايت كرده اند شكاف ايجاد مي كند.

سناتور كارل لوين رئيس كميته خدمات مسلح  در سخناني تاكيد كرد كه امريكا ملزم است كه قول هاي روحاني براي رفع نگراني هاي موجود در مورد برنامه هسته اي ايران را بيازمايد.وي گفت:«بايد قول هاي روحاني مورد آزمايش و بررسي قرار بگيرد. در اين مقطع زماني ما نبايد تحريم هاي اضافي را تحميل كنيم»

حتي برخي از جمهوري خواهان هم گفته اند حاضرند منتظر بمانند.سناتور مايك يوهانس از نبرسكا كه به همه لوايح تحريم هاي قبلي راي مثبت داده گفته است منتظر مي ماند.او گفته:«تفكر اصلي پشت تحريم ها اين بود كه طرف مقابل را به گفتگو بياورد و به حل مسئله بپردازيم.»

مقامات ارشد دولت اوباما نيز با رهبران سازمان هاي هوچيگر يهودي از جمله «آيپك» و «اتحاديه ضد-بدنامي » كه جدا از گروه هاي مسيحيان صهيونيست لابي متنفذ اسرائيل را تشكيل مي دهند، ديدار كرده اند.

در كنار بنيامين نتانياهو اين گروهها نيز بر تحميل تحريم هاي سخت تر و نيز اقدامات قاطع براي استفاده از تهديد نظامي جهت نابودي تاسيسات هسته اي ايران اصرار دارند. در شرايطي كه شرح اين رايزني ها دچار تضاد و تناقض شده است دولت اوباما خواستار تاخير در لابيگري براي اعمال تحريم هاي جديد حداقل به مدت چند ماه شده است.

گزارش ها حاكي از آن است كه سران يهود با تعويق محدود موافقت كرده اند كه در اين مدت آنها نه فعالانه براي تحميل تحريم هاي جديد فشار بياورند ونه براي اعمال تحريم ها لابي كنند.

در جبهه خارجي نيز "جان كري" به خاورميانه سفر كرد تا به عربستان سعودي رقيب ديرينه تهران (كه انتقادات آشكارش از سياست هاي امريكا در منطقه بسياري از ناظران را شوكه كرد) و ديگر كشورهاي هم پيمان امريكا در خليج فارس اطمينان خاطر بدهد كه اوباما مصمم است مانع دستيابي ايران به سلاح هسته اي شود. او اواخر هفته جاري نيز به سرزمين هاي اشغالي سفر كرد(تا چنين اطمينان خاطري را كه نيز به نتانياهو بدهد).

در عين حال،"وندي شرمن" رئيس تيم مذاكره كننده امريكا در ژنو در شبكه 10اسرائيل حاضر شد و پيام مشابهي را از سوي دولت اوباما انتقال داد.او گفت واشنگتن قصد ندارد هيچ يك از تحريم هاي بانكي و نفتي ايران را تا زماني كه توافقنامه جامعي بر سر برنامه هسته اي ايران حاصل نشود كناربگذارد اما آماده است بعضي از تحريم ها را به عنوان فرايند موقت اعتماد سازي لغو كند.

او در مورد اين كه توافقنامه نهايي شامل چه مفادي خواهد بود چيزي نگفت.در حالي كه اسرائيل تاكيد دارد بهاي لغو تحريم ها بايد انهدام كامل برنامه هسته اي ايران باشد، كارشناسان در واشنگتن معتقدند كه اين امر هدف واقعگرايانه اي نيست.

"رابرت آينهورن" كه در دوره اول رياست جمهوري اوباما مشاور ارشد او در زمينه منع اشاعه هسته اي بود، در سخنراني اواخر ماه گذشته خود كه «معامله خوب» را در برابر«معامله ايده آل»  مطرح كرد،گفت:«مهم نيست تحريم هاي ما تا چه حد آسیب رسان باشد،مهم نيست ما تا چه اندازه در پاي ميز مذاكره هماهنگ باشيم و مهم نيست چقدر گزينه تهديد نظامي ما معتبر باشد-ايران با اين  موارد حداكثري كه دولت اسرائيل و برخي آمريكاييان خواهان آن هستند ، موافقت نخواهند كرد.»


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار