تسليحات شيميايي سوريه در دريا امحاء مي‌شود

منابع آگاه از روند رايزني ها در سازمان ممنوعيت تسليحات شيميايي اعلام کردند احتمالا تسليحات شيميايي سوريه در دريا نابود خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، چهار روز پس از آن که آلباني درخواست آمريکا را براي احداث کارخانه اي به منظور خنثي کردن اين تسليحات در خاک خود رد کرد، ديپلمات هاي غربي و مسئولان سازمان ممنوعيت تسليحات شيميايي در لاهه به رويترز گفتند اين سازمان امکان اجراي اين ماموريت را در يک کشتي يا روي يک سکوي دريايي بررسي مي کند.

يک مسئول اين سازمان روز سه شنبه گفت: «تنها مسئله اي که در شرايط کنوني روشن شده اين است که از نظر فني امکان امحاء تسليحات شيميايي سوريه در دريا وجود دارد». 

وي تاکيد کرد هنوز در اين باره تصميم گيري نشده  است. 

کارشناسان مستقل گفتند به رغم آن که کشورهاي ديگري مانند ژاپن سابقه امحاء تسليحات شيميايي را در دريا داشته اند ولي اجراي عملياتي گسترده و پيچيده به اين شکل در دريا اقدامي بي‌سابقه خواهد بود.

با اين حال با توجه به چالش‌هاي بزرگي که در برابر امحاء بيش از يکهزار تن مواد شيميايي در داخل سوريه وجود دارد و تمايل کشورهايي مثل آلباني به پرهيز از اعتراضات مردمي در صورت انتقال اين مواد به اين کشور، گزينه امحاء اين مواد در دريا بررسي مي شود. 

يک مسئول آمريکايي به رويترز گفت: امحاء تسليحات شيميايي سوريه روي کشتي‌ها بررسي مي شود. 

بازرسان سازمان ممنوعيت تسليحات شيميايي از اماکن نگهداري 1300 تن گاز سارين و گاز خردل و ديگر مواد شيميايي اعلام شده سوريه ديدن کردند و اين سازمان هفته گذشته بر ضرورت انتقال بخش اعظم اين مواد کشنده به خارج از سوريه تا پايان امسال و امحاء آن تا اواسط سال 2014 تاکيد کرد. 

رالف تراپ کارشناس مستقل در امور خلع سلاح شيميايي درباره پيشنهاد امحاء تسليحات شيميايي در دريا گفت: با توجه به اوضاع کنوني بايد اين گزينه بررسي شود. 

وي افزود، از نظر فني چنين کاري امکان پذير است و قبلا در حجم محدود انجام شده است. 
ژاپن چند سال پيش صدها بمب شيميايي را در تاسيسات دريايي امحاء کرد.

تراپ گفت برپايي تاسيساتي براي امحاء تسليحات شيميايي سوريه روي يک سکوي شناور احتمالا تفاوت چنداني با اقدام آمريکا به امحاء بخش اعظم زرادخانه شيميايي خود در اقيانوس آرام در دهه 1990 ندارد.

تراپ افزود امحاء ذخاير تسليحات شيميايي سوريه نياز به عملياتي پيچيده تر از امحاء بمب هاي مربوط به جنگ جهاني دوم دارد که ژاپن از سال 2004 تا 2006 آنها را در بستر دريا کشف و آنها را خارج و نزديک بندر کاندا امحاء کرد. 


انتهای پیام/
برچسب ها: امحا ، سلاح ، شیمیایی ، سوریه ، دریا ، syria
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار