الجزيره: در مذاکرات هسته‌اي ژنو توافقنامه‌اي جزئي حاصل خواهد شد

شبکه الجزيره در ژنو گفت: طرف‌هاي مذاکره‌کننده درباره برنامه هسته‌اي ايران نسبت به نيات يکديگر ترديد دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ نورالدين بوزيان خبرنگار شبکه تلويزيوني الجزيره که براي پوشش خبرهاي مرتبط با نشست ايران و کشورهاي 1+5 به ژنو سفر کرده است در ارتباط زنده تلويزيوني از اين شهر گفت:با توجه به پيشرفتهايي که در دور قبلي مذاکرات صورت گرفته است همه طرفهاي اين مذاکرات اميدوارند که حتي اگر توافقي تاريخي در اين دور از مذاکرات صورت نگيرد دست کم در محدوده توافقات دور گذشته توافقنامه‌اي امضا شود.

وي گفت موانعي بر سر راه مذاکرات وجود دارد. ايران خطوط قرمزي نظير تاسيسات غني‌سازي فردو دارد. فرانسويها خواستار توقف کامل فعاليت تاسيسات فوردو هستند و وقتي ايراني‌ها آن را خط قرمز به شمار مي‌آورند به مفهوم آن است که مذاکرات به نقطه شروع بازگشته است.

مانع دوم اين است که آمريکا و انگليس و فرانسه و آلمان خواستار شفافيت کامل فعاليت هسته‌اي ايران هستند. شفافيت در اين فعاليت به معناي نظارت کامل  آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر همه تاسيسات ذيربط ايران است. 

از سوي ديگر ايراني ها مي گويند ما با حسن نيت در اين مذاکرات شرکت کرده ايم .براي دستيابي به توافق ، توپ اکنون در زمين غربي‌ها است .غني‌سازي اورانيوم حق ماست  و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اين حق را براي ما تضمين کرده است اما وقتي مذاکره کنندگان وارد تفاصيل مي شوند ايراني ها خواستار حفظ حق غني‌سازي خود مي‌شوند اما غربي‌ها مي‌گويند غني‌سازي در سطح 20 درصد مجاز نيست.

خبرنگار الجزيره در بخش ديگري گفت: برسر مراحل انتقالي نيز اختلاف وجود دارد. آمريکائي‌ها و انگليسي‌ها خواستار مرحله فني شش ماهه هستند تا بتوانند اطمينان پيدا کنند که برنامه هسته‌اي ايران تحت نظارت بين‌المللي است.به هر ميزان که ايران تضمين هايي براي صلح آميز بودن برنامه هسته اي خود بدهد غربي‌ها حاضرند به همان اندازه تحريم‌هاي ايران را کاهش دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار