گام به گام با مذاکرات ژنو/151

بررسی پرونده هسته‌ای ایران در گفتگوی تلفنی پوتین و اولاند

روسای جمهوری روسیه و فرانسه در گفتگوی تلفنی پرونده هسته‌ای ایران را بررسی کردند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، دفتر رسانه‌ای کرملین اعلام کرد: در گفتگوی تلفنی ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود بحران سوریه و پرونده هسته‌ای ایران بررسی شد.
 
در ادامه این گفتگو بر ارتباط موضوعاتی همچون همکاری‌های دو جانبه و دستور کار مربوط به مسائل بین‌المللی بحث و تبادل نظر شد.
 
این در حالی است،
دور دوم مذاکرات وزير امور خارجه کشورمان با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ساعت حدود17(به وقت تهران) امروز پنجشنبه آغاز و پس از نیم ساعت یعنی 17 و 30 دقیقه به پایان رسید.

در پی این نشست مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگوی ظریف و اشتون را مفید ارزیابی کرد و گفت: مذاکرات به‌طور جدی ادامه دارد و کاترین اشتون قبل از ادامه مذاکره با ظریف، با نمایندگان کشورهای1+5 نشستی را برگزار خواهد کرد.

همچنین سید عباس عراقچی پیشتر در گفتگو با خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو در پاسخ به ادعای طرف غربی که تنها 5 درصد از تحریم‌ها را برمی‌داریم، گفت: اگر آنها آمادگی دارند 5 درصد امتیاز بدهند، فقط 5 درصد هم بگیرند.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم نباید اسیر سیاست‌های تبلیغاتی شد و بر این باور هستم این ادعای 5 درصد کاملا اشتباه است، یعنی با هیچ محاسبه‌ای جور در نمی‌آید.

عراقچی با تاکید بر اینکه ما مطمئن نیستیم اگر این حرف را به دوستانشان یا به کنگره زده‌اند، تصریح کرد: اصل بر این است هر اقدامی که دو طرف انجام خواهند داد، حتما به صورت متعادل، متناسب و مساوی خواهد بود.

همچنین مايکل مان، سخنگوی "کاترين اشتون"، در گفتگویی گفت: هر توافقی با ايران اتفاقی خوب خواهد بود.

سخنگوی اشتون افزود: رويکرد ما همواره اين بوده است که بايد مرحله اولي وجود داشته باشد؛ يعني مرحله اعتماد‌سازی که مراحل ديگر به دنبال آن بيايند و اين امري بسيار پيچيده است، اين چيزی نيست که بتوان يک شبه آن را حل و فصل کرد.

وی اظهار داشت: شما می‌دانيد که ما، مثل هميشه، با ايرانی‌ها کار می‌کنيم به شيوه‌ا‌ی که (نتيجه) مستحکم، پايدار و قابل آزمايش باشد، مطمئنا در صورتي که توافق احتمالی مقدماتی حاصل شود، کارها بايد ادامه يابد.

مان تاکید کرد: بايد تصميم بگيريم که در روزهای آينده چه کارهايی بايد انجام شود، ما متناسب با آنچه تاکنون انجام شده است تصميم خواهيم گرفت اما می‌خواهيم کارها را به پيش ببريم، می‌خواهيم مواضع را مشخص کنيم و در حدي که می‌توانيم پيشرفت کنيم.

وی تصریح کرد: مهمترين مسئله اين است که اگر توافقي حاصل شود، هر چه باشد، اتفاق خوبي است و هر چقدر که زمان لازم باشد براي آن صرف خواهيم کرد.

عضو تبم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 همچنین صبح امروز پنجشنبه 30 آبان ماه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در وضعیت بسیار حساسی هستیم و در این مورد ارائه هرگونه جزئیاتی کلیات را خراب می‌کند.

وی با بیان اینکه غنی‌سازی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های مذاکرات است افزود: توافق ما منوط به وجود غنی‌سازی است و تا زمانی که اطمینان حاصل نکنیم وارد مذاکرات جدی نخواهیم شد.

عضو ارشد مذاکره‌کننده کشورمان خاطرنشان کرد: برای به دست آوردن اعتماد گذشته بایستی با صدا و موضع واحدی از سوی شش کشور مواجه شویم.

عراقچي با تاکيد براينکه هيچ اهميتي براي صحبت‌هاي اخير نتانياهو در مورد برهم زدن مذاکرات مثبت قائل نيستم اظهار داشت: بر روي همه موضوعات کاملا کار شده و در داخل کشور تصميم‌گيري شده است .

وي بااشاره به اينکه تصور همه‌ی‌ما بر‌این است که حق غنی‌سازی وجود دارد ، گفت: به منظور اعتماد سازی و نحوه‌ی اجرای این حق مذاکره ادامه دارد و مي‌تواند به روند مذاکرات کمک کند.

عضو تبم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 درباره اظهارات یک مقام آمریکایی نیز اظهار کرد: برای ما آنچه مهم است و طرف مقابل آن را پذیرفته، این است که اقدامات دو طرف باید در گام اول متقابل و متوازن باشد و گام‌های دیگر هم به همین نحو خواهد بود. اینکه برخی بخواهند این وضعیت را طوری تصویر کنند که پیروزی بیشتری نصیبشان شده، محتمل است اما دلیل حسن نیت آنها نیست. آنچه در مذاکرات اتفاق می‌افتد باید تبلیغ شود. اگر مقامات آمریکایی و هرکس دیگری معتقد است تحریم‌های کمی برداشته می‌شود، مطمئن باشید ما هم اقدامات کمی انجام می‌دهیم.

وي بابيان اينکه صحبتهاي ما با هیئت آمریکایی ديشب به علت دير شدن زمان بسیار مختصر بود گفت: اگر نیاز باشد این مذاکرات را ادامه خواهیم داد و ملاقات چند جانبه بین هیئت‌ها در هر اجلاس بین‌المللی خیلی موضوع خاصی نیست، هیئت‌ها هر وقت احساس کنند که مسئله خاصی وجود دارد ،رایزنی خواهندکرد و زمان دقیقی وجود ندارد که کی و چگونه و با برنامه‌ریزی دقیق و يا از قبل پیش‌بینی شده باشد‌.

عراقچي خاطر نشان کرد:حتما باید آنچه که در مذاکرات مورد توجه واقع شده تبلیغات هم باید به همان صورت باشد ما توافق کردیم که اقداماتی که دو طرف در گام‌های بعدی بر می‌دارند متناسب خواهد بود .

وي با بيان اينکه تحریم‌های نفتی و بانکی بخشی از مذاکرات و اقدامات طرف مقابل است و خواهد بود،گفت: اشتون به نمایندگی از شش کشور با ظریف ساعاتي ديگر ملاقات خواهد داشت.

معاون وزیر امور خارجه درباره احتمال قطع شدن مذاکرات در این دور اظهار کرد: احساس نمی‌کنیم که مذاکرات بخواهد تمام شود و از این بابت احساس تهدید نمی‌کنیم. آنچه در دور قبلی اتفاق افتاد این بود که تردیدهایی نسبت به نیات طرف مقابل بوجود آمد که تا آنها را رفع نکنیم وارد مذاکره جدی نمی‌شویم و امیدواریم بتوانیم در این مذاکرات اعتماد را بازسازی کنیم و وارد یک مذاکرات محتوایی شویم.

وی جلسه با نمایندگان سه کشور اروپایی را مفید دانست و گفت: آنها اعلام کردند که از اراده لازم برای پیشبرد مذاکره و رسیدن به تفاهم برخوردارند و درباره اتفاقات دور قبل توضیحاتی دادند. هر سه کشور اطمینان دادند که موضع واحد دارند و این مساله در ملاقات با دیگر کشورها نیزمطرح شد که با موضع واحد به مذاکره می‌آیند. جلسه خانم اشتون نشان می‌دهد که با چه اختیارات و چه رویکردی وارد مذاکره خواهد شد.

عراقچی در پایان اظهار کرد: من نمی‌دانم آنها با ساختار تحریم‌ها چه می‌کنند اما ساختار برنامه هسته‌یی ما حفظ خواهد شد و اقدامی که به این ساختار لطمه بزند، صورت نمی‌گیرد.

همچنین در دقایق اولیه بامداد امروز پنجشنبه هیت‌های ایران و امریکا به صورت دوجانبه دیدار و گفتگو کردند، این دیدار بین سید عباس عراقچی"، "مجید تخت روانچی" و "وندی شرمن" در مقر اروپایی سازمان ملل صورت گرفت.

سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان پس از دیدار دوجانه ظریف و اشتون با معاون وزیر امور خارجه چین دیدار کرد.

از دیگر اتفاقاتی که به موازات مذاکرات ایران و گروه 5+1 در نقاط دیگر دنیا رخ داد، دست و پا زدن "سگ نحس نجس منطقه" بود چرا که نخست وزیر رژیم منحوس صهیونیستی با رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد.

نشست خبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درست پس ازاولین نشست ایران و گروه 5+1 برگزار شد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این دیدار از پوتین درخواست کرد همان‌طور که مسئله سوریه را به طور مسالمت بر طرف کرد و مانع حمله کشورهای غربی به این کشور شد، در رابطه با ایران نیز همان راه حل را ارائه کند.

نتانیاهو در این دیدار بر یافتن راه حل حقیقی برای حل مشکل هسته‌ای ایران تاکید کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: مصلحت ما در دستيابي به راه حل مسالمت آميز در خصوص پرونده هسته اي ايران است.

رئیس‌جمهور روسیه نیز با ابراز امیدواری نسبت به مذاکرات ژنو گفت: مذاکرات ژنو درباره پرونده هسته‌اي ايران است و ما اميدواريم که اين مذاکرات هر چه سريع‌تر به راه حل‌هاي مشترک و توافق‌هاي مثبتي منجر شود.

وي اظهار داشت ما بر ضرورت توقف سريع خشونت‌ها و خونريزي‌ها در سوريه اصرار داريم و اميدواريم مذاکرات ژنو 2 درباره بحران سوريه برگزار شود.

نخست وزير رژیم صهیونیستی امروز(پنجشنبه) در دومين روز سفر خود به روسيه گفت: اجازه نمي‌دهم ايران به سلاح هسته‌ای دست يابد.

اضافه ‌می‌شود، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم یکی از مهمترین دستور کار دستگاه دیپلماسی کشورمان به سرانجان رسانده پررونده هسته ای کشورمان است به طوری که اولین گام رئیس جمهور انتقال امورات اجرایی این پرونده از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه بود.

محمدجواد ظریف سکاندار دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به همراه همراهانش در جریان شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد اولین گام جدی حل مشکلات پرونده هسته‌ای ایران را برداشت چراکه در حاشیه این نشست با وزیر امور خارجه امریکا دیدار کرد و پس از آن تا کنون 2 دور مذاکره بین ایران و گروه 5+1 متشکل از امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان برگزار شد که دور قبلی آن به مدت 3 روز یعنی 16 تا 18 آبان‌ماه در شهر ژنو سوئیس یرگزار شد.

دور سوم مذاکرات ایران و گروه 5+1 پس از روی کار آمدن دولت یازدهم به صورت رسمی از روز چهارشنبه 29 آبان ماه در همان مکان قبلی آغاز شد، البته وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در گفتگوهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه 3+3 در ژنو به سر می‌برد طی توقفی کوتاه در رم با "آمابونینو" وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار و گفتگو کرد.

تاکید می‌شود: سفیر انگلیس در آمریکا گفته است: ظریف مذاکره‌کننده سرسختی است.

انتهای‌پیام/




برچسب ها: تهران ، رم ، ایتالیا ، وزیر خارجه ، ژنو ، ایران ، سوئیس ، مذاکرات ، حقوق ، دیپلماتیک ، پرونده ، افراط گرایی ، تحولات ، سوریه ، تروریسم ، گفتگو ، گردشگری ، بیروت ، حادثه ، هسته ای ، مذاکره کنندگان ، اجماع ملی ، روحیه ملی ، دولت ، اعتماد ملی ، آمریکا ، تیم آمریکایی ، رهبر انقلاب ، تیم مذاکره ، صالحی ، ظریف ، محمد جواد ، مایکل مان ، وندی شرمن ، آدام شوبین ، عراقچی ، غنی سازی ، بیست درصد ، بمب اتم ، اسرائیل ، رژیم صهیونیستی ، خامنه ای ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، منابع غربی ، سنا ، کنگره ، موساد ، مدالیته ، پروتکل الحاقی ، محرمانه ، اوباما ، چین ، آلمان ، کاترین اشتون ، سخنگو ، اتحادیه اروپا ، سعید جلیلی ، کره جنوبی ، منابع رسمی ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، نطنز ، کلاهک هسته ای ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، توافق احتمالی ، بسته پیشنهادی ، تحریم ، تحریم نفت ، شهدا ، اورانیوم ، italy ، rome ، iran fm ، geneva ، nuclear talks ، geneva talks ، world powers ، vienna ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، western powers ، relief ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، lift sanctions ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، araqchi ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، delegation ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، atomic ، watchdog ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، technical ، discussions ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، iran news ، terorism
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار