90 درصد "دیابت" از طریق آگاهی و آموزش کنترل می‌شود

آگاهی و آموزش مربیان و والدین در به کما رفتن دانش‌آموزان مبتلا به "دیابت" در اثر افت قند خون موثر است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ زهره الهیان متخصص داخلی به مناسبت روز جهانی دیابت در همایش بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل و دیابت و انجمن توسعه سلامت مهر پارسی گفت: سلامت به تعریف WHO به سلامت جسم، روح و روان گفته می‌شود.
 
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش رابطین سلامت و مسئولان سلامت در جامعه هستند که می‌توانند با دادن اطلاعات و آگاهی بیشتر نوجوانان، جوانان و خانواده‌های آنها را از بیماری دیابت باخبر کنند.
 
وی افزود: کنترل دیابت 90 درصد از طریق اطلاع و آگاهی بیمار و 10 درصد از طریق تزریق انسولین امکان پذیر است در غیر این صورت بیماری دیابتی عمر بیشتری خواهد کرد.
 
وی با اشاره به اینکه هر روز فرد باید هر 5 سال یکبار آزمایش ناشتا بدهد، خاطرنشان کرد: علائمی نظیر تشنگی، کاهش وزن، پرخوری، پرنوشی، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های ادراری از علائم هشدار وجود دیابت به شمار می‌‍روند.
 
نماینده سابق مجلس و عضو فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی افزود: عدم ترشح انسولین در پانکراس و لوزالمعده موجب کاهش قند خون و تبدیل قند و شایسته به انرژی برای ترمیم سلول‌های عضلات و مغز می‌شود.
 
وی عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی را از عوامل ابتلا به دیابت دانست و گفت: خانواده‌هایی که یک بیمار دیابتی در آنها وجود دارد بیشتر باید مراقب دیگر اعضای خانواده باشند، 5 تا 6 درصد افراد جامعه به در افراد بالا 30 سال قبلا به دیابت هستند. از هر 5 نفر یک نفر در جامعه دیابت یا عدم تحمل به قند دارند که این عدم تحمل به قند در آینده به صورت دیابت آشکار خواهد شد.
 
وی در خصوص دیابت و دانش‌آموزان تصریح کرد: نوجوانان و کودکان بیشتر به دیابت نوع یک مبتلا می‌شوند به دلیل یک عفونت ویروسی یا میکروبی سلول‌ها تخریب شده و هیچ سلولی برای عملکرد درست برای ترشح انسولین را ندارد در این صورت فرد باید مادام‌العمر انسولین استفاده کند.
 
الهیان با اشاره به اینکه انکار واقعیت درمان را سخت‌تر می‌کند اذعان داشت: در صورت کنترل نشدن دیابت و عود آن عوارضی چون نارسایی کلیه، بیماری قلبی و عروقی، زخم‌های پوستی، زخم‌های دیابتی، چشمی به وجود می‌آید.
 
وی افزود: بالا بردن سطح آگاهی والدین و معلمین، نحوه درست تزریق انسولین، پرهیز از فست فودها، کاهش وزن، تغذیه سالم و مناسب، فعالیت‌های ورزشی به میزان کافی در کنترل دیابت موثر است.
 
این متخصص داخلی در ادامه اظهار داشت: دانش‌آموزان مبتلا به دیابت نوع یک بیشتر در معرض خطر پایین افتادن قند خون قرار می‌گیرد در ممکن است در اثر تزریق اشتباه تزریق و بیشتر اتفاق بیافتد و فرد یکباره دچار کاهش قند خون شد و به کا برود در این صورت همراه داشتند سرنگ یا ویال گلوکاگون در مدرسه و مسافرت از ثانیه‌های اولیه افت قند خون که با لرز و تپش قلب و افت سطح هوشیاری است جلوگیری کرد.
 
وی در پایان گفت: پیوند پانکراس از طریق سلول‌های بنیادی در مرحله آزمون و خطا است که بهترین و قطعی‌ترین راه درمان همین راه است که از مشکلات خانواده‌ها، هزینه‌های سنگین جلوگیری می‌کند./

انتهای پیام/
برچسب ها: دیابت ، کما ، قند ، خون ، جوانان ، سلامت ، جسم ، روان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار