کریستین ساینس‌ مانیتور:

مذاکرات هسته‌ای ایران: آیا پنجره‌ها برای دستیابی به تعامل باز خواهد ماند؟

ایران و شش قدرت جهانی امروز به میز مذاکره بازگشته‌اند تا مسئله هسته‌ای تهران را به نتیجه برسانند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری کریستین ساینس‌ مانیتور؛ در شرایطی که ایران و شش قدرت جهانی در حال تلاش برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک هستند، اما مخالفان، در حال اعمال فشار و مخالفت هستند که این مسئله می‌تواند سرنوشت مذاکرات را به مخاطره بیندازد.

این در حالی است که کارشناسان هشدار می‌دهند مذاکرات آخرین فرصت برای حل این مسئله به صورت صلح‌آمیز است. اکنون سوال این است که آیا با توجه به این مسئله پنچره‌ها برای دستیابی به توافق کامل برای مدت طولانی باز خواهد ماند و یا اینکه فشارهای مخالفان داخلی در هر دو کشور منجر به بسته شدن این پنجره خواهد شد.

برخی گروه‌ها در داخل آمریکا به دولت اوباما فشار می‌آورند که دور جدید تحریم‌ها را اکنون اعمال کند، اقدامی که منجر به انحراف مسیر مذاکرات خواهد شد.

تحت فشار کاخ سفید سنای آمریکا رای‌گیری درباره تشدید تحریم‌ها را به تعویق انداخته است، البته سناتورها اعلام کرده‌اند که منتظر نتیجه مذاکرات خواهند ماند تا درباره دور جدید تحریم‌ها تصمیم‌گیری کنند. از سوی دیگر شرکای اروپایی آمریکا نیز درباره لطمه زدن به مذاکرات در صورت تشدید تحریم‌ها هشدار می‌دهند. اگرچه آنان همزمان به این نکته اشاره می‌کنند که تحریم‌ها می‌تواند به ایران برای جدی‌تر گرفتن مذاکرات فشار بیاورد. یک دیپلمات اروپایی در این‌باره می‌گوید: بهترین راه برای نابودی مذاکرات تشدید تحریم‌ها است.

مقامات آمریکا هم‌اکنون به دنبال سناریویی هستند که بر اساس آن نخستین گام در این زمینه این خواهد بود که جامعه جهانی خواسته‌های خود درباره نگرانی‌هایش را به ایران ارائه دهد، چنین گامی شرایط را برای دستیابی به توافق جامع هموار خواهد کرد. نماینده‌های آمریکا در مذاکرات از پذیرش برگشت‌پذیر کاهش برخی تحریم‌ها در ازای برداشتن گام‌های اولیه از سوی ایران سخت می‌گویند. البته آنان بر این نکته نیز تاکید دارند که تحریم‌ها تا زمان اقدامات دائمی و قابل تایید از سوی ایران به طور کامل برداشته نخواهد شد.

در بخش پایانی این گزارش به ادعای کریستین ساینس‌ مانیتور آمده است: دستیابی به توافق گسترده که شامل چنین گام‌هایی از سوی هر دو طرف باشد، در بهترین حالت چندین ماه به طول خواهد انجامید و از سوی دیگر خوش‌بینی‌های محتاطانه درباره فرصت رسیدن به توافق به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد پنجره مذاکرات برای همیشه و برای مدت طولانی باز نخواهد ماند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار