سخنگوی اشتون: احتمالاً‌ يک جلسه اصلي امروز انجام می‌شود

سخنگوي کاترين اشتون از آمدن اشتون به ژنو براي پيشرفت و نيز نزديک کردن هرچه بيشتر نظرات دو طرف خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، راديو فردا راديوي وابسته به دولت آمريکا با «مايکل مان» سخنگوي کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفتگو کرد و از او درباره برنامه‌ها و زمان بندي مذاکرات چند روز آينده پرسيد، مان در پاسخ گفت: زمان بندي مذاکرات همچنان مورد بحث است تا آنجا که من اطلاع دارم روز چهارشنبه جلساتي بين شش کشور برگزار خواهد شد و پس از آن، کاترين اشتون و محمد جواد ظريف دو مذاکره کننده ارشد ديداري خواهند داشت که بعدازظهر به وقت محلي قرارست انجام شود، سپس بستگي دارد که شرايط چگونه پيش رود، اما پيش‌بيني مي‌شود که احتمالاً‌ يک جلسه اصلي ايران و پنج بعلاوه يک نيز در روز چهارشنبه انجام شود، اين موضوع هنوز مشخص نيست زمانبندي مذاکرات تا روز جمعه پيش بيني شده است.

سخنگوي اشتون در ادامه اضافه کرد: روند مذاکره پيش بيني‌ناپذير است و نمي توان گفت که تا چه زماني به طول خواهد انجاميد، اگر گفتگوهاي گذشته را نيز در نظر بگيريد، گفتگوها در شکل هاي بسيار متنوعي برگزار شد و يک روندي بود که به صورت سازمان‌يافته پيش رفت.

مايکل مان در پاسخ به سوال راديو فردا مبني بر اينکه دفعه قبل ديدارها و حضورهاي غيرمنتظره اي را شاهد بوديم آيا اين بار هم بايد منتظر تغييرات ناگهاني در سطح مذاکرات و سفر وزراي خارجه شش کشور به ژنو باشيم؟ اظهار کرد : من در اين لحظه از چنين موضوعي اطلاع ندارم، آنچه مي دانم اين است که گفتگوها توسط کاترين اشتون و محمدجواد ظريف هدايت مي شود و مديران سياسي وزارت خارجه شش کشور نيز حضور خواهند داشت اما هيچ گاه نمي توان پيش بيني کرد که تغييري حاصل مي شود يا خير. 

سخنگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در خصوص لزوم حضور وزراي خارجه گروه پنج بعلاوه يک براي رسيدن به توافق در گفتگوهاي ژنو ادامه داد: اين گمانه زني است که بگويم شايد توافق به دست آيد يا نيايد، ما نمي‌دانيم که چنين خواهد شد يا خير. ما به ژنو آمديم تا نهايت تلاش خود را براي پيشبرد اين گفتگوها بکنيم. کاترين اشتون روز دوشنبه پس از ديدار با وزراي خارجه اتحاديه اروپا با رسانه‌ها سخن گفت و تاکيد کرد که مصمم است اين مذاکرات را تا جايي که در توان دارد، پيش ببرد اما توافق بايد خوب، محکم و قدرتمند باشد. اشتون توسط شوراي امنيت سازمان ملل متحد ‌ماموريت انجام اين گفتگوها را برعهده دارد در نتيجه هيچ نياز حقوقي براي حضور ديگران نيست اما بايد ديد چه مي شود. 

راديو فردا خطاب به مايکل مان پريسد: فضاي مذاکرات پيش رو را چگونه ارزيابي مي کنيد فکر مي کنيد که دو طرف همچنان آن طوري که گفته بودند به کم کردن فاصله ادامه خواهند داد؟

سخنگوي کاترين اشتون در پاسخ گفت:  برنامه اين است که کاترين اشتون به ژنو بيايد تا پيشرفت را ادامه دهد و نظرات دو طرف هرچه بيشتر به هم نزديک شود اما در هر مذاکره دو طرف وجود دارد، بايد اميدوار باشيم که هر دو طرف بخواهند با جديت به مذاکره ادامه دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار