وزير خارجه لبنان: توافق ژنو، نتيجه درايت و پايداري ايران است

وزير خارجه لبنان توافق ايران و گروه 1+5 را پيروزي و دستاوردي بزرگ براي ايران دانست که در نتيجه درايت و پايداري و مقاومت اين کشور به دست آمده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلويزيوني الميادين، در گفتگويي ويژه با عدنان منصور وزير خارجه لبنان برخي مسائل لبنان و منطقه را با وي بررسي کرد. لينا زهرالدين مجري برنامه در ابتدا با تاکيد بر اين که در کمتر از سه ماه گذشته دو توافق تاريخي به دست آمده است افزود: يکي از اين توافق ها بين آمريکا و روسيه درباره انهدام سلاح هاي شيميايي سوريه و ديگري توافقي است که چند روز پيش در خصوص برنامه هسته اي ايران بين اين کشور و گروه پنج بعلاوه يک به دست آمد. 

وي افزود: اين دو توافق در حالي به دست مي آيد که از سوي ديگر لبناني ها در هفت ماه گذشته نتوانسته اند دولت جديد اين کشور را تشکيل دهند يا دست کم به پايين ترين حد توافق بين خود دست يابند که اين امر براي خيلي ها نگران کننده شده است. 

عدنان منصور در ابتداي اين گفتگو در خصوص تحولات سريعي که در منطقه رخ داده است بخصوص توافق هسته اي ايران و پنج بعلاوه يک در ژنو گفت: بدون شک توافق هسته‌اي ايران و پنج بعلاوه يک نقطه عطف مهمي در روابط ايران و غرب به شمار مي‌رود. توافق به دست آمده دستاورد  بزرگي براي ايران به شمار مي‌رود زيرا اين کشور با درايت و پايداري و مقاومت خود و اصرار بر مواضع خود از زمان طرح مسئله هسته‌اي خود تاکنون، توانست به دستاوردي تاريخي دست پيدا کند. 

وي با اشاره به تاريخچه مذاکرات هسته اي ايران و غرب از سال 2003 و مخالفت غرب با اصل غني‌سازي اورانيوم در ايران در آغاز طرح مسئله هسته‌اي ايران در آن سال افزود: اکنون پس از 10 سال کشمکش و اعمال مجازات‌هاي پي در پي عليه ايران، نه تنها نتوانستند مانع از ادامه برنامه هسته‌اي ايران شوند بلکه غرب در نهايت به بي‌فايده بودن مجازات ها پي برد و شاهد پيشرفت ايران در عرصه هاي مختلف بود که اين پيشرفت ها با وجود اعمال مجازات‌ها بر اين کشور به دست آمد. بنابراين ايران به مرحله‌اي رسيد که حمله به اين کشور که برخي کشورهاي جهان گاه و بي‌گاه آن را مطرح مي‌کردند دشوار شد.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره تاثير اوضاع ميداني در سوريه بر توافق به دست آمده در ژنو و اين‌که غرب پس از مشاهده وزنه ايران در سوريه ناچار به پذيرفتن مذاکره شد و از سوي ديگر افزايش تکفيري‌ها در منطقه غرب را ناچار به پذيرفتن برنامه هسته‌اي ايران کرد، گفت: حوادث منطقه را نمي‌توان از يکديگر جدا کرد. حوادث سوريه شرق و بخصوص کشورهاي منطقه را تحت تاثير قرار مي‌دهد. وقتي طرف مقابل به مذاکره با ايران روي آورد به اين نتيجه رسيد که تعامل با اين کشور مثل تعامل با آن در ده سال پيش ساده نيست. در ابتدا همه تصور مي‌کردند تعامل با ايران مثل تعامل با يک کشور عادي است اما اين گونه نيست. اين کشور به حکم موقعيت جغرافيايي، استراتژيکي، انساني و نظامي خود بايد به عنوان يک کشور بزرگ در منطقه به شمار بيايد بر همين اساس غرب به اين نتيجه رسيد که مجازات ها فايده اي ندارد. نگاهي به تاريخ نشان مي دهد چنين نمونه هايي زياد است که مي توان به چين و محاصره آن در زمان مائو تسه تونگ اشاره کرد که با وجود آن به توسعه و رشد خود ادامه داد و اراده خود را بر غرب تحميل کرد و غرب در نهايت مجبور شد اين کشور را به عنوان يک قدرت بزرگ به رسميت بشناسد. اکنون همين مسئله را در خصوص ايران شاهد هستيم. حمله به ايران امکان پذير نيست زيرا هرگونه حمله اي همه معادلات منطقه را بر هم مي زند به همين سبب بايد ايران را به عنوان يک قدرت بزرگ و موثر در منطقه و جهان در نظر گرفت. 

وزير خارجه لبنان در ادامه درباره تاثير توافق ايران  و پنج بعلاوه يک بر همه مسائل موجود در منطقه از جمله مسئله سوريه و همچنين اوضاع لبنان گفت: بدون شک توافق بين قدرت هاي بزرگ بايد بر مسائل منطقه تاثير مثبت داشته باشد. درس بزرگي که از توافق ايران و پنج بعلاوه يک گرفته مي شود اين است که مذاکره و گفتگو تنها راه حل مشکلات است و توسل به خشونت و جنگ هيچ فايده اي ندارد. 

وزير خارجه لبنان در ادامه در پاسخ به سوالي درباره طرف هاي بين المللي و منطقه اي بخصوص عربي که از توافق ايران و پنج بعلاوه يک متضرر مي شوند گفت: وقتي غرب مجازات هايي را بر ايران اعمال مي کند کشورهاي زيادي از اين محاصره ها سود مي برند زيرا محاصره ايران و اعمال مجازات ها که سال به سال هم تشديد شد فشارهاي زيادي به ايران وارد کرد اما باعث تسليم شدن اين کشور نشد و آن را وادار به دادن امتياز نکرد. برخي کشورها مي خواهند قطع ارتباط بين ايران و غرب و محاصره ايران ادامه پيدا کند. بسياري از کشورهاي جهان از اعمال مجازات هاي اعمال شده بر ايران سود مي برند. اسرائيل از جمله استفاده کنندگان از اين مجازات هاست. پس از حصول اين توافق مي بينيم که خيلي ها حتي در آمريکا و داخل کنگره و سناي اين کشور عليه آن موضع منفي اتخاذ کردند. اين در حاليست که نظرسنجي ها نشان دهنده حمايت افکار عمومي آمريکا از اين توافق است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار