ساری /

علم گرداني سنتي ديرينه اما غمگین از عزاداری شهدای کربلا در مازندران

علم گرداني از جمله سنت هاي ديرينه مردم مازندران است كه از ديرباز در اين ديار رسم بوده و سينه به سينه به ديگران و نسل هاي بعدي منتقل شده و در همه روستاها و نواحي شهري برگزار مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری آيين علم گرداني از جمله آيين هاي سنتي و مذهبي مردم شرق مازندران است كه همزمان با ماه محرم در نواحي شهري و روستايي شهرهاي ساری ، میاندورود ، بهشهر، نكاو گلوگاه برگزار مي شود.
علم معمولا از چوبی بلند و محکم به طول دو تا سه متر ساخته شده که پارچه ای سیاه به دور آن پیچیده شده و بر فراز و نوك اين چوب قبه ای گنبدی شکل و یا سرپنجه ای از جنس برنج نصب شده كه نقش پنج انگشت در بالای علم وجود دارد و بيانگر و نشانه انگشتان بریده حضرت ابوالفضل العباس (ع) است و از بالا تا پایین علم نيز با پارچه های رنگارنگ تزيين شده است.
اين پارچه ها توسط افرادي که حاجت داشته و نذر علم کرده اند، تزئین شده است، و برخي راز مردم نذر كرده و روسري و يا پارچه اي را از روي علم برداشته و در نزد خود نگه مي دارند و اگر تا سال بعد نذرشان مستجاب شد، همان روسري را به همراه روسري و يا هر نذري كرده اند به مسجد و بر سر اين علم بر مي گردانند.

در مراسم علم گرداني، علم به تک تک خانه‌ها رفته و مردم نذورات خود را به علمدار برای کمک به هیات داده و پارچه‌هایی که نذر کرده‌اند را به علم می بندند. کسانی که حاجتی دارند پارچه ای را از آن باز کرده و تا سال آینده برای برآورده شدن حاجتشان از آن نگهداری می‌کنند.
در مراسم علم گرداني يك روز قبل از علم گرداني و علم پرسه، افراد در مسجد و حسينيه جمع شده و با قرباني كردن در پاي علم و شستن آن با گلاب، علم را براي روز هفتم و علم گرداني آمده مي كنند.
قريب به اتفاق مساجد و حسینیه های شرق مازندران و به خصوص شهرستان بهشهر در روز هفتم ماه محرم همزمان ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، علم می بندند و آن را در محله ها مختلف شهر و روستا همراه با دسته های سینه زن که اغلب از بزرگان و معتمدان هر محل تشکیل می شود، می گردانند و به این گردش علم گرداني گفته می شود.
همراه با اين علم گرداني افرادي زيادي حركت مي كنند كه معمولا فردي علم را نگه داشته، فردي مداحي و مصيبت مي خواند و فردي نيز نذورات جمع آوري مي كند و بقيه افراد گروه نيز با همراهي و سينه زني، ياد و نام صحراي كربلا را زنده مي كنند.

در مازندران اغلب خانواده ها با اين سنت آشنا هستند و از صبح خيلي زود بانوان درب منازل خود را شسته و اسپندها را آماده مي كنند تا هنگام ورود علم گردان ها، اسپند دود كنند./س

برچسب ها: علم ، سنت ، دیرینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.