ندیمی در نطق میان دستور؛

زیرپا گذاشتن اقتصاد توسعه‌ای برای حمایت از اقتصاد معیشتی اشتباه است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در نطق میان دستور خود گفت: قطعا اگر اقتصاد توسعه‌ای زیرپای اقتصاد معیشتی قرار گیرد، آینده کشور با مشکلاتی روبرو می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز اظهار داشت: به طور حتم انقلاب با یک انگیزه شروع شد، یک اهدافی را تعقیب کرد و هم اکنون به دستاوردهایی رسیده است، از طرف دیگر یکی از ابعاد انقلاب وجهه ضد استکباری بود ، اما در راستای مدیریت انقلاب، نظام ولایت تعیین کننده است.
 
وی با بیان اینکه ملت ایران از رئیس جمهور و وزرا خواسته‌هایی دارد، افزود: ملت ایران هم اکنون از وزرای کابینه یازدهم درخواست دارند تا شرایط زمان و مکان را بشناسند و به هیچ وجه گمان نکنند که همه اندیشه‌ها در ذهن و قلب آنها مستتر است.
 
وی تصریح کرد: از دیگران و خاصه از مجلس مشورت بگیرند، زیرا یکی از وظایف منتخبان ملت مشورت مسئولان برای امور تصمیم گیری است، شایسته نیست که برخی از وزرا در راستای تعامل قوا صحبت کنند اما هماهنگی شان با مجلس در اقلیت باشد.  
 
عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: ما انتظار داریم که رئیس جمهور به همه وزرا تذکر دهد تا نشود آن مباحثی که قابل مذاکره است به مکاتبه بیانجامد و آن مکاتبه هایی که قابل تفاهم است، به مرافعه ختم می شود، از این رو درخواست داریم تا دولت در راستای این تعامل به صورت عملی و نه گفتاری اقدام کند.
 
ندیمی اظهار داشت: حقیقت این است که مردم توقع دارند که مسائل فوری اعم از کشاورزی، صنعت و بیکاری بها داده شود، البته بدون در نظر گرفتن آمارهای غلط، آمارهایی که مثلا چند ساعت کار را نشانه کارداشتن می‌دانند، در حالیکه به هیچ وجه با چند ساعت کار نمی‌شود زندگی کرد.
 
وی گفت: کشاورزان می‌خواهند خرید تضمینی اگر کف قیمت است، باید متناسب با تورم و هزینه‌ها باشد، زیبنده نیست که ما قیمت تضمینی را طوری تعریف کنیم که به هیچ وجه انگیزه ایجاد نکند.
 
نماینده مردم لاهیجان با اشاره به تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی خصوصا در شمال کشور اظهار داشت: این معضل برای این است که ما نتوانستیم واقعیات تولید و هزینه‌های کشاورزی را آنطور که درست است تعریف کنیم.
 
ندیمی با بیان اینکه قاچاق کالا بیداد می‌کند، به حذف طرح شبنم و ایران کد اشاره کرد و گفت: در حالیکه در همه مغازه‌ها می‌شود کالاهای قاچاق را نشان داد، متاسفانه وزیر صنعت، معدن و تجارت بدون ملاحظه مشکلات دستور ، لغو طرح شبنم و ایران کد را اعلام می‌کنند که حرف عجیبی است و از همچین وزیری چنین تصمیمی شگفت انگیز و شگفتی آور است.
 
وی ادامه داد: درباره مسائل مربوط به تامین مالی چطور است که ما برای یک کارخانه صنعتی چند صد میلیارد تومان وام تعریف می‌کنیم اما برای یک کشاورز چند میلیون وام را نمی‌توانیم تعریف کنیم، بعد هم هردو را برابر می‌بینیم، این چه عدالتی است؟
 
ندیمی تصریح کرد: از نظام بانکداری به طور عام و از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی تقاضا دارم موجبات چنین بحث ناروایی را از بین ببرند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی به مباحث برون مرزی اشاره کرد و گفت: ضمن تقدیر از تیم هسته‌ای باید بدانیم قدم اول به این معنا نباشد که ما خوشبینی مفرطی به نظام استکباری پیدا کنیم.
 
وی با اشاره به گذشت بیش از یکسال و نیم از فعالیت مجلس نهم گفت: حقیقت این است که به نحوی دچار روزمرگی شدیم، باید مسائل اساسی کشور مثل تولید، صادرات و اشتغال هدف ما باشد، باید تحقق سیاست‌های کلی در رسیدن به مقام اول اقتصادی هدف ما باشد، اما اینکه ما منفعلانه در خدمت حوائج تنی چند از دولتمردان طرح‌ها و لوایحی را تصویب کنیم، به هیچ وجه نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد، از این رو هم اکنون نیاز است در حوزه کارفرمایی دولت تجدیدنظر کنیم تا فرصت شود برای بخش خصوصی فرصت ایجاد شود.
 
ندیمی با اعلام اینکه براساس سیاست‌های کلی نظام قرار بود 25 درصد از اقتصاد کشور به بخش تعاونی اختصاص داده شود گفت: متاسفانه چنین واقعیتی در هیچ جای کشور مشهود نیست و رسیدن به این هدف بسیار دور از واقعیت است، حال آیا تعهد ما نسبت به مردم ایجاب نمی‌کند که ما در راستای قوانین گام‌های بلند برداریم؟
 
وی در پایان با اشاره به پیش رو بودن بودجه 93 گفت: قطعا اگر اقتصاد توسعه‌ای زیرپای اقتصاد معیشتی قرار گیرد، آینده کشور با مشکلاتی روبرو می‌شود، از این رو دولت و مجلس باید با تعامل در جهت حل مشکلات تلاش کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: عضو ، کمیسیون ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار