قم/

نظر زاکانی درباره توافق ژنو/ به پایبندی غرب و آمریکا به توافقنامه امیدی نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که سخنان مقام معظم رهبری راه را باز کرد، گفت: در این مسیر هدایت رهبری، مقاومت مردم، تلاش مذاکره کنندگان و دانشمندان هسته‌ای مهم‌ترین عامل پیروزی است، باید به شدت حساس بود ولی نکات مثبت را نیز نفی نکرد، باید نسبت به آسیب پذیری‌ها حساس بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شب گذشته در جمع طلاب و روحانیان مدرسه معصومیه قم به بررسی موفقیت‌های تیم مذاکره کننده هسته‌ای پرداخت و گفت: از نظر نظام سلطه کار مطلوب مقابله با دست‌یابی ایران به فن‌آوری هسته‌ای و به عبارتی ایجاد اهرم فشار برای تسلیم کردن ملت ایران و مسؤولان کشور است و می‌توان این را در شش مورد بررسی کرد.


وی ادامه داد: کار مطلوب در نزد نظام سلطه نفی حق غنی سازی ایران و حتی فراتر از آن ریشه کن کردن فن‌آوری هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و از بین بردن دانشمندان کشور برای رسیدن به این فن‌آوری است، از این‌رو از هیچ توطئه‌ای همانند ارسال ویروس استاکس نت، ترور دانشمندان و اعمال تحریم‌های ظالمانه دریغ نمی‌کنند.

زاکانی با بیان این‌که تاکنون آمریکا و متحدانش از هیچ اقدامی برای دست پیدا نکردن ملت ایران به فن‌آوری هسته‌ای خودداری نکردند، اظهار داشت: مقاومت مردم و طی شدن راه رسیدن به فن‌آوری هسته‌ای از سوی دانشمندان کشورمان غیر قابل انهدام و بازگشت است چرا که ما این علم را در اختیار داریم و دشمن نیز از این جهت ناامید است.

وی افزود: حد بالای خواسته‌های کشورهای غربی عدم دستیبابی جمهوری اسلامی ایران به فن‌آوری هسته‌ای و به تعبیر خودشان بمب هسته‌ای است، در این راه نیز کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد.

آمریکا بازیگر اصلی صحنه 1+5 است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلاف نظر 1+5 با یک‌دیگر بیان داشت: ما در دوره قبل از گسستی که میان اعضای 1+5 ایجاد شده بود استفاده کردیم و حتی کشور روسیه را قانع کردیم ولی محرک و بازیگر اصلی صحنه آمریکا بود، کشورهای عضو 1+5 و حتی کشور روسیه در مذاکرات بدون اجازه آمریکا تصمیمی نمی‌گیرند، البته در دوره اخیر موضوع هسته‌ای به سمتی پیش رفت که افراد گفتند ما باید با خود آمریکا وارد مذاکره شویم، در نشست‌های ژنو نیز ریل گذاری برای طی این مسیر انجام گرفت.

زاکانی با بیان این‌که نشست دو جانبه با جان کری و صحبت تلفنی آقای روحانی با اوباما زیادروی بود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این باره هشدار دادند، امروز اسلام، کفر، انقلاب اسلامی و نظام سلطه دو سوی مبارزه هستند، انقلاب اسلامی جریان حق و آمریکا جریان باطل را فرماندهی می‌کند، باید نیروهای انقلاب و رهبری صحنه را به گونه‌ای درست کنند که دست آورده این مبارزه برای حق باشد، اگر ما در درون به اتحاد برسیم سطح درخواسته‌های مقام معظم رهبری بالا می‌رود.

وی تأکید کرد: در سال 83 دشمن ما را تهدید کرد و سرداران کشور نیز آن‌ها را تهدید کردند، در این میان روزنامه‌های دوم خردادی زمین و زمان را بهم بافتند که این‌ها جنگ طلب هستند، ولی وقتی سال 84 ما در انتخابات پیروز شدیم و در داخل به انسجام رسیدیم خود رهبری در شهر همدان فرمودند «اگر ما را بزنید شما را در هر نقطه از جهان می‌زنیم» این نشان می‌دهد که انسجام ما سطح خواسته‌های رهبر معظم انقلاب را بالا برد.

تمام مشکلات اقتصادی کشور به چرخش سانتریفیوژها بستگی ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خطوط قرمز بیان شده از سوی رهبری در موضوع هسته‌ای مبنی بر عدم تعطیلی و خارج کردن مواد به خارج از کشور، تثبیت حق غنی سازی و انجام ندادن عملی که منجر به عدم بازگشت شود، گفت: حرکت کردن دولت آقای روحانی در این مسیر سبب می‌شد که اگر در مذاکرات به تفاهم برسند مقداری از تحریم‌های ظالمانه شکسته و سرعت رشد و پیشرفت بالا می‌رفت و در صورت عدم تفاهم نیز بخشی از جامعه می‌پذیرفتند که مشکلات اقتصادی به سبب چرخش سانتریفیوژها نیست.

وی افزود: البته آمریکا نیز از این مذاکرات سود می‌برد، چرا که آن‌ها خود دچار مشکلات متعدد بوده و از درون در حال فروپاشی هستند،‌ آمریکا 16 هزار میلیارد دلار بدهی داشته و ساختار فرهنگی و اخلاقی آن نیز فرو ریخته است، هنر آمریکا در سال‌های گذشته برای حل بحران خود ایجاد یک بحران و جهانی سازی آن بود تا از این طریق برای حل بحرانی که خود ساخته از کشورهای دیگر کمک دریافت کند.

آمریکا به این توافق نیاز داشت

زاکانی تأکید کرد: آمریکایی‌ها عاشق چشم و ابروی ما نیستند بلکه به این توافق نیاز داشتند چرا که در گرداب مشکلات دست و پا می‌زدند، انقلاب اسلامی شیب صعودی و آمریکا شیب نزولی دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نظنر 48 هزار و فردو 2 هزار هشتصد سانتر‌یفیوژ دارد، بیان کرد: وقتی کشورهای غربی از دادن اورانیوم 20 درصد غنی شده خودداری کردند دانشمندان هسته‌ای کشورمان اورانیوم 3 درصد را به 20 درصد رساندند، اکنون نیز 8 هزار سانتر‌یفیوژ خاموش داریم.

وی تصریح کرد: ما به اندازه نیاز راکتور تهران 20 درصد تولید کردیم و برای بازدید منعی را قرار ندادیم با این وجود غربی‌ها بهانه‌گیری کردند، در بیانیه اخیر نیز سه تا چهار صفحه درباره این موضوع صحبت شده است، البته با این تفاهم برخی در پوست خود نمی‌گنجند و برخی نیز محکوم کرده و می‌گویند خیانت شده است، رهبری نیز در این باره فرمودند «این‌ها فرزندان ما هستند، من به این‌ها اعتماد دارم ولی به آمریکایی‌ها اعتماد ندارم»، به آمریکا نیز باید بد بین بود.

موضوع هسته‌ای تنها یکی از برگ‌های برنده ایران اسلامی است

زاکانی با اشاره به برگ‌های برنده جمهوری اسلامی ایران همانند موضوع هسته‌ای، سوریه، انسجام داخلی، حزب الله لبنان و همانند آن که توان تغییر معادلات را دارد، گفت: سقف خواسته‌های غرب نرسیدن ما به فن‌آوری هسته‌ای و کف خواسته‌های آن‌ها عدم دسترسی ما به بمب هسته‌ای است، این در حالی است که ساخت بمب هسته‌ای از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است ولی عدم دسترسی ما به فن‌آوری هسته‌ای خواسته‌‌ غیر معقول است، چرا که ما به این فن‌آوری دست پیدا کردیم.

وی تأکید کرد: ما از شفاف سازی ضرر نمی‌کنیم، البته اکنون که به این فن‌آوری رسیدیم غربی‌ها می‌گویند شما از این فن‌آوری استفاده نکنید هر آن‌چه خواستید ما به شما می‌دهیم که این با استقلال کشور معارض است، آمریکایی‌ها ناجوانمرد هستند وقتی راکتور تهران نیاز به سوخت داشت به ما ندادند، حتی برخی از وسایل که مخصوص بیمارستان بود را در سال 87 به ما ندادند.

ایران اسلامی باید کشور تولید مولد هسته‌ای شود

نماینده مردم تهران با بیان این‌که بر پایبندی غرب نسبت به مکتوب‌هایشان امیدی نیست، بیان داشت: امروز غربی‌ها به حق غنی سازی ما تن دادند و ما باید به سمتی حرکت کنیم که ایران اسلامی به عنوان کشور تولید مولد هسته‌ای تبدیل شود، اکنون ما توانایی ساخت 10 هزار سانتر‌ فیوژ را داریم و 95 درصد کارها به صورت بومی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: هر چند غرب پایبند تفاهم باشد یا نباشد ما پیروز هستیم، چرا که اگر پایبند نباشد ما به تولید خود ادامه می‌دهیم و اگر پایبند باشد رقابت ایجاد شده و ارزانتر می‌توان سوخت را به دست آورد، راه شروع شده است، هم باید دل نگران بود، هم باید موانع را توضیح داد و هم از کسانی که در این عرصه هستند پشتیبانی کرد،‌ وظیفه ما ساخت درونی نظام است و نباید زیاد دل خوش کرده یا ناامید شویم.

با بیان نکات مثبت باید نسبت به توافق حساس بود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که سخنان مقام معظم رهبری راه را باز کرد، یادآور شد: در این مسیر هدایت رهبری، مقاومت مردم، تلاش مذاکره کنندگان و دانشمندان هسته‌ای مهم‌ترین عامل پیروزی است، باید به شدت حساس بود ولی نکات مثبت را نیز نفی نکرد، باید نسبت به آسیب پذیری‌ها حساس بود.

نماینده مردم تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنگ‌های نظامی اسرائیل و حماس و حزب‌الله نیز بیان داشت: شاخص نظامی حماس با جمهوری اسلامی ایران و شاخص سیاسی آن با اخوانی‌ها ترکیه، قطر و مصر بود، در آبان ماه سال گذشته اسرائیل با التماس توانست با حماس به تفاهم برسد.

وی ادامه داد: در سوریه نیز کار به جایی رسید که آمریکایی چهارشنبه شب اعلام کردند می‌خواهند به سوریه حمله کنند، مسؤولان کشور نیز ابراز نگرانی کردند، ولی رهبری فرمودند «بدون شلیک یک گلوله آمریکا از حمله صرف نظر می‌کند»، سید حسن نصرالله در این باره گفت تهدید مقام معظم رهبری، رفتن سردار سلیمانی به عراق، تهدید اسرائیل از سوی حزب الله و دستور شلیک متقابل از سوی سوریه از دلایل انصراف آمریکا از جنگ با سوریه بود و در این میان تهدید رهبر معظم انقلاب مهم‌ترین عامل بود.

اسرائیل به دنبال یک اجماع جهانی برای مخالفت با ایران اسلامی است

زاکانی خاطرنشان کرد: آمریکا برای این‌که آبروی خود را حفظ کند از روسیه در خواست کرد تا در سوریه قسمتی‌های خالی را برای شلیک موشک مشخص کند ولی جمهوری اسلامی ایران به این نیز رضایت نداد؛ وزیر اقتصادی اسرائیل نیز گفته بود ما باید با ایران ساز داشته باشیم چرا که هشتاد هزار موشک به سمت ما است.

نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر ناراحتی رژیم صهیونیستی از تفاهم به دست آمده، گفت: اسرائیل و عربستان همیشه به دنبال یک اجماع جهانی برای مخالفت با جمهوری اسلامی ایران بوده و هست از این‌رو این مذاکرات را مقابل با اجماع جهانی برای مخالفت دانسته و ناراحت است./س
برچسب ها: قم ، زاکانی ، نماینده ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.