جیمی فاکس همه‌ي نقشهاي ممکن را ایفا می‌کند

اولين حضور مهم سينمايي "جیمی فاکس" فيلم هر يکشنبه موعود ساخته اوليور استون با شرکت آل پاچينو و کامرون دياز بود که نقش يک بازيکن فوتبال آمريکايي را بازي مي‌کرد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، نام اصلي او «اريک مارلون بيشاب» است. مادر جيمي دختري يتيم بود که توسط خانواده‌اي به فرزندخواندگي پذيرفته شد. آنها پس از ازدواج ناموفق دخترخوانده‌شان، زماني که جيمي هفت ماه بيشتر نداشت، او را هم به فرزندخواندگي پذيرفتند.

در دوره دبيرستان عضو تيم راگبي مدرسه بود و آن قدر خوب بازي مي‌کرد که نامش در روزنامه‌هاي دالاس به چاپ رسيد.
در دانشگاه در رشته موسيقي به تحصيل پرداخت و براي درام ورزشي ساخته اوليور استون به نام هر يکشنبه موعود، علاوه بر ايفاي نقش‌، آهنگ زمينه را خواند و اجرا کرد.


پس از آل پاچينو دومين بازيگر مرد تاريخ سينما محسوب مي‌شود که در يک سال براي دو فيلم متفاوت نامزد دريافت جايزه اسکار شده‌اند.
در سال 2005 آلبوم موسيقي او به نام غيرقابل پيش‌بيني، پس از قرار گرفتن در صدر فروش در ايالات متحده، او را پس از فرانک سيناترا، بيل کرازبي و باربارا استرايسند، تبديل به چهارمين بازيگري کرد که علاوه بر دريافت جايزه اسکار، آلبوم موسيقي آنها نيز در صدر جدول فروش قرار گرفته است.


او براي ايفاي نقش در فيلم ميامي وايس مبلغ 10 ميليون دلار دستمزد دريافت کرده است.


فاکس دو دختر 19 و 4 ساله به نامهاي کورني و آناليز بيشاب دارد.


در سال 2008 با ساخت تيزري به نام کاري کن براي خدمات تغذيه بي‌خانمانها تبليغ کرد.


*مسير شهرت


جيمي فاکس در سينما کارش را به عنوان يک کمدين استندآپ آغاز کرد. در سال 1991 در يکي از نقشهاي فرعي سريال درام – کمدي روک به ايفاي نقش پرداخت. و اين آغازي بود براي اجراي برنامه تلويزيوني خودش به نام شوي تلويزيوني جيمي فاکس که از 1996 تا 2001 آن را اجرا مي‌کرد.

اولين حضور مهم سينمايي او فيلم هر يکشنبه موعود ساخته اوليور استون با شرکت آل پاچينو و کامرون دياز بود که نقش يک بازيکن فوتبال آمريکايي را بازي مي‌کرد که با خود او چندان بيگانه نبود. اما اين فيلم بعدي او وثيقه بود که فاکس را به منتقدان و تماشاگران سينما شناساند. در اين فيلم او همبازي تام کروز است و نقش يک راننده تاکسي را بازي مي‌کند که در سراسر فيلم زيرسايه قهرمان قرار دارد.


او علاوه بر نقدهاي مثبت به خاطر ايفاي اين نقش، نامزد دريافت جايزه اسکار براي بهترن بازيگر نقش مکمل هم شد. بازي در نقش خواننده افسانه‌اي و نابينايي جز يعني ري چارلز در فيلم ري موفقيت ديگري را در همان سال براي او رقم زد. او براي اين فيلم  جايزه اسکار بهترين بازيگر نقش اول مرد و همچنين جايزه بهترين بازيگر نقش اصلي بفتا را دريافت کرد. در سال 2007 جيمي فاکس مفتخر به دريافت ستاره در پياده رو مشاهير هاليوود شد.


*خصوصيات برجسته


موفق شده به خوبي از مهارتهايش در شاخه‌هاي مختلف در بازيگري استفاده کند. هيکل قوي و ورزشکاري‌اش وي را مناسب نقشهاي اکشن مي‌سازد. حس‌ طنز و بداهه‌پردازي فوق‌العاده‌اي که با کمدي‌هاي استندآپي که اجرا نموده بيش از پيش تقويت شده، کاملا وي را براي فيلمهاي کمدي مناسب نشان مي‌دهد. موسيقي و خوانندگي نيز وجه بازي در شخصيت اوست که به خوبي مي‌تواند در نقشهايش از آن بهره ببرد. اين خود يکي از بارزترين ويژگيهاي او براي ايفاي نقشهاي متفاوتي است که به موسيقي مربوط مي‌شود. يکي ديگر از خصوصيات او حالت دندانهاي جلويي‌اش است که حالت خاصي به اداي برخي از کلمات به او مي‌دهد.

*فيلمهاي مهم


هر يکشنبه  موعود (1999)، علي (2001)، وثيقه (2004)، ري (2004)، ميامي وايس (2006)، دختران رويايي (2006)، قلمرو (2007)، روساي نفرت‌انگيز (2011) و جنگجوي رها از بند (2012).

*جايزه‌ها


اسکار بهترين بازيگر نقش اول مرد براي فيلم ري (2005)؛ نامزد اسکار بهترين بازيگر مرد نقش مکمل براي فيلم وثيقه (2005)؛ بهترين بازيگر نقش اول مرد بفتا براي فيلم ري (2005)؛ نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش مکمل مرد بفتا براي فيلم وثيقه (2005)؛ بهترين بازيگر نقش اول مرد گلدن گلوب براي فيلم ري (2004)؛ نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش مکمل مرد گلدن گلوب براي فيلم وثيقه (2004)؛ نامزد دريافت بهترين بازيگر مرد گلدن گلوب در ميني سريالها يا فيلمهاي تلويزيوني براي فيلم رستگاري: داستان استن تاکي ويليامز (2004)؛ بهترين بازيگر جايزه ملي منتقدين ايالات متحد هبراي فيلمهاي ري و وثيقه؛ نامزد دريافت جايزه گرمي بهترين آلبوم معاصر «آراندبي» (2010)؛ نامزد دريافت جايزه گرمي بهترين خواننده «آراندبي» دو نفره يا يک گروه به همراه مري جين بلايج (2007)؛ نامزد دريافت جايزه گرمي بهترين خواننده مرد «آراندبي» (2006).

*پروژه‌هاي آينده


در مرد عنکبوتي شگفت‌انگيز 2 (2014) قرار است نقش يکي از شخصيت کميکهاي مارول به نما «الکترو» را بازي کند. در ريو 2 (2014) نيز مانند قسمت اول صداپيشگي «نيکول» قناري زرد را بر عهده خواهد داشت.

منبع: ماهنامه دنیای تصویر

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.